Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport και η μετάθεση του χρονοδιαγράμματος της μεταβίβασής τους προκάλεσε αντιπαράθεση μεταξύ του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και του τομεάρχη Περιβάλλοντος της ΝΔ Κώστα Σκρέκα.
Η αντιπαράθεση προκλήθηκε έπειτα από τις δηλώσεις του κ. Σκρέκα, ο οποίος υποστήριξε ότι η Fraport δεν έχει καταβάλλει, ακόμα, το εφάπαξ τίμημα, με αποτέλεσμα να μην έχουν ξεκινήσει οι εργασίες αναβάθμισης των αεροδρομίων, επειδή «ο υπουργός Υποδομών άφησε να λήξουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των αεροδρομίων πριν από 3 μήνες».
Οι αιτιάσεις του στελέχους της ΝΔ προκάλεσαν την αντίδραση του κ. Σπίρτζη, ο οποίος ανέφερε ότι τα αεροδρόμια, παρόλο που όφειλαν, δεν είχαν περιβαλλοντικές μελέτες, λόγω ολιγωριών των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Ωστόσο, σήμερα έχουν ολοκληρωθεί οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις όλων των αεροδρομίων, εκτός του Άκτιου και της Κέρκυρας που έχουν μία καθυστέρηση.
Οι δηλώσεις του τομεάρχη Περιβάλλοντος της ΝΔ
Ο τομεάρχης Περιβάλλοντος της ΝΔ, μιλώντας στον realfm 97,8 και την εκπομπή του Νίκου Χατζηνικολάου αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στη σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με τη Fraport για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
«Γιατί οι μπουλντόζες γιατί δεν έχουν μπει ακόμα στα 14 αεροδρόμια; Γιατί δεν έχουν παραληφθεί; Για ποιο λόγο δεν έχει καταβάλλει ούτε ένα ευρώ η Fraport; Ξέρετε γιατί;
Γιατί άφησε ο αρμόδιος υπουργός υποδομών να λήξουν οι περιβαλλοντικές μελέτες πριν από 3 μήνες, ενώ θα μπορούσε να τις έχει επικαιροποιήσει εδώ και δύο χρόνια.
Λήξαν οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις σε τρία αεροδρόμια και η Fraport, βάσει σύμβασης, λέει εγώ θέλω να πάρω τα αεροδρόμια πλήρως αδειοδοτημένα, όπως ήταν και πριν», τόνισε χαρακτηριστικά ο Κώστας Σκρέκας.
Και πρόσθεσε: «Εληξαν, καθώς δεν κάνουν τίποτα ως υπουργοί, έχουν κατεβάσει τα μολύβια και τα στυλό. Αυτή τη στιγμή ο κρατικός μηχανισμός είναι σε αποσύνθεση, περισσότερο από ποτέ. Λήξαν οι αδειοδοτήσεις και τώρα η Fraport δεν παραλαμβάνει τα αεροδρόμια κι έτσι δεν προχωράει η εκταμίευση 1,2 δισ. που θα εισέρρεαν στην ελληνική οικονομία, δεν πληρώνονται 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο για τα ενοίκια και δεν ξεκινάει το επενδυτικό πρόγραμμα των 400 εκατ. ευρώ για την αναμόρφωση των αεροδρομίων».
H παρέμβαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Δ. Καμπουράκης : Καλημέρα κ. Υπουργέ! Καλημέρα σας!
Υπουργός: Καλημέρα κ. Καμπουράκη. Καλημέρα κ στους ακροατές σας.
Δ.Καμπουράκης: Είστε καλά; Να ΄στε καλά! Διαβάζω επειδή βγήκε προηγουμένως στο Ν. Χατζηνικολάου ο κ. Σκρέκας ο τομεάρχης περιβάλλοντος της Ν.Δ., είπε συγκεκριμένα, να το διαβάσω γιατί είναι πολλοί που δεν το έχουν ακούσει, για να μπορέσουμε να το συζητήσουμε, να απαντήσετε σε αυτό, είπε: ξέρετε γιατί η Fraport δεν έχει καταβάλλει ούτε ένα ευρώ στο ελληνικό δημόσιο;
Διότι άφησε ο αρμόδιος Υπουργός, εσείς δηλαδή, δεν θέλω να πω ονόματα είπε αυτός, αλλά το λέω εγώ, άφησε να λήξουν οι περιβαλλοντικές μελέτες πριν από τρείς μήνες ενώ θα μπορούσε να τις έχει επικαιροποιήσει εδώ και δυο χρόνια σε τρία αεροδρόμια μεταξύ των οποίων και η Κέρκυρα, δεν θυμάμαι καλά, ίσως και της Θεσσαλονίκης.
Και έρχεται η Fraport και λέει ότι βάση της σύμβασης θέλει να πάρει τα αεροδρόμια πλήρως αδειοδοτημένα άρα δε τα παραλαμβάνει και έτσι δεν προχωράει η εκταμίευση 1,2 δις ευρώ που θα εισέρρεαν στη ελληνική οικονομία, δεν πληρώνονται 20 εκατ. ευρώ το χρόνο ενοίκια, δεν ξεκινά το πρόγραμμα για 400 εκατ. επενδύσεων κτλ, κτλ. Αυτό είπε ο κ. Σκρέκας. Ισχύει αυτό το πράγμα κ. Υπουργέ;
Υπουργός: Πρώτον, δεν ισχύει κύριε Καμπουράκη γι΄ αυτό ήθελα να κάνω παρέμβαση και θα το εξηγήσω στη συνέχεια, δεύτερον, είπε και άλλα ο κ. Σκρέκας, είπε, ότι έχουμε κατεβάσει τα μολύβια.
Δ. Καμπουράκης : Α! καλά. Επί του γενικού, επί του γενικού. Ναι, ναι πείτε μου.
Υπουργός: Επί του γενικού, επί του γενικού. Και επί του γενικού και επί του ειδικού γιατί ειδικά είναι τα θέματα και γίνονται γενικά.
Δ. Καμπουράκης : Σωστό, εντάξει.
Υπουργός: Λοιπόν, πιστεύω κατ’ αρχάς, για να βγάζουμε μερικά συμπεράσματα για το πως κινείται η ΝΔ και τα στελέχη της. Οι άνθρωποι είναι, πιο καλοί αντιπρόσωποι, ο κ. Σόιμπλε στην Ελλάδα δεν θα μπορούσε να βρει.
Δηλαδή την ώρα που η Ελλάδα δίνει μία μάχη για τη διαπραγμάτευση ο κ. Μητσοτάκης πάει να συναντήσει τον κ. Σόιμπλε, ο Θεός ξέρει τι θα ζητήσει σε σχέση με τη χώρα μας, τους πολίτες και όλα αυτά που έχουν τραβήξει, και την ίδια ώρα, ο κ. Σκρέκας γίνεται ο υπερασπιστής, ο νομικός σύμβουλος της Fraport. Ούτε η Fraport δεν τα ζητάει αυτά που είπε ο κ. Σκρέκας.
Δ. Καμπουράκης : Δηλαδή ;
Υπουργός :Λοιπόν, πρώτον, να δούμε τι ισχύει με τις περιβαλλοντικές μελέτες των αεροδρομίων: Δεν υπήρχαν.
Δ. Καμπουράκης : Καθόλου.
Υπουργός : Καθόλου.
Δ. Καμπουράκης : Ναι. Νομίζω ότι κάθε 4 – 5 χρόνια πρέπει να έχει όμως το αεροδρόμιο, να κάνει το κάθε αεροδρόμιο.
Υπουργός: Έπρεπε να έχουν όλα τα αεροδρόμια κύριε Καμπουράκη περιβαλλοντικές μελέτες. Δεν είχαν.
Δ. Καμπουράκης : Μάλιστα.
Υπουργός: Την υποχρέωση αυτή, με τον διαγωνισμό, την είχε αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ. Έχουν ολοκληρωθεί οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις όλων των αεροδρομίων. Υπάρχουν δύο αεροδρόμια του Άκτιου και της Κέρκυρας που έχουν μία καθυστέρηση.
Δ. Καμπουράκης : Άκτιο και Κέρκυρα;
Υπουργός : Άκτιο και Κέρκυρα, όπου είχαμε μία καθυστέρηση στον έλεγχο των περιβαλλοντικών μελετών από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Έχουν εγκριθεί και οι δύο από τις αρμόδιες υπηρεσίες, η μία είναι στο τυπογραφείο για έκδοση και η άλλη σε λίγες ημέρες θα εκδοθεί.
Δ. Καμπουράκης : Άρα δεν ισχύει το ότι έληξαν; Δεν ισχύει αυτό που λέει έληξαν ;
Υπουργός : Δεν υπήρχαν.
Δ. Καμπουράκης : Οπότε δεν μπορεί να λήξουν άμα δεν υπήρχαν, ναι.
Υπουργός: Ναι, δεν υπήρχαν καν, για να καταλάβουμε όλοι που είχαν τις υποδομές και τη χώρα γενικότερα οι κυβερνήσεις της ΝΔ. Το πρώτο είναι αυτό. Το δεύτερο είναι ότι η Fraport δεν επικαλέστηκε ότι δεν ολοκληρώνει ή δεν παραλαμβάνει τα αεροδρόμια γιατί οι δύο περιβαλλοντικές δεν είχαν εγκριθεί τυπικά αλλά και ουσιαστικά.
Δ. Καμπουράκης : Αλλά ;
Υπουργός: Η Fraport επικαλέστηκε άλλα πράγματα και η πραγματικότητα είναι άλλη. Λοιπόν, εμείς δεν έχουμε κατεβάσει τα μολύβια. Είναι δεδομένο αυτό και βέβαια είμαστε έτοιμοι για τη σύγκριση, όποτε θέλει ο κ. Σκρέκας δημόσια για το «πλούσιο» έργο που είχαν στο αρμόδιο -αντίστοιχο υπουργείο ή εκεί που υπηρέτησε εκείνος, σε σχέση με τη σημερινή κυβέρνηση.
Δ. Καμπουράκης : Εσείς ποιον είχατε, ποιος ήταν υπουργός επί ΝΔ στο δικό σας ;
Υπουργός : Α, πολλοί. Ήταν ο κ. Χατζηδάκης υπουργός ανάπτυξης και είχε και τις υποδομές με αναπληρωτή υπουργό, στη συνέχεια ήταν ο κ. Βορίδης, στη συνέχεια ήταν ο κ. Χρυσοχοϊδης, ήταν αρκετοί.
Δ. Καμπουράκης : Μάλιστα. Να σας πω τώρα. Αυτή τη στιγμή δηλαδή δεν τα έχει παραλάβει τα αεροδρόμια η Fraport ;
Υπουργός: Η Fraport με αίτημά της ζήτησε μία ακόμη παράταση για τις 15 Μαρτίου. Κι είναι απόλυτα κατανοητό κ. Καμπουράκη ότι δεν μπορεί να γίνει η μεταβίβαση 14 αεροδρομίων στη στιγμή. Δεν αγοράζουν μία συσκευή. Υπάρχουν διαδικασίες. Δεν είναι ώριμη κατά τη γνώμη μου η Fraport, δεν είχε το απαραίτητο προσωπικό, υπήρχαν διαδικασίες, υπήρχαν κάποιες συμβάσεις που έπρεπε να ολοκληρώσουν και με τα τραπεζικά ιδρύματα που συνεργάζονταν.
Δ. Καμπουράκης: Διάβασα ότι καταφέρανε και συμφωνήσανε πάντως να πάρουνε κάποιο δάνειο από ένα consortium τραπεζών. Σωστό;
Υπουργός: Ναι, σωστό είναι αυτό που λέτε αλλά δεν ήταν έτοιμο για τις 30 Ιανουαρίου που ήταν να παραδοθούν, ούτε για τον Νοέμβριο που έπρεπε επίσης να παραδοθούν.
Δ. Καμπουράκης : Μάλιστα.
Υπουργός: Και επειδή διαβάζουν και λένε διάφοροι ότι φταίει η ελληνική κυβέρνηση που δεν υλοποιούνται οι ιδιωτικοποιήσεις, δεν φταίει η ελληνική κυβέρνηση. Η ελληνική κυβέρνηση και να διαφωνούσε και να διαφωνεί ακόμη με το πως έγιναν αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις και πως δρομολογήθηκαν, έχει το σθένος να πει ότι εμείς θα τηρήσουμε τη συμφωνία που έγινε για τις συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις.