Στα συρτάρια του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται η πρόταση της εταιρείας διαχείρισης και εκμετάλλευσης του «Ελ. Βενιζέλος» για την 20ετή παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης.
Του Φώτη Φωτεινού
Εντός Φεβρουαρίου, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να «κλειδώσουν» οι σχετικές διαπραγματεύσεις, με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Η σύμβαση θα υπογραφεί μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ – ΔΑΑ και όχι μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ – μετόχων του ΔΑΑ.
Το «Ελ. Βενιζέλος», με την υπάρχουσα σύσταση, έχει διάρκεια ζωής έως το 2026. Οι διαπραγματεύσεις αναφέρονται στην 20ετή παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, δηλαδή μέχρι το 2046.
Η 20ετή παράταση δεν αποτελούσε το μοναδικό σενάριο, αλλά ήταν αυτό που τελικά επικράτησε (είχε κατατεθεί πρόταση για 15ετή παράταση).
Κύριο αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ – ΔΑΑ αποτελεί το σχετικό τίμημα. Από την πλευρά του, το ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί το μεγαλύτερο δυνατό τίμημα, από την άλλη, ο ΔΑΑ το πιο ρεαλιστικό, δεδομένου ότι η αεροπορική βιομηχανία είναι αντιμέτωπη με σειρά προκλήσεων.
Το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται ότι επιθυμεί εφάπαξ τίμημα μεταξύ 550 – 600 εκατ. για την 20ετή παράταση, αλλά και ποσοστό επί των ετήσιων κερδών του αερολιμένα.
Το αεροδρόμιο, το οποίο βρίσκεται σε αναπτυξιακή πορεία, έχει συμπεριλάβει στην πρότασή του τα «αεροπορικά ρίσκα», επιδιώκοντας να ληφθούν σοβαρά υπόψη.
Ο ΔΑΑ και όχι οι μέτοχοι θα επωμιστεί το τίμημα της παραχώρησης
Το εφάπαξ τίμημα θα το επωμιστεί ο ΔΑΑ και όχι οι μέτοχοι. Το αεροδρόμιο είναι αυτό που θα εκταμιεύσει ταμειακά διαθέσιμα και εάν χρειαστεί, θα προχωρήσει σε δανεισμό.
To 2015, o ΔΑΑ εμφάνισε κύκλο εργασιών 371 εκατ. και καθαρά κέρδη 120 εκατ., με το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων να φτάνει τα 470,6 εκατ. και τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα λήξης χρήσης τα 123,2 εκατ.
Ακολουθεί η πώληση του 30% του ποσοστού του ΤΑΙΠΕΔ
Μόλις ανανεωθεί η σύμβαση παραχώρησης, το ΤΑΙΠΕΔ θα προκηρύξει ανοιχτό, διεθνή διαγωνισμό για την πώληση του 30% που κατέχει στον ΔΑΑ.
Ωστόσο, η σημαντική διαφορά είναι η ακόλουθη: Άλλο να πουλάς το 30% μιας εταιρείας με διάρκεια ζωής το 2026 κι άλλο με διάρκεια ζωής το 2046.
Γι’ αυτό το λόγο, το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζεται σίγουρο ότι η αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ θα αποτελέσει success story.
Από την άλλη, ο ΔΑΑ, έχοντας «αποδεσμευτεί» από τα στενά χρονικά όρια της παραχώρησης, εκτιμάται ότι θα επαναπροσδιορίσει την τιμολογιακή του πολιτική, καθιστώντας την πιο ελκυστική.
Οι κινήσεις του ΔΑΑ είναι σε γνώση των μετόχων, δηλαδή του δημοσίου (55%) και των ιδιωτών (40% PSP και 5% οικογένεια Κοπελούζου), ενώ άξιο αναφοράς είναι ότι οι διαπραγματεύσεις ΤΑΙΠΕΔ – ΔΑΑ διεξάγονται σε «κλίμα ηρεμίας», έπειτα από την αποχώρηση του πρώην προέδρου του ΔΑΑ Παναγιώτη Ρουμελιώτη, ο οποίος είχε μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση.