Η… δραματική συρρίκνωση του οικονομικού αντισταθμίσματος και των επιδοτούμενων διαθέσιμων θέσεων των 28 άγονων αεροπορικών γραμμών αποτελούν τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά του τρέχοντος διαγωνισμού που προκήρυξε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Του Φώτη Φωτεινού
Στις 3 Αυγούστου ορίστηκε η ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών για την εκμετάλλευση 28 άγονων γραμμών μεταξύ 1/10/ 2016 έως 30/9/2020. Το μέγιστο ετήσιο αντιστάθμισμα ανέρχεται στα 14,64 εκατ., κάτι το οποίο σημαίνει ότι, σε βάθος 4ετίας, η μέγιστη επιχορήγηση φτάνει τα 58,57 εκατ. Ωστόσο, η επιχορήγηση δύναται να συρρικνωθεί, καθώς ο διεθνής διαγωνισμός είναι μειοδοτικός.
Από το υπουργείο Μεταφορών υποστηρίζεται ότι η περικοπή των δαπανών για τις άγονες γραμμές ήταν αναγκαία, διότι τα αεροσκάφη – σε κάποιες γραμμές – πετούσαν άδεια, με μοναδικούς κερδισμένους τις αεροπορικές, που μεγιστοποιούσαν την κερδοφορία τους.
Αυτή είναι η μια εξήγηση. Η άλλη έχει να κάνει με τη γενικότερη προσπάθεια συρρίκνωσης των δημοσίων δαπανών και τις όποιες επιπλοκές δημιουργεί στην επιδότηση των άγονων γραμμών η ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στον προηγούμενο διαγωνισμό (Μάρτιος 2012 – Μάρτιος 2016) για 24 όμως άγονες γραμμές και κατόπιν των προσφορών που υποβλήθηκαν, τέσσερις εταιρείες (Olympic, Astra, Sky Express, Aegean) μοιράστηκαν 157,4 εκατ., ήτοι 39,35 εκατ. ετησίως.
Ειδικότερα, 13 γραμμές ανέλαβε η Olympic Air έναντι 109 εκατ., η Sky Express 5 δρομολόγια έναντι συνολικού αντισταθμίσματος 35,4 εκατ., η Aegean Airlines 1 δρομολόγιο έναντι 3,2 εκατ. και η Astra Airlines 5 δρομολόγια έναντι 9,2 εκατ.
Το μέγιστο αντιστάθμισμα των 28 άγονων γραμμών
To µέγιστο καταβλητέο οικονοµικό αντιστάθµισµα ετησίως, ανά γραµµή, καθορίστηκε ως ακολούθως:
• Αθήνα – Αστυπάλαια στο ποσό των 704.000 ευρώ
• Αθήνα – Ικαρία χωρίς στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Αθήνα – Λέρος στο ποσό των 924.000 ευρώ
• Αθήνα – Μήλος στο ποσό των 924.000 ευρώ
• Αθήνα – Κύθηρα στο ποσό των 704.000 ευρώ
• Αθήνα – Νάξος στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Αθήνα – Πάρος στο ποσό των 12.000 ευρώ
• Αθήνα – Κάρπαθος στο ποσό των 704.000 ευρώ
• Αθήνα – Σητεία στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Αθήνα – Σκιάθος στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Αθήνα – Κάλυµνος στο ποσό των 704.000 ευρώ
• Αθήνα – Σκύρος στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Αθήνα – Ζάκυνθος στο ποσό των 12.000 ευρώ
• Αθήνα – Σύρος στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Σάµος στο ποσό των 12.000 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Χίος στο ποσό των 12.000 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα στο ποσό των 220.000 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Καλαµάτα στο ποσό των 12.000 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Σκύρος στο ποσό των 220.000 ευρώ
• Θεσσαλονίκη – Λήµνος – Ικαρία στο ποσό των 724.000 ευρώ
• Αλεξανδρούπολη – Σητεία στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Άκτιο -Σητεία στο ποσό των 484.000 ευρώ
• Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος στο ποσό των 704.000 ευρώ
• Λήµνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάµος – Ρόδος στο ποσό των 924.000 ευρώ
• Ρόδος – Κάρπαθος- Κάσος στο ποσό των 924.000 ευρώ
• Ρόδος-Κως-Κάλυµνος-Λέρος-Αστυπάλαια στο ποσό των 924.000 ευρώ
• Ρόδος – Καστελόριζο στο ποσό των 924.000 ευρώ.
Άξιο αναφοράς είναι ότι καμία άγονη γραμμή δεν κόπηκε, εκτός από την «ουρά» στο δρομολόγιο Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος (κόπηκε το Ζάκυνθος – Κύθηρα) και η «ουρά» από το Ρόδος – Κάρπαθος- Κάσος (κόπηκε το Κάσος – Σητεία).