Συζητήθηκε στη Βουλή η επίκαιρη ερώτηση του αντιπροέδρου της και βουλευτή Δωδεκανήσου Δημήτρη Κρεμαστινού, σχετικά με τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στα Δωδεκάνησα.
Το τελευταίο διάστημα εκφράστηκαν στη Ρόδο και όχι μόνο, παράπονα τοπικών παραγόντων για τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, με κυρίαρχο αίτημα την υιοθέτηση πιο ανταγωνιστικής τιμολογιακής πολιτικής, από πλευράς των αεροπορικών εταιρειών, προς όφελος νησιωτών / επιβατών.
Την ερώτηση προσήλθε να απαντήσει η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου.
Η συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης είχε ως εξής:
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε και κυρία Υπουργέ, δεν θα έκανα την ερώτηση αυτή εάν το Εργατικό Κέντρο Ρόδου και ο Δήμαρχος Ρόδου προηγουμένως δεν είχαν ευαισθητοποιήσει τον κόσμο ότι είναι απαράδεκτη η τιμή του εισιτηρίου.
Διότι για να πάτε στη Ρόδο, και αν δεν έχετε προαγοράσει το εισιτήριο, η τιμή μπορεί να φτάσει και τα 350 ευρώ, ενώ, όπως ξέρετε, για να πάει κανείς στην Αγγλία βρίσκει εισιτήριο και με 50 και με 60 και με 70 ευρώ.
Είχε την καλοσύνη η ηγεσία της AEGEAN να με συναντήσει και να μου πει ότι ο λόγος που είναι τόσο υψηλή η τιμή του εισιτηρίου είναι διότι πληρώνουμε τον ΦΠΑ, που είναι 24%, και το υπόλοιπο, άλλο τόσο περίπου, είναι αυτό που δίνουμε στην εφορία, όπως κάθε φορολογούμενος και κάθε φορολογούμενη εταιρεία. Βέβαια, αυτό το πράγμα εσείς θα απαντήσετε εάν είναι σωστό.
Όμως εκείνο το οποίο μπορώ να πω είναι ότι στις άλλες χώρες και ειδικά στην Πορτογαλία ο ΦΠΑ στις αεροπορικές εταιρείες είναι πολύ χαμηλός, λένε ότι είναι 6%. Έτσι τουλάχιστον ισχυρίζεται η εταιρεία AEGEAN.
Εάν λάβουμε, δε, υπόψη ότι και η TURKISH AIRLINES επιδοτείται από το κράτος, είναι δημόσια επιχείρηση, για να έχει χαμηλό εισιτήριο και να προσελκύει τουρίστες, πέραν του ότι οι πολίτες επιβαρύνονται με τόσο υψηλό εισιτήριο, και ο τουρισμός βλάπτεται. Διότι πώς θα έρθει ο άλλος να πληρώνει τόσα πολλά όταν μπορεί να πάει στη γείτονα χώρα με τα μισά ή λιγότερα από την πατρίδα του;
Θέλω να πω, λοιπόν, ότι εάν κάνετε μία διαφοροποίηση πάνω σε αυτά τα θέματα, εκείνα που θα χάσει το κράτος, το Υπουργείο Οικονομικών εν πάση περιπτώσει, θα τα κερδίσει από τον τουρισμό. Δηλαδή δεν θα χάσει τόσα ώστε να υποστεί βλάβη η οικονομία. Θα μπουν τόσα λεφτά μέσα στη χώρα που σίγουρα θα καλυφθεί αυτό το οποίο θα χαριστεί, με την καλή έννοια του όρου.
Η ερώτησή μου, λοιπόν, είναι αν στο ορατό μέλλον υπάρχει περίπτωση κάτι να αλλάξει από το Υπουργείο Οικονομικών.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Θα ήθελα να ξεκινήσω με την αναφορά ότι είναι πρόθεση της Κυβέρνησής μας, εφόσον οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέψουν, να θεσπιστούν νομοθετικές ρυθμίσεις για μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ, συμβάλλοντας στην αύξηση του πραγματικού εισοδήματος των νοικοκυριών με περαιτέρω αύξηση της ζήτησης των αγαθών και των υπηρεσιών.
Οι μειώσεις αυτές θα επιφέρουν και τη μείωση στις υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, όπου συμπεριλαμβάνονται και αεροπορικές μεταφορές στο εσωτερικό της χώρας.
Άλλωστε στα μέτρα που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, προκειμένου να δοθεί ώθηση στην οικονομία και την αγορά, αλλά και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, είναι και η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, κατά 2 μονάδες του μεγάλου, από 24% στο 22%, και κατά μία του μικρού, από 13% σε 12%, από 1/1/2021.
Εδώ θα ήθελα να σημειώσω ότι ο ΦΠΑ αποτελεί κοινό φορολογικό σύστημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ομοιόμορφος υπολογισμός του φόρου αποτελεί δέσμευση από όλα τα κράτη-μέλη με βάση τις κοινοτικές οδηγίες.
Όπως είναι γνωστό, σήμερα στη χώρα μας οι υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων και των αποσκευών τους, όπου περιλαμβάνονται και οι αεροπορικές μεταφορές, υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ.
Θα πρέπει να τονίσω ότι οι συντελεστές ΦΠΑ επηρεάζουν μόνο τις τιμές των εισιτηρίων στις αεροπορικές μεταφορές που γίνονται στο εσωτερικό της χώρας, καθώς στο πλαίσιο της ανταγωνιστικότητας στα αεροπορικά εισιτήρια για τις αεροπορικές μεταφορές προσώπων από το εσωτερικό της χώρας προς το εξωτερικό και αντίστροφα, δεν επιβάλλεται καθόλου ο ΦΠΑ.
Οι δε αεροπορικές εταιρίες, των οποίων τα έσοδα από διεθνείς μεταφορές υπερβαίνουν το 50% των συνολικών ετησίων ακαθάριστων εσόδων, τυγχάνουν απαλλαγής του ΦΠΑ στην παράδοση και εισαγωγή αεροσκαφών, καθώς και υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των άμεσων αναγκών, όπως η χρήση αεροδρομίων, ο καθαρισμός, η επισκευή κλπ. Άρα, δεν θεωρούμε ότι ο ΦΠΑ είναι ο βασικός λόγος στην τιμή του εισιτηρίου.
Στη δευτερολογία μου θα αναφερθώ και στα υπόλοιπα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό και για την οικονομία στον χρόνο βεβαίως.
Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Βέβαια δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η πρόθεσή σας είναι καλή. Το θέμα είναι όμως πότε θα υλοποιηθεί η πρόταση, διότι αυτό είναι το ζητούμενο, το πότε.
Επίσης, σωστό είναι αυτό που είπατε όσον αφορά τον ΦΠΑ από το εξωτερικό, αλλά να μην ξεχνάτε ότι υπάρχει και ο εσωτερικός τουρισμός. Δηλαδή, μια οικογένεια που θέλει να πάει, παραδείγματος χάρη, στη Ρόδο, αν επιβαρυνθεί με τόσο ΦΠΑ, αντιλαμβάνεστε ότι δεν θα πάει στη Ρόδο. Αναφέρω τη Ρόδο επειδή είναι η πιο απομακρυσμένη περιοχή.
Άρα, εν μέρει μόνο απαντήθηκε η ερώτησή μου. Υπάρχει ακόμα το θέμα τού πόσο μπορεί να ελαττωθεί ο ΦΠΑ στο εσωτερικό, διότι στο κάτω κάτω στο εξωτερικό, όπως ξέρετε, υπάρχουν και τα τσάρτερς –ας το πούμε- και δεν είναι ανάγκη να πάρει το κανονικό αεροπλάνο κάποιος για να έρθει, παίρνει το τσάρτερ και έρχεται με την τιμή που του δίνει το τσάρτερ.
Όμως εκείνο το οποίο πρέπει να τονιστεί είναι το αν στην πράξη έχετε κάνει διάλογο με την αεροπορική εταιρεία, την AEGEAN, η οποία είναι ουσιαστικά ο αερομεταφορέας της χώρας. Υπάρχουν, βέβαια, κάτι άλλες μικρές εταιρείες, αλλά είναι μη σημαντική ακόμα η συμβολή τους σε αυτό.
Άρα, το ερώτημα το δικό μου είναι το εξής: Το Υπουργείο βρίσκεται κατά κάποιον τρόπο, όχι σε διαπραγμάτευση, σε συνομιλίες με την AEGEAN; Κάνετε μια προσπάθεια να μειωθεί η τιμή του εισιτηρίου ή το αφήνουμε για όποτε βελτιωθούν οι συνθήκες της οικονομίας, πράγμα το οποίο, και των εκλογών επερχομένων, αντιλαμβάνεστε ότι παίρνει έτσι έναν αόριστο χαρακτήρα;
Κατά συνέπεια, και πάλι θα επιμείνω στα χρονολογικά πλαίσια. Αν μπορείτε, όχι να δεσμευτείτε, να τα προαναγγείλετε, διότι διαφορετικά η ερώτησή μου έχει μάλλον ακαδημαϊκό και όχι πρακτικό χαρακτήρα και, όπως ξέρετε, εμείς οι γιατροί στην πράξη θέλουμε απτά αποτελέσματα.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Σε συνέχεια των όσων είπα στην πρωτολογία μου θα πρέπει να επισημάνω την πρόθεση της Κυβέρνησης να στηρίξει τα νησιά και τους νησιώτες.
Ήδη με την τελευταία Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύτηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2018 παρατείνεται για χρονικό διάστημα έξι μηνών από την 1.1.2019 έως τις 30.6.2019 ο μειωμένος κατά 30% ΦΠΑ στα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο.
Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ στο ότι η Κυβέρνηση για τα νησιά της ελληνικής επικράτειας σχεδιάζει και υλοποιεί μια νησιωτική πολιτική, δράση της οποίας είναι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου, το οποίο εναρμονίζει το κόστος θαλάσσιας μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων στα νησιά σε σχέση με τη χερσαία μεταφορά στην ενδοχώρα, καταβάλλοντας στους δικαιούχους το αντιστάθμισμα νησιωτικού κόστους.
Επίσης, σύμφωνα με το υπ’ αριθμόν 102/21.1.2019 έγγραφο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο και θα καταθέσω στα Πρακτικά, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης ο τομέας των αερομεταφορών έχει και από πολλών ετών πλήρως απελευθερωθεί.
(Στο σημείο αυτό η Υφυπουργός Οικονομικών κ. Αικατερίνη Παπανάτσιου καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Οι δε αεροπορικές εταιρίες καθορίζουν τη δική τους τιμολογιακή πολιτική, προσφέροντας ναύλους σε διαφορετικές τιμές, ξεκινώντας από πολύ χαμηλούς μέχρι υψηλούς, ανάλογα με τον χρόνο κράτησης των εισιτηρίων και με βάση τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
Μοναδική κρατική παρέμβαση στο ύψος των ναύλων γίνεται στις γραμμές όπου έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας -είναι οι άγονες γραμμές-, για τις οποίες καθορίζεται η μέγιστη τιμή του ναύλου.
Σε σχέση με το ύψος των ναύλων, το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των αεροδρομίων, καθώς και τα τέλη χρήσεως κρατικών αερολιμένων, που επίσης επηρεάζουν την τελική τιμή των ναύλων, δεν έχουν αναθεωρηθεί από το 2001 και το 1994 αντίστοιχα. Παρ’ όλα αυτά, το Υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής και αξιολογεί τις επιπτώσεις των ληφθέντων φορολογικών μέτρων.
Επιπρόσθετα, μελετούμε βελτιώσεις του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, με γνώμονα την οικονομική ανάπτυξη και τη φορολογική δικαιοσύνη, συγχρόνως όμως και την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Σε αυτό το πλαίσιο θα εξετάσουμε και το αίτημα που μας τέθηκε και όταν μας δοθεί η δυνατότητα, ίσως μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε.»