Σουηδία και Βέλγιο «άνοιξαν την πόρτα» για κρατικές ενισχύσεις στις αερομεταφορές, καθώς δόθηκε σχετική έγκριση από την ΕΕ. Έπειτα από αυτή την εξέλιξη, αναμένεται να… πολλαπλασιαστούν τα σχετικά αιτήματα από τα κράτη – μέλη για λογαριασμό αεροπορικών εταιρειών και αεροδρομίων.
Της Βάσως Βεγιάζη
Η ΕΕ έδωσε το «πράσινο φως» για πρόγραμμα υποστήριξης 455 εκατ. ευρώ της Σουηδίας για αεροπορικές εταιρείες που επλήγησαν από τον κορωναϊό.
Το πακέτο εγγυήσεων δανείων είναι ανοιχτό σε κάθε αεροπορική εταιρεία που έχει λάβει άδεια λειτουργίας στο σουηδικό εναέριο χώρο από την 1η Ιανουαρίου. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι έως και 20 εταιρείες θα είναι επιλέξιμες για τα χρήματα.
Για παράδειγμα, η Scandinavian Airlines, η οποία ανήκει εν μέρει στις κυβερνήσεις της Δανίας και της Σουηδίας, είναι επικεφαλής μεταξύ των αερομεταφορέων που επιθυμούν να επωφεληθούν, καθώς και μικρότεροι αερομεταφορείς.
Η Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, Margrethe Vestager, δήλωσε ότι “η πανδημία κορωνοϊού έχει πρωτοφανή αντίκτυπο στον κλάδο των αερομεταφορών στην Ευρώπη και παγκοσμίως”, προσθέτοντας ότι το σουηδικό σύστημα θα παρέχει στις αεροπορικές εταιρίες την απαραίτητη ρευστότητα “σε αυτές τις δύσκολες στιγμές”.
Οι υπηρεσίες της ΕΕ ενέκριναν τη διάσωση βάσει του νέου πλαισίου κρατικών ενισχύσεων της Επιτροπής, το οποίο έχει μειώσει τα αυστηρά κριτήρια, προκειμένου να βοηθήσει τις κυβερνήσεις να μετριάσουν τον οικονομικό αντίκτυπο της επιδημίας του ιού.
Η Σουηδία πήρε το «πράσινο φως», επειδή οι εγγυήσεις δανείων θα προσφερθούν μόνο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και θα διαρκέσουν μόνο για έξι χρόνια.
Επίσης, το Βέλγιο έλαβε «πράσινο φως» από την Επιτροπή για ένα σχέδιο που αποσκοπεί στη βοήθεια των δυο κύριων αεροδρομίων, του Charleroi και της Λιέγης. Οι φορείς εκμετάλλευσης θα έχουν περισσότερο χρόνο για να καταβάλλουν χρεώσεις παραχώρησης.
Η Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ Margrethe Vestager δήλωσε ότι “πρόκειται για το πρώτο καθεστώς κρατικών ενισχύσεων που μας κοινοποίησε ένα κράτος μέλος, με στόχο τον μετριασμό των ζημιών σε φορείς εκμετάλλευσης αερολιμένων.
Αυτό το βελγικό μοντέλο θα μειώσει προσωρινά την πίεση στις ταμειακές ροές των αεροδρομίων Charleroi και Liege που προκαλούνται από την επιδημία”.
Σχετικά με την Ελλάδα, το υπουργείο Μεταφορών, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών μελετούν μέτρα στήριξης, όπως επιδότηση ανά προσφερόμενη θέση στους αερομεταφορείς (20 ευρώ/θέση, με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα 2 έως 4 μήνες, με συνεχείς επαναξιολογήσεις δρομολογίων και προσφερόμενης χωρητικότητας) και διευκολύνσεις στις συμβατικές υποχρεώσεις των συμβάσεων παραχώρησης για τις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων.
Γενικότερα, στην Ευρώπη, όσα κράτη – μέλη διαθέτουν συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο αερομεταφορέων, αναμένεται να προβούν σε ταμειακές ενισχύσεις.