Με το δεξί “μπήκε” το 2023 για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, καθώς σύμφωνα με το ACI Europe η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο αυξήθηκε κατά 69%, ενώ σε σχέση με το 2019 (προ COVID) η απώλεια βρίσκεται μόλις στο 11%.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 69% τον Ιανουάριο του 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2022, όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που σχετίζονται με την Omicron είχαν σταματήσει την ανάκαμψη.
Η άνοδος οφείλεται κυρίως στηη διεθνή επιβατική κίνηση (+85%), με την εγχώρια επιβατική κίνηση (+35%) να επεκτείνεται ωστόσο με πολύ βραδύτερους ρυθμούς.
Εν συγκρίσει με τα επίπεδα προ πανδημίας (Ιανουάριος 2019), η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο ήταν στο -11%, με το ACI Europe να παρατηρηθεί ότι υπάρχει «σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (-14% τον Δεκέμβριο του 2022). Αυτή είναι η καλύτερη μηνιαία απόδοση και, επομένως, πλησιάζει την πλήρη ανάκαμψη από την έναρξη της πανδημίας COVID-19».
Από την πλευρά του, ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe σχολίασε: «Το 2023 ξεκινάει πολύ καλά χάρη στη συνεχιζόμενη ανθεκτικότητα της επιβατικής ζήτησης με δεδομένο τους υψηλότερους αεροπορικούς ναύλους και τον πληθωρισμό στην παγκόσμια οικονομία.
Το 42% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχουν πλέον ανακτήσει τον όγκο της κυκλοφορίας τους σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα και ενώ υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις απόδοσης μεταξύ των αγορών, αναμένουμε περισσότερα να επιτύχουν τις ίδιες καλές επιδόσεις τους επόμενους μήνες.
Η συνεχής επέκταση της χωρητικότητας από τους ultra-Low Cost αερομεταφορείς και η πρόσφατη άρση των απαιτήσεων για τεστ κορωνοϊού πριν από την αναχώρηση για τους ταξιδιώτες από την Κίνα θα πρέπει να συνεχίσουν να οδηγούν την ανάκαμψη για τα αεροδρόμια».
Πρωτοστατεί η ευρωπαϊκή αγορά
Τα αεροδρόμια της ΕΕ παρουσίασαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 82% τον Ιανουάριο του 2023, με τις καλύτερες επιδόσεις να σημειώνονται στα αεροδρόμια του Ην. Βασιλείου (+128%), της Ιρλανδίας (+115%) και της Κύπρου (+111%).
Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ Covid-19 (Ιανουάριος 2019) η επιβατική κίνηση βρίσκεται στο -11%.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ACI Europe:
–11 αγορές πέτυχαν ή ξεπέρασαν την πλήρη ανάκαμψη τον Ιανουάριο – σε σύγκριση με μόλις 1 αγορά τον προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριος 2022). Οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+12,8%), της Κύπρου (+11,2%) και του Λουξεμβούργου (+9%), ακολουθούμενα από αυτά της Κροατίας (+5,4%), της Μάλτας (+3,6%) και της Ρουμανίας (+3,2%) %).
-Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-45,2%), της Σλοβενίας (-44,1%) της Τσεχίας (-33,3%) και της Γερμανίας (-31,7%) υπολείπονται όσον αφορά στην επίτευξη της πλήρους ανάκαμψης. Αυτό αντικατοπτρίζει ένα μείγμα παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του αντίκτυπου του πολέμου στην Ουκρανία.
-Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ -και εκτός από την υποαπόδοση των αεροδρομίων στη Γερμανία- τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+2,2%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά της Ιταλίας (-4,7%) της Γαλλίας (-11%) και του Ην. Βασιλείου (-14,3%).
-Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 27% τον Ιανουάριο του 2023 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Όπως επισημαίνεται, ο αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία συνέχισε να επιβαρύνει τις επιδόσεις των αεροδρομίων, με την απώλεια όλης της εμπορικής εναέριας κυκλοφορίας για τα ουκρανικά αεροδρόμια και τον όγκο επιβατών να μειώνεται κατά 9,4% στα ρωσικά αεροδρόμια.
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Αρμενίας (+70%) και της Γεωργίας (+49,2%) και σε μικρότερο βαθμό της Τουρκίας (+47,9%) επωφελήθηκαν από την μετατόπιση της κυκλοφορίας που σχετίζεται με τον πόλεμο.
Η σύγκριση με την εποχή προ κορωνοϊού
Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019), η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στο -8%.
Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+86,2%), της Αρμενίας (+80,9%), του Κοσσυφοπεδίου (+39,6%) και της Σερβίας (+28,3%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία, ενώ η αγορά της Τουρκίας (-2,6%) έφτασε πολύ κοντά στην πλήρη ανάκαμψη.
Τα αεροδρόμια της Ρωσίας (+6,6%) εξακολουθούν να καταφέρνουν να υπολείπονται με τα προ πανδημίας επίπεδα, καθώς η επιβατική κίνηση μετακινείται προς τις εγχώριες αγορές και τις αγορές εκτός ΕΕ.
Οι επιδόσεις των 5 «μεγάλων»
Η επιβατική κίνηση στα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυξήθηκε κατά 73,5% τον Ιανουάριο, ωστόσο ήταν μειωμένη κατά 10,6% από τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019).
-Υποδεχόμενη 5,64 εκατομμύρια επιβάτες, η Κωνσταντινούπολη ανακτά τον χαρακτηρισμό του πιο πολυσύχναστου ευρωπαϊκού αεροδρομίου τον Ιανουάριο – μια θέση που κατείχε το Λονδίνο-Heathrow τους τελευταίους μήνες του 2022. Αυτό αντιπροσώπευσε μια αύξηση 62,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, επιτρέποντας στο τουρκικό αεροπορικό hub να ξεπεράσει τους όγκους του σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019 κατά 8,1%.
-Το Λονδίνο- Heathrow ήρθε δεύτερο με 5,49 εκατομμύρια επιβάτες, ακολουθούμενο από το Παρίσι-CDG με 4,72 εκατομμύρια επιβάτες. Ο επιβατικός όγκος αυξήθηκε κατά 111,2% και 73,2%, αντίστοιχα για τα εν λόγω αεροδρόμια σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρέμειναν στο -7,4% και -12,1% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019.
-Η Μαδρίτη βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 4,43 εκατομμύρια επιβάτες. Οι επιδόσεις της αντικατοπτρίζουν τη σημαντική διείσδυση των εταιρειών χαμηλού κόστους και τη χαμηλότερη έκθεσή τους στην Ασία. Μαζί με την Κωνσταντινούπολη, ήταν η μόνη της κατηγορίας που ξεπέρασε τα επίπεδα προ Covid-19 (+1%). Ακολούθησε το Άμστερνταμ- Schiphol με 3,9 εκατομμύρια επιβάτες (+56,6% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2022 / -22,2% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019).
Επίσης, η Λισαβόνα (+13,3%), η Αθήνα (+3,9%), το Δουβλίνο (+2%), η Κωνσταντινούπολη- Sabiha Gokcen (+1,3%) ξεπέρασαν τις επιδόσεις τους πριν κορωνοϊού (Ιανουάριος 2019), σε αντίθεση με το Βερολίνο (-45,9%), το Μόναχο (-28%), το Λονδίνο- Gatwick (-26,9%) και τη Φρανκφούρτη (-21,3%) που παρέμειναν σε αρκετά χαμηλό ποσοστά.
Οι επιδόσεις ανά ομάδες αεροδρομίων
Ομαδοποιώντας τα αεροδρόμια σε αυτά που υποδέχθηκαν πάνω από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), σε αυτά που υποδέχθηκαν μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 2), σε αυτά που υποδέχθηκαν μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες (Ομάδα 3) και σε αυτά που υποδέχθηκαν λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) προκύπτουν τα εξής:
Ομάδα 1: Λονδίνο STN (+173,9%), Λονδίνο LGW (+170,6%), Ρώμη FCO (+143,1%), Μάντσεστερ (+119,1%) και Δουβλίνο (+113,5%).
Ομάδα 2: Τελ Αβίβ (+270,1%), Εδιμβούργο (+159,8%), Μπέρμιγχαμ (+141,8%), Βενετία (+139,4%) και Λονδίνο LTN (+120,2%).
Ομάδα 3: Λονδίνο LCY (+228,6%), Μάλτα (+137,8%), Νιούκαστλ (+126,9%), Κέφλαβικ (+111,5%) και Πίζα (+107,6%).
Ομάδα 4: Λιντς (+177,6%), Νυρεμβέργη (+174,7%), Δρέσδη (+167,5%), Φλωρεντία (+154,5%) και Κορκ (+146,6%).