Σχέδιο νόμου κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών, με θέμα την «Οικονομική αποκατάσταση παραχωρησιούχων αεροδρομίων λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 για το έτος 2020».
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την οικονομική αποκατάσταση της Fraport Greece που διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια και του αεροδρομίου της Αθήνας για τις απώλειες εσόδων του 2020, λόγω της πανδημίας και των περιορισμών στις μετακινήσεις.
Η αποζημίωση της Fraport Greece καθορίστηκε στα 177,9 εκατ. ευρώ και του αεροδρομίου της Αθήνας έως τα 130 εκατ. ευρώ.
Οι ρυθμίσεις για την Fraport Greece
Ειδικότερα, για την περίπτωση της Fraport Greece, στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους επισημαίνονται τα εξής:
-Η αποζημίωση της Fraport Greece καθορίζεται στο ύψος των 177,9 εκατ. ευρώ περίπου για το έτος 2020, λόγω των ληφθέντων μέτρων του Ελληνικού Δημοσίου για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19. Το ποσό αντιστοιχεί στη διαφορά κατά την οποία υπολείπονται τα πραγματοποιηθέντα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων του Παραχωρησιούχου για το έτος 2020 σε σχέση με το εφαρμοζόμενοι Οικονομικό Μοντέλο σύμφωνα με την από 14.12.2015 Σύμβαση Παραχώρησης (ΣΠ). Για την ανωτέρω αποζημίωση ορίζεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο κρίνει ότι συντρέχει «Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου» κατά τα προβλεπόμενα στην σχετική ΣΠ και ο Παραχωρησιούχος αποδέχεται τον συμψηφισμό πληρωμών προς το Ελληνικό Δημόσιο βάσει της ίδιας ΣΠ.
-Συμφωνείται ότι η καταβολή της ανωτέρω αποζημίωσης για το έτος 2020, λαμβάνει χώρα με συμψηφισμό και ειδικότερα ότι, ο Παραχωρησιούχος δεν θα καταβάλλει την Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης για τα έτη 2019, 2020 και 2021. Για το έτος 2021, συμφωνείται, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, το ενδεχόμενο μη καταβολής της ανωτέρω Αμοιβής και για το έτος 2022.
Επίσης, για το έτος 2020, συμφωνείται ο συμψηφισμός της αποζημίωσης με τη Μεταβλητή Αμοιβή Παραχώρησης, η οποία θα οφείλεται εκ νέου για το έτος 2022 και μετά.
Για το έτος 2021, συμφωνείται, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, το ενδεχόμενο της εκ νέου καταβολής της ανωτέρω Αμοιβής για το έτος 2023 και μετά.
-Παράλληλα, συμφωνείται για τη χρήση 2021, σε περίπτωση που τα οικονομικά αποτελέσματα του Παραχωρησιούχου υπολείπονται και πάλι των προβλεπομένων στο εφαρμοζόμενο Οικονομικό Μοντέλο, τα συμβαλλόμενα μέρη θα εξετάσουν την ικανοποίηση τυχόν δικαιωμάτων και την εκπλήρωση τυχόν υποχρεώσεών τους σύμφωνα με την ΣΠ, ενώ τυχόν αποζημίωση του Παραχωρησιούχου δύναται να συμψηφιστεί με οποιαδήποτε Ετήσια ή Μεταβλητή Αμοιβή Παραχώρησης και μετά το έτος 2022, σύμφωνα με τον θεσπιζόμενο Μηχανισμό Ελέγχου.
-Η ανωτέρω συμφωνία απαλλάσσεται από την καταβολή τελών χαρτοσήμου αλλά και από οποιοδήποτε τέλος και φόρο.
Οι ρυθμίσεις για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Για την περίπτωση του αεροδρομίου της Αθήνας προβλέπονται τα εξής:
Χορηγείται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, οικονομική ενίσχυση, στην εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ» (εφεξής Εταιρεία) για την αποκατάσταση, άμεσα συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοϊού Covid-19, ζημιάς, που υπέστη κατά το έτος 2020, έως του ποσού των 130 εκατ. ευρώ, ως εξής:
-άμεση επιχορήγηση έως του ποσού των 51,6 εκατ. ευρώ περίπου.
-δια συμψηφισμού υποχρεώσεων καταβολής αμοιβής για τη χορήγηση δικαιωμάτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) (Ν.2338/1995), συνολικού ύψους έως 78,4 εκατ. ευρώ περίπου καταβλητέων τα έτη 2020,2021 και 2022, κατά την ακόλουθη σειρά:
-έως 48,4 εκατ. ευρώ περίπου καταβλητέα το έτος 2020.
-έως 15 εκατ. ευρώ καταβλητέα το 2021 και
-έως 15 εκατ. ευρώ καταβλητέα το 2022.
Ο συμψηφισμός ανά έτος και στο σύνολο, δεν δύναται να υπερβαίνει τα ανωτέρω αναγραφόμενα ποσά και σε αντίθετη περίπτωση, η Εταιρεία υποχρεούται στην καταβολή του υπερβάλλοντος ποσού για το αντίστοιχο έτος.
Η χορήγηση της ανωτέρω οικονομικής ενίσχυσης τελεί υπό την αίρεση της προηγούμενης έκδοσης εγκριτικής απόφασης ή εγκριτικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το έτος 2020, στις οποίες καθορίζεται η χρονική περίοδο για την οποία εγκρίνεται η ενίσχυση, καθώς και το ποσό αυτής.
Το σκέλος της άμεσης επιχορήγησης της ανωτέρω οικονομικής ενίσχυσης βαρύνει τις πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2021 κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Καθορίζεται η διαδικασία για τη χορήγηση της ανωτέρω οικονομικής ενίσχυσης, η οποία εξειδικεύεται με την έκδοση ΚΥΑ εφαρμοζόμενης κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης.
Θεσπίζεται ειδικό προνομιακό φορολογικό καθεστώς για το ποσό της ανωτέρω οικονομικής ενίσχυσης κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Καθορίζονται υποχρεώσεις της Εταιρείας για την πλήρη καταγραφή των λειτουργικών εσόδων και εξόδων που συνδέονται με τη δραστηριότητά της κατά την περίοδο της οικονομικής ενίσχυσης.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το ύψους της ζημιάς της Εταιρείας για την ανωτέρω ενίσχυση υπολείπεται του ποσού της οικονομικής ενίσχυσης που της χορηγείται βάσει του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου και άλλων ενισχύσεων υπέρ αυτή για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες, δεν διενεργείται συμψηφισμός του υπερβάλλοντος ποσού για τα επόμενα έτη. Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται υπερβάλλον ποσό για το οποίο έχει διενεργηθεί καταβολή ή συμψηφισμός, αυτό ανακτάται εντόκως κατά ειδικότερα οριζόμενα.
Παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με ΚΥΑ θεμάτων σχετικών με τις διαδικασίες διακρίβωσης της υπερβάλλουσας, κατά τα ανωτέρω, οικονομικής ενίσχυσης, μη διενέργειας συμψηφισμού για το υπερβάλλον ποσό, ανάκτησης και επιτόκιο αυτής από το Ελληνικό Δημόσιο βεβαίωσης σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης επιστροφής της και κάθε άλλης αναγκαίας για την εφαρμογή των ανωτέρω λεπτομέρειας.
Διψήφια ποσοστά πτώσης της επιβατικής κίνησης
Όπως επισημαίνεται στο νομοσχέδιο, κατά την επισκόπηση των συνεπειών της πανδημίας στα αεροδρόμια της χώρας, η επιβατική κίνηση στον ΔΑΑ το 2020 μειώθηκε κατά 68,4%, στα 8,07 εκατομμύρια επιβάτες, από 25,57 εκατομμύρια επιβάτες το 2019.
Αντίστοιχα, στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece η επιβατική κίνηση μειώθηκε το 2020 κατά 71,4%, στα 8,6 εκατομμύρια, έναντι 30,15 εκατομμυρίων το 2019.