Χαλάρωση των υγειονομικών μέτρων και συγκεκριμένα της χρήσης μάσκας, τόσο στα αεροδρόμια όσο και κατά τη διάρκεια της πτήσης, συστήνουν το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA).
Η νέα σύσταση τίθεται σε ισχύ από σήμερα 16 Μαΐου.
Ειδικότερα, οι ECDC και EASA, σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση, καταργούν τη σύσταση για υποχρεωτική χρήση ιατρικών μασκών στα αεροδρόμια και σε αεροπορικά ταξίδια, ωστόσο επισημαίνουν ότι η μάσκα εξακολουθεί να είναι μια από τις καλύτερες προφυλάξεις κατά της μετάδοσης της νόσου.
Επίσης, επισημαίνεται ότι οι κανόνες ειδικά για τις μάσκες θα συνεχίσουν να διαφέρουν ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία. Για παράδειγμα, οι εταιρείες με πτήσεις από ή προς έναν προορισμό, όπου εξακολουθεί να απαιτείται η χρήση μάσκας στα μέσα μαζικής μεταφοράς, θα πρέπει να συνεχίσουν να ενθαρρύνουν τη χρήση της.
Υπογραμμίζεται παράλληλα, ότι οι ευάλωτοι επιβάτες θα πρέπει να συνεχίσουν να φορούν μάσκα προσώπου ανεξάρτητα από τους κανόνες, ιδανικά μάσκα τύπου FFP2/N95/KN95 που προσφέρει υψηλότερο επίπεδο προστασίας από μια τυπική χειρουργική μάσκα.
Εκτός από τις αλλαγές σε ό,τι αφορά τις μάσκες, οι συστάσεις περιλαμβάνουν χαλάρωση των αυστηρότερων μέτρων για τις αεροπορικές δραστηριότητες, κάτι που θα συμβάλει στην ανακούφιση του φόρτου στον κλάδο, διατηρώντας παράλληλα τα κατάλληλα μέτρα.
Η θέση της IATA
«Χαιρετίζουμε τη σύσταση του EASA για χαλάρωση της χρήσης της μάσκας, η οποία είναι ένα άλλο σημαντικό βήμα στον δρόμο της επιστροφής στην κανονικότητα για τους επιβάτες των αεροπορικών μεταφορών.
Οι ταξιδιώτες μπορούν να προσβλέπουν στην ελευθερία επιλογής για το αν θα φορέσουν μάσκα. Και μπορούν να ταξιδεύουν με σιγουριά γνωρίζοντας ότι πολλά χαρακτηριστικά της καμπίνας του αεροσκάφους, όπως η ανταλλαγή αέρα υψηλής συχνότητας και τα φίλτρα υψηλής απόδοσης, την καθιστούν ένα από τα ασφαλέστερα εσωτερικά περιβάλλοντα», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Πολλές διαδικασίες εξακολουθούν να διατηρούν την απαίτηση για χρήση μάσκας και αυτή είναι μια πρόκληση για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες που πετούν μεταξύ προορισμών με διαφορετικές απαιτήσεις, τόνισε ο Walsh.
«Πιστεύουμε ότι η χρήση μάσκας στα αεροσκάφη θα πρέπει να λήξει όταν οι μάσκες δεν επιβάλλονται πλέον σε άλλα μέρη της καθημερινής ζωής, για παράδειγμα σε θέατρα, γραφεία ή στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αν και το ευρωπαϊκό πρωτόκολλο τίθεται σε ισχύ, δεν υπάρχει παγκόσμια συνεπής προσέγγιση για τη χρήση μάσκας στα αεροσκάφη. Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς που ισχύουν για τα δρομολόγια που εκτελούν. Το πλήρωμα του αεροσκάφους θα γνωρίζει ποιοι κανόνες ισχύουν και είναι σημαντικό οι επιβάτες να ακολουθούν τις οδηγίες τους. Και ζητάμε από όλους τους ταξιδιώτες να σέβονται την απόφαση των άλλων να φορούν οικειοθελώς μάσκες ακόμα κι αν δεν είναι απαίτηση», κατέληξε ο γενικός διευθυντής της IATA.