Ενδελεχής έρευνα ξεκινά η Κομισιόν για να διαπιστωθεί εάν το δάνειο-γέφυρα, ύψους 900 εκατ. ευρώ, που χορηγήθηκε στην Alitalia συνιστά κρατική ενίσχυση και αν συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ αναφορικά με τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Η Επίτροπος Margrethe Vestager, υπεύθυνη για θέματα ανταγωνισμού, δήλωσε ότι «Η Κομισιόν έχει καθήκον να διασφαλίσει ότι τα δάνεια που χορηγούνται στις εταιρείες από τα κράτη-μέλη είναι σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις. Θα διερευνήσουμε εάν αυτό συμβαίνει στην περίπτωση της Alitalia».
Η Alitalia αποτελεί μια ιταλική αεροπορική εταιρεία που ανήκει στην κοινοπραξία των Compagnia Aerea Italiana – CAI (51% μετοχές) και Etihad Airways (49%).
Η αεροπορική βρίσκεται σε οικονομική δυσπραγία εδώ και πολλά χρόνια. Στις 24 Απριλίου 2017 το προσωπικό της Alitalia απέρριψε κατατεθέν σχέδιο περιστολής δαπανών, με τους μετόχους να αποφασίζουν να μην χορηγήσουν πρόσθετη χρηματοδότηση στην εταιρεία.
Έτσι, η Alitalia τέθηκε υπό έκτακτη διαχείριση, βάσει του ιταλικού νόμου περί πτωχεύσεων, στις 2 Μαΐου του 2017.
Για να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση της Alitalia, κατά την περίοδο έκτακτης διαχείρισης, το ιταλικό κράτος χορήγησε στην αεροπορική δάνειο-γέφυρα 600 εκατ. ευρώ τον Μάιο του 2017, ενώ τον Οκτώβριο του 2017 το δάνειο αυτό αυξήθηκε κατά 300 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, οι διαχειριστές της πτωχευτικής διαδικασίας άρχισαν να δέχονται προσφορές, με στόχο την εύρεση αγοραστή για τα περιουσιακά στοιχεία της ιταλικής αεροπορικής εταιρείας.
Στη σημερινή της ανακοίνωση η Κομισιόν τονίζει ότι το κρατικό δάνειο που χορηγήθηκε στην Alitalia μπορεί να συνιστά κρατική ενίσχυση. Τώρα, θα αναλάβει να διερευνήσει περαιτέρω εάν το δάνειο πληροί τους όρους των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ, ενώ εκφράζει την ανησυχία της ότι η διάρκεια του δανείου, η οποία εκτείνεται από τον Μάιο του 2017 έως τουλάχιστον τον Δεκέμβριο του 2018, υπερβαίνει τη μέγιστη διάρκεια των 6 μηνών που επιτρέπεται για ένα δάνειο διάσωσης βάσει των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ.