Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε διεξοδική έρευνα για να αξιολογήσει την προτεινόμενη απόκτηση ποσοστού της ITA Airways (ITA) από την Deutsche Lufthansa AG (Lufthansa) και το ιταλικό υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όπως επισημαίνεται, η Κομισιόν εκφράζει αρχικά την ανησυχία της ότι η συναλλαγή ενδέχεται να μειώσει τον ανταγωνισμό στην αγορά υπηρεσιών αεροπορικών επιβατικών μεταφορών σε πολλές διαδρομές μικρών και μεγάλων αποστάσεων εντός και εκτός Ιταλίας.
Να σημειωθεί ότι, Lufthansa και ITA εκτελούν ένα εκτεταμένο δίκτυο εσωτερικών δρομολογίων, δρομολογίων μικρών αποστάσεων εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου («ΕΟΧ»), καθώς και δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων μεταξύ του ΕΟΧ και του υπόλοιπου κόσμου.
Επίσης, η Lufthansa συμμετέχει σε κοινοπραξία με τις United Airlines και Air Canada, μέσω της οποίας συντονίζουν τις τιμές, τη χωρητικότητα και τον προγραμματισμό και μοιράζονται τα έσοδα σε υπερατλαντικά δρομολόγια.
Που εστιάζουν οι ανησυχίες της Κομισιόν
Η προκαταρκτική έρευνα απόδειξε ότι η συναλλαγή μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό στην αγορά υπηρεσιών αεροπορικών επιβατικών μεταφορών σε πολλές διαδρομές μικρών και μεγάλων αποστάσεων.
Η Lufthansa και η ITA είναι ισχυροί και στενοί ανταγωνιστές στην παροχή των εν λόγω υπηρεσιών σε ορισμένα δρομολόγια από και προς την Ιταλία.
Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι:
-Η συναλλαγή ενδέχεται να μειώσει τον ανταγωνισμό σε γραμμές μικρών αποστάσεων που συνδέουν την Ιταλία με χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Σε ορισμένες τέτοιες διαδρομές, Lufthansa και ITA ανταγωνίζονται στενά με απευθείας συνδέσεις με περιορισμένο ανταγωνισμό, κυρίως από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, η οποία σε πολλές περιπτώσεις λειτουργεί από πιο απομακρυσμένα αεροδρόμια. Επιπλέον, η Επιτροπή θα εξετάσει επίσης διαδρομές όπου το ένα από τα συμβαλλόμενα μέρη προσφέρει ήδη υπηρεσίες και το άλλο αναμένεται να εισέλθει σύντομα, καθώς και εκείνες όπου το ένα ή και τα δύο μέρη έχουν μια σύνδεση μίας στάσης και όπου οι συνδέσεις χωρίς στάση είναι περιορισμένες ή προσφέρεται μόνο από το άλλο μέρος.
-Σε σχέση με τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων μεταξύ Ιταλίας και Βόρειας Αμερικής, η Επιτροπή θα αξιολογήσει περαιτέρω εάν οι δραστηριότητες της ITA, της Lufthansa και των εταίρων της σε κοινοπραξία United Airlines και Air Canada θα πρέπει να αντιμετωπίζονται μιας ενιαίας οντότητας μετά τη συγχώνευση.
-Η συναλλαγή θα μπορούσε να μειώσει τον ανταγωνισμό σε ορισμένες διαδρομές μεγάλων αποστάσεων μεταξύ Ιταλίας και ΗΠΑ, Καναδά, Ιαπωνίας και Ινδίας, λόγω του στενού ανταγωνισμού μεταξύ ITA, Lufthansa ή των εταίρων κοινοπραξίας όπου ανήκει η Lufthansa – μέσω απευθείας ή συνδέσεων μίας στάσης και τοποθεσίες αεροδρομίων – και λόγω του δυνητικά περιορισμένου ανταγωνισμού από άλλες αεροπορικές με ελκυστικές συνδέσεις.
-Η συναλλαγή θα μπορούσε να δημιουργήσει ή να ενισχύσει τη δεσπόζουσα θέση της ITA στο αεροδρόμιο Milan-Linate, γεγονός που θα μπορούσε να δυσκολέψει τους ανταγωνιστές της να παρέχουν υπηρεσίες αεροπορικών επιβατικών μεταφορών από και προς το εν λόγω δρομολόγιο.
-Η Επιτροπή θα εξετάσει επίσης πιθανές αρνητικές επιπτώσεις σε δρομολόγια, στα οποία άλλες αεροπορικές εταιρείες βασίζονται στην πρόσβαση στο δίκτυο εσωτερικού και μικρών αποστάσεων της ITA για τις δικές τους πτήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις υπηρεσίες τους σε διεθνείς προορισμούς που εξυπηρετούνται επίσης από τη Lufthansa.
Να σημειωθεί ότι, η συναλλαγή κοινοποιήθηκε στην Κομισιόν στις 30 Νοεμβρίου 2023. Στις 8 Ιανουαρίου 2024, η Lufthansa υπέβαλε δεσμεύσεις για την αντιμετώπιση ορισμένων από τις προκαταρκτικές ανησυχίες της Επιτροπής. Ωστόσο, αυτές οι δεσμεύσεις ήταν ανεπαρκείς, τόσο ως προς το πεδίο εφαρμογής όσο και ως προς την αποτελεσματικότητα, για να καταρριφθούν οι αρχικές ανησυχίες της Επιτροπής.
Πλέον, η Κομισιόν έχει 90 εργάσιμες ημέρες, έως τις 6 Ιουνίου 2024, για να λάβει σχετική απόφαση.