Η Ευρωπαϊκή Διαχείριση Εναέριας Κυκλοφορίας αντιμετωπίζει αυξημένες προκλήσεις, καθώς ανακάμπτει η κυκλοφορία.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Το 2024, η ευρωπαϊκή εναέρια κυκλοφορία παρέμεινε κατά 4,3% κάτω από τα προ-COVID επίπεδα, αλλά με σημαντικές αλλαγές στα «πρότυπα» κυκλοφορίας, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, όπως αναφέρεται σε έκθεση του Eurocontrol.
Ενώ τα κράτη στη Βόρεια Ευρώπη παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2019, ορισμένες περιοχές στη Νότια Ευρώπη ξεπέρασαν, το 2024, σημαντικά τα επίπεδα κυκλοφορίας σε σχέση με το 2019.
Καθώς η εναέρια κυκλοφορία συνεχίζει να αυξάνεται, οι ανησυχίες σχετικά με τις επιδόσεις της Ευρωπαϊκής Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας αυξάνονται.
Οι καθυστερήσεις διαχείρισης της ροής της εναέριας κυκλοφορίας, το 2024, έφθασαν στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, κατά μέσο όρο 2,13 λεπτά ανά πτήση.
Οι καθυστερήσεις οφείλονταν σε περιορισμένο αριθμό Κέντρων Ελέγχου Περιοχής, με περιορισμένη χωρητικότητα και από την αύξηση των διαταραχών που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες, μια τάση που θα μπορούσε να επιδεινωθεί το 2025.
Επίσης, μετά από μια προσωρινή μείωση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι συνολικές εκπομπές CO2 από τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές σχεδόν επέστρεψαν στα επίπεδα του 2019, παρά τις λιγότερες πτήσεις το 2024.
Οι αυξημένες εκπομπές από μεγαλύτερες και «βαρύτερες» πτήσεις αντιστάθμισαν την εξοικονόμηση από λιγότερα και πιο οικονομικά αεροσκάφη.
Οι τιμές μονάδας / τέλη συνεχίζουν να αυξάνονται, κυρίως λόγω του πληθωρισμού και της μεταφοράς ζημιών από την πανδημία COVID-19, οι οποίες σταδιακά ανακτώνται.