Η εμφάνιση των χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών (Low Cost Carriers – LCCs), μετά την απελευθέρωση της ευρωπαϊκής αγοράς αερομεταφορών πριν από περίπου 30 χρόνια, έφερε τεράστιες αλλαγές, με τους LCC να κερδίζουν μερίδιο αγοράς από τους “παραδοσιακούς” αερομεταφορείς.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με το EUROCONTROL, το 1998 το μερίδιο αγοράς των LCCs στην Ευρώπη ήταν μόλις στο 1,6%, με την εικόνα αυτή να μεταβάλλεται ραγδαία, καθώς το 2018 αυξήθηκε στο 30,3%, γεγονός που αντιστοιχεί σε 9.100 πτήσεις κατά μέσο όρο ημερησίως.
Για την επίτευξη χαμηλού λειτουργικού κόστους ανά επιβάτη και υψηλής παραγωγικότητας αεροσκαφών, οι LCCs προσφέρουν συνήθως υπηρεσίες point-to-point σε διαδρομές μικρών αποστάσεων με αεροσκάφη τύπου B737 και A320.
Στην αρχή, η ανάπτυξη των LCCs επικεντρώθηκε στη δυτική Ευρώπη, αλλά με τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2004, επεκτάθηκαν σταδιακά σε κεντρική και ανατολική Ευρώπη, σημειώνοντας ισχυρή ανάπτυξη στις εν λόγω αναδυόμενες αγορές.
Αν και ορισμένοι LCCs έχουν αρχίσει να επιχειρούν σε μεγάλα ευρωπαϊκά αεροπορικά hubs, παρόλα αυτά εξακολουθούν να πετούν και από δευτερεύοντα αεροδρόμια με μικρότερη συμφόρηση, ενώ σύμφωνα με το EUROCONTROL έχουν τη δυνατότητα να αποφασίσουν να εισέλθουν και να εξέλθουν από νέες αγορές σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.
«Πρωταθλητές» Ryanair και Wizz Air
Με τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν στην αρχή της πανδημίας το 2020, η αεροπορική επιβατική κίνηση -συμπεριλαμβανομένων των LCCs- επλήγη ιδιαίτερα.
Ωστόσο, οι εν λόγω αεροπορικές επέδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά στις αυξομειώσεις της ζήτησης, λαμβάνοντας δραστικά μέτρα που τους επέτρεψαν να ανακάμψουν γρηγορότερα.
Για του λόγου το αληθές, το διάστημα Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2022, οι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς πέτυχαν αύξηση της τάξης του 32,5% έναντι 31,9% το 2019.
Η ιρλανδική Ryanair και η ουγγρική Wizz Air εκμεταλλεύτηκαν την υψηλή ζήτηση για ενδοευρωπαϊκά ταξίδια και αύξησαν τις δραστηριότητές τους στο 109% και 112% αντίστοιχα εν συγκρίσει με τα επίπεδα του 2019.
Παράλληλα, στο 9μηνο του 2022, η Ryanair πραγματοποίησε τις περισσότερες πτήσεις στην Ευρώπη -2.584 πτήσεις κατά μέσο όρο ημερησίως- σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη αεροπορική, γεγονός που αντιστοιχεί σε μια άνοδο 10,1%.
Καταλήγοντας, το EUROCONTROL επισημαίνει ότι, αν και άλλες αεροπορικές είναι πιθανό να αυξήσουν περαιτέρω το μερίδιο αγοράς τους το 2023, είναι πιθανό ότι η αναπτυξιακή πορεία των LCCs θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια.