Στην ετήσια συνάντηση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ευρώπης και των επιχειρηματικών τους εταίρων που πραγματοποιείται σήμερα και αύριο στα Χανιά της Κρήτης, η τελευταία ανάλυση του κλάδου, από την ACI EUROPE, περιγράφει ένα τμήμα της αγοράς που ξεπερνάει τις επιδόσεις, με ένα θετικό καλοκαίρι, ωστόσο με προκλήσεις, όπως η ανισορροπία στον ρυθμό ανάπτυξης.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Το 14ο Ετήσιο Συνέδριο και Έκθεση Περιφερειακών Αεροδρομίων ACI EUROPE – που φιλοξενείται από τη Fraport Greece- παρέχει την ευκαιρία να επανεξεταστούν οι συνθήκες και να αντιμετωπιστούν οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα περιφερειακά αεροδρόμια στην παροχή βέλτιστης αεροπορικής συνδεσιμότητας και τοπικής ανάπτυξης.
Οι επιδόσεις των περιφερειακών αεροδρομίων στην Ευρώπη
Τα περιφερειακά αεροδρόμια συνέχισαν να έχουν καλύτερες επιδόσεις σε άλλα τμήματα της αγοράς από την αρχή του έτους, έχοντας ανακτήσει σχεδόν το 93% του όγκου επιβατών πριν από την πανδημία (2019) – σε σύγκριση με το 87% για τους κόμβους και άλλα μεγαλύτερα αεροδρόμια.
Αυτό αντανακλά τη δυναμική της κυκλοφορίας που εξακολουθεί να καθοδηγείται από την αναψυχή και τη ζήτηση VFR (Visiting Friends & Relatives), ενισχυμένη από την επέκταση των εταιρειών Ultra – Low Cost Carriers και βασιζόμενη κυρίως στην ενδοευρωπαϊκή, τη βόρεια Αφρική και την υπερατλαντική αγορά.
Απευθυνόμενος στις άμεσες προοπτικές κυκλοφορίας, ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI EUROPE, σχολίασε: «Η θερινή περίοδος φαίνεται πολύ θετική για τα περιφερειακά αεροδρόμια συνολικά, καθώς βλέπουν χωρητικότητα θέσεων αεροπορικών εταιρειών ακριβώς πάνω από τα προ της πανδημίας επίπεδα – κάτι που δεν ισχύει ακόμη για μεγαλύτερα αεροδρόμια.
Η ζήτηση επιβατών συνεχίζει να αψηφά τις πληθωριστικές πιέσεις, ιδίως τις αυξήσεις ρεκόρ των αεροπορικών ναύλων.
Ταυτόχρονα, οι κίνδυνοι διαταραχής σε όλο το αεροπορικό οικοσύστημα έχουν υποχωρήσει.
Αυτό είναι αποτέλεσμα παλαιότερου σχεδιασμού, μαζικών προσλήψεων και βελτιωμένων μισθών – αν και η ικανότητα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας (ATM) και οι κοινωνικές αναταραχές παραμένουν σημαντική ανησυχία σε ορισμένες χώρες».
Ωστόσο, ο Γιάνκοβιτς προειδοποίησε για τη μονιμότητα των σημαντικών κενών στην απόδοση τόσο στις εθνικές αγορές όσο και στα μεμονωμένα αεροδρόμια:
«Η ανάκαμψη της κυκλοφορίας ήρθε με μεγαλύτερη αστάθεια και επίσης μεγαλύτερη ανισότητα.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον πολύ αυξημένο ανταγωνισμό των αεροδρομίων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η αγορά στρέφεται προς λιγότερες και ολοένα ισχυρότερες αεροπορικές εταιρείες – με τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους να υπαγορεύουν πλέον πολύ τη μοίρα των περιφερειακών αεροδρομίων».