Η σημερινή χωρητικότητα στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αποτελεί σοβαρή μελλοντική πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί, σημειώνει σε έκθεσή του ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol), εκτιμώντας ότι θα υπάρξει πτώση κατά 1,5 εκατ. στις πτήσεις εξαιτίας μειωμένης ζήτησης.
Της Βάσως Βεγιάζη
Παρόλα αυτά, ως το 2040, ο οργανισμός επισημαίνει ότι απαιτείται αύξηση χωρητικότητας στα αεροδρόμια συνολικά 17 χωρών.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, ακόμη και με απώλεια 1,5 εκατ. πτήσεων λόγω κενού χωρητικότητας, το 2040 μια τυπική καλοκαιρινή ημέρα συνολικά 16 αεροδρόμια θα έχουν συμφόρηση, όπως το Heathrow αυτή τη στιγμή.
Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις που αναμένεται να φτάσουν κατά μέσο όρο τα 20 λεπτά ανά πτήση. Οπότε, αποτελεί πρόκληση η παροχή επαρκούς ποιότητας υπηρεσιών, καθημερινά, σε αυτές τις περιπτώσεις.
Επίσης, η κλιματική αλλαγή αναμένεται να προκαλέσει βλάβες στις αερολιμενικές υποδομές, οδηγώντας σε διαταραχές των καθημερινών λειτουργιών των αεροδρομίων. Και παρά το γεγονός ότι η βιομηχανία αναγνωρίζει την ανάγκη προσαρμογής, μόνο το 50% έχει αρχίσει να το σχεδιάζει.
Τα σενάρια
Μέσω τεσσάρων σεναρίων, τα οποία περιγράφουν και ένα διαφορετικό μέλλον, η έκθεση του Eurocontrol, περιγράφει τις αναπτυξιακές προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η ευρωπαϊκή αεροπορία με ορίζοντα το έτος 2040.
Τα σενάρια αυτά είναι:
Global Growth: Ισχυρή παγκόσμια ανάπτυξη με τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την άμβλυνση των προκλήσεων της βιωσιμότητας.
Regulation and Growth: Μέτριος ρυθμός ανάπτυξης που ρυθμίζει θέματα μεταξύ ζήτησης και βιωσιμότητας
Fragmenting World: Ένας κόσμος αυξανόμενων τάσεων και μειωμένης παγκοσμιοποίησης
Happy Localism: Όπως το σενάριο»Regulation and Growth», αλλά με μια εύθραυστη Ευρώπη που όλο και περισσότερο γίνεται εσωστρεφής.
Σύμφωνα με τον οργανισμό, το επικρατέστερο είναι το «Regulation and Growth», ωστόσο υπάρχει ένα αριθμός μακροπρόθεσμων ρίσκων που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ανάπτυξη, οπότε και δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στο σενάριο «Global Growth».
Πως σκιαγραφείται το μέλλον
Έως το 2040, η κυκλοφορία στα αεροδρόμια της Ευρώπης αναμένεται να σημειώσει άνοδο άνω των 16 εκατ. πτήσεων (σενάριο «Regulation & Growth») και κατά σχεδόν 20 εκατ. πτήσεις («Global Growth»).
Προκύπτει μια συνολική αύξηση 53% σύμφωνα με το σενάριο «Regulation & Growth») και 84% σύμφωνα με το «Global Growth», σε σύγκριση με το 2017. Ωστόσο, καταγράφεται βραδύτερη ανάπτυξη εν συγκρίσει με τα ευρήματα του 2008.
Είκοσι χρόνια πριν από οικονομική κρίση, ο αριθμός των πτήσεων στην Ευρώπη διπλασιάστηκε από 5 εκατ. το 1988 σε 10 εκατ. το 2008.
Σε γενικές γραμμές, η μελλοντική επιβράδυνση της ανάπτυξης αποδίδεται στους χαμηλότερους ρυθμούς ανόδου της οικονομίας, στην αύξηση των τιμών των καυσίμων και στην αύξηση της κυκλοφοριακής συμφόρησης των αεροδρομίων.
Λύση(;) η αύξηση χωρητικότητας
Μετά από περικοπές, το διάστημα 2008 – 2013, οι αερολιμένες σχεδιάζουν να προχωρήσουν εκ νέου τα σχέδια αύξησης της χωρητικότητας τους.
Συγκεκριμένα, 111 ευρωπαϊκοί αερολιμένες σχεδιάζουν αύξηση χωρητικότητας κατά 16% (ή 4 εκατ. περισσότερες διαδρομές στους αεροδιαδρόμους).
Η άνοδος αυτή επικεντρώνεται στα 20 κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης, τα οποία σχεδιάζουν αύξηση 28% (ή 2,4 εκατ. διαδρομές στους αεροδιαδρόμους).
Σύμφωνα με τον Eurocontrol, τα εν λόγω σχέδια επέκτασης χωρητικότητας των αερολιμένων, ακόμη και αν ολοκληρωθούν, σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν.
Καθυστέρηση 20 λεπτών σε κάθε πτήση το 2040
Σε άλλο σημείο της έκθεσης αναφέρεται ότι, έως το 2040 θα υπάρξει ζήτηση για 1,5 εκατ. επιπλέον πτήσεις.
Και με την προϋπόθεση ότι μόλις το 8% της ζήτησης θα μπορέσει να εξυπηρετηθεί, ουσιαστικά 160 εκατομμύρια επιβάτες δεν θα μπορέσουν να πετάξουν σε συνολικά 17 αεροδρόμια.
Ακόμη και με 1,5 εκατ. μη εξυπηρετούμενες πτήσεις και επομένως χαμένες, το αεροπορικό δίκτυο θα βρίσκεται σε συμφόρηση.
Όπως τονίζεται, οι καθυστερήσεις κατά τους καλοκαιρινούς μήνες από τα 12 λεπτά που είναι τώρα θα αυξηθούν σε 20 λεπτά ανά πτήση το 2040.
Ο Eurocontrol εκτιμά ότι ο αριθμός των πτήσεων που θα σημειώσουν καθυστέρηση 1-2 ώρες θα αυξηθεί κατά 7 φορές, δηλ. περίπου 470.000 επιβάτες καθημερινά θα έχουν καθυστέρηση κατά 1-2 ώρες το 2040, σε σύγκριση με τους περίπου 50.000 επιβάτες που είναι σήμερα.
Η γνώμη της αγοράς
Μιλώντας στους Financial Times, ο Eamonn Brennan, γενικός διευθυντής του Eurocontrol, τονίζει ότι την τελευταία 15ετία δεν έχουν κατασκευαστεί νέα αεροδρόμια στην Ευρώπη, συμπληρώνει μάλιστα ότι «δεν έχουμε δει τεράστιους διαδρόμους να κατασκευάζονται, χρησιμοποιούμε υποδομές 20ετίας».
Ερωτηθείσα εάν η Ευρώπη αντιμετώπισε κρίση χωρητικότητας στα αεροδρόμια, η Angela Gittens, γενική διευθύντρια της ACI δηλώνει με σιγουριά «απολύτως».
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου του Μονάχου, Michael Kerkloh, δηλώνει ότι η κρίση χωρητικότητας στα αεροδρόμια θα οδηγήσει «σε πρωτοφανή επίπεδα συμφόρησης και διαταραχών».