Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, κατέθεσαν οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ), Δημήτρης Κωνσταντόπουλος και Χρήστος Γκόκας, αναφορικά με τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα μας.
Η ερώτηση
Αναλυτικότερα, η ερώτηση που κατατέθηκε προς τον αρμόδιο υπουργό έχει ως εξής:
«Κύριε Υπουργέ,
Η δημιουργία υδατοδρομίων στη χώρα, είναι μια προοπτική που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στις μετακινήσεις, στον τουρισμό και στην ανάπτυξη της χώρας μας, όπου κυριαρχεί το υδάτινο στοιχείο και βασικό γνώρισμα της μορφολογίας της είναι η ακτογραμμή και τα νησιά της.
Η σημασία των υδατοδρομίων είναι μεγάλη και ιδίως για την ελληνική περιφέρεια. Μάλιστα η Αιτωλοακαρνανία, αναμένει επί έτη τη λειτουργία των υδατοδρομίων, καθώς Άκτιο, Βόνιτσα, Μεσολόγγι, Ναύπακτος, Αμφιλοχία πληρούν τις προϋποθέσεις. Αντίστοιχα, στον Αμβρακικό Κόλπο, η Κορωνησία προσφέρεται για τη λειτουργία υδατοδρομίου.
Η προσπάθεια για τη δημιουργία υδατοδρομίων ξεκίνησε το 2003 από την Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και ακολούθησαν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο. Με τον ν. 4663/2020 και στη συνέχεια με τον ν. 4757/2020, η παρούσα κυβέρνηση τροποποίησε το νομοθετικό καθεστώς των υδατοδρομίων, με στόχο σύμφωνα με το Υπουργείο, την απλοποίηση της διαδικασίας ίδρυσης και λειτουργίας τους και την προώθηση της δημιουργίας τους, «σπάζοντας» μάλιστα την αδειοδότηση σε δύο τμήματα. Αφενός στο στάδιο της χορήγησης άδειας ίδρυσης, δηλαδή στο στάδιο της συγκέντρωσης των εγγράφων και αδειών και αφετέρου στο στάδιο της λειτουργίας του υδατοδρομίου, δηλαδή ουσιαστικά στο στάδιο της δημιουργίας των κατάλληλων υποδομών.
Σήμερα, παρότι το θεσμικό πλαίσιο υπάρχει, εξακολουθούμε να απέχουμε πολύ από τη λειτουργία των υδατοδρομίων στην πράξη. Κάθε χρόνο, δημιουργείται η προσδοκία ότι επίκεινται πτήσεις υδροπλάνων, αλλά στην πραγματικότητα το Υπουργείο Υποδομών δεν έχει αναλάβει απτές πρωτοβουλίες ώστε κάτι τέτοιο να υλοποιηθεί. Τούτο διότι, δεν υφίστανται έως σήμερα οι υποδομές για τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων και συνακόλουθα η προσέλκυση επενδυτών είναι αβέβαιη.
Αυτό που απαιτείται λοιπόν, είναι η χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων σε περισσότερα μέρη συγχρόνως, αξιοποιώντας τις υποδομές που θα δημιουργήσει η Πολιτεία, ώστε τούτα να αποτελέσουν μια ουσιαστική και επαρκή λειτουργική ενότητα. Ένα δίκτυο ελκυστικό σε επενδυτές και χρήστες των υδροπλάνων. Έτσι, θα μπορούσε να δημιουργηθεί δίκτυο υδατοδρομίων στη Δυτική Ελλάδα, στα νησιά του Ιονίου, στα νησιά του Βορείου ή του Νοτίου Αιγαίου κλπ.
Για παράδειγμα, σήμερα υφίστανται αδειοδοτημένα υδατοδρόμια στην Κέρκυρα, τους Παξούς και την Πάτρα τα οποία θα μπορούσαν να ενταχθούν σε ένα δίκτυο με υδατοδρόμια στην Αιτωλοακαρνανία, την Ήπειρο και τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου, δίνοντας ώθηση ανάπτυξης σε ολόκληρη την περιοχή.Βρισκόμαστε ήδη στο 2022 και ο ορίζοντας για την έναρξη πτήσεων υδροπλάνων στη χώρα μας παραμένει αβέβαιος. Το Υπουργείο Υποδομών απαιτείται να θέσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της λειτουργίας των υδατοδρομίων ώστε να μην παραμείνουν μια απλή υπόσχεση για τους πολίτες.
Κατόπιν αυτών, ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
- Πόσα και ποια υδατοδρόμια βρίσκονται σήμερα σε διαδικασία αδειοδότησης στην ελληνική επικράτεια;
- Πόσες και ποιες άδειες ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων έχουν εκδοθεί από την ψήφιση του ν. 4663/2020 έως και σήμερα;
- Πότε αναμένεται να ξεκινήσουν στην πράξη οι πτήσεις υδροπλάνων στη χώρα μας και πού οφείλεται η καθυστέρηση στην υλοποίηση των υδατοδρομίων τα τελευταία έτη;
- Ποιες υποδομές έχει δημιουργήσει η Πολιτεία για τη δημιουργία υδατοδρομίων και σε ποιες συγκεκριμένα περιοχές»;