Τα 83 αεροσκάφη έφτασε ο στόλος του Ομίλου της AEGEAN (AEGEAN + Olympic + AEGEAN Cyprus) στα τέλη του 2024, έναντι 77 στα τέλη του 2023.
Επιμέλεια: Φ. Φωτεινός
Τον Δεκέμβριο του 2024, o Όμιλος της AEGEAN διέθετε 29 Airbus A320 ceo, 19 Airbus A320 neo, 4 Airbus A321 ceo και 14 Airbus A321 neo. Επίσης, 2 Dash 8-100, 12 ATR 72-600 και 3 ΑΤR 42-600, τα οποία εξυπηρετούν τις ανάγκες της Olympic Air.
Ο Όμιλος το 2024 προμηθεύτηκε 5 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 33 αεροσκάφη.
Επιπρόσθετα, ο Όμιλος προέβη στη μίσθωση δύο επιπλέον ελικοφόρων αεροσκαφών, τύπου ATR 72-600, επιχειρώντας συνολικά με 17 ελικοφόρα αεροσκάφη.
Επίσης, στον στόλο του Ομίλου περιλαμβάνονται 3 business jets, 1 Lear jet και 2 Gulfstream.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η AEGEAN θα προμηθευτεί άλλα 5 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo το 2025, άλλα 5 το 2026 και άλλα 5 το 2027.
O επηρεασμός του πτητικού έργου από τους κινητήρες GTF
Το 2024, το επιχειρησιακό έργο του Ομίλου της AEGEAN επηρεάστηκε από την ανάγκη έκτακτων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, κάτι το οποίο οδήγησε στη μη διαθεσιμότητα, κατά μέσο όρο, 8 αεροσκαφών.
Ό Όμιλος έχει συνάψει συμφωνία αποζημίωσης με τον κατασκευαστή κινητήρων που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης, όχι στο σύνολό της.
Για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στην προσφερόμενη χωρητικότητα από την ανάγκη έκτακτων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, ο Όμιλος προέβη, από το 2023, σε συμφωνίες επέκτασης συμβάσεων μίσθωσης αεροσκαφών Α320 ceo και στην αναπροσαρμογή του πτητικού έργου, μεταφέροντας χωρητικότητα στις κύριες βάσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Όπως όλα δείχνουν, 9 – 10 αεροσκάφη ενδέχεται να μείνουν καθηλωμένα το 2025, φτάνοντας έως τα 13 – 15 αεροσκάφη το 2026, με την αεροπορική να εκτιμά ότι το 2027 θα ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία.
Οι ενισχυμένες παραγγελίες (από 46 σε 50 και μετά σε 58, τα νέα αεροσκάφη από την Airbus)
Με γνώμονα τα ανωτέρω, η αεροπορική προχώρησε σε ενίσχυση του επενδυτικού πλάνου στο σκέλος της ανανέωσης στόλου.
Έτσι, ενώ η αρχική παραγγελία στην Airbus αφορούσε 46 αεροσκάφη, στη συνέχεια έφτασε στα 50 και μετέπειτα, επεκτάθηκε στα 58.
Από τα 58 συνολικά αεροσκάφη Airbus 320/321 neo που θα ενταχθούν στον στόλο της AEGEAN, τα 37 θα είναι της μεγαλύτερης έκδοσης της οικογένειας, δηλαδή Α321neo, με τα 4 από αυτά να είναι Airbus A321neo LR (Long Range), με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια και νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών, για εξυπηρέτηση νέων προορισμών με διάρκεια πτήσεων έως 7,5 ωρών.
Η διαμόρφωση της καμπίνας θα είναι αναβαθμισμένη, προκειμένου να παρέχεται υψηλότερο επίπεδο άνεσης. Τα νέα αυτά αεροσκάφη αναμένεται να ενταχθούν στο στόλο της AEGEAN το 2027.
Οι προοπτικές του 2025
Όπως σχολιάζει η αεροπορική, οι αρχικές προβλέψεις για το 2025 παραμένουν ενθαρρυντικές, παρά τις ανησυχίες που προκύπτουν από τις οικονομικές, πολιτικές και γεωπολιτικές προκλήσεις.
Η Ελλάδα παραμένει ένα θελκτικός και ανταγωνιστικός προορισμός με την ζήτηση να κρατάει σταθερά τη δυναμική της.
Οι πρώτες ενδείξεις, όπως αποτυπώνονται στις προ-κρατήσεις για την χώρα εμφανίζονται υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με τα έως τώρα δημοσιευμένα προγράμματα πτήσεων αναμένεται λελογισμένη αύξηση της χωρητικότητας των αεροπορικών εταιρειών στο σύνολο της χώρας, κυρίως τους μήνες εκτός αιχμής, με το αεροδρόμιο της Αθήνας να προσελκύει τη μεγαλύτερη επένδυση σε διαθέσιμες θέσεις, και να ακολουθεί η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και η Ρόδος.
Στο σύνολο της χώρας για το 2025 αναμένεται αύξηση προσφερόμενη χωρητικότητας περίπου 4%-6% παραπάνω από τη μέση χωρητικότητα στο σύνολο της Ευρώπης.
Είναι δεδομένο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές αεροσκαφών και κινητήρων αναμένεται να συνεχίσουν να επηρεάζουν και να περιορίσουν την προσφερόμενη χωρητικότητα.
Το 2025, η AEGEAN συνεχίζοντας τη στρατηγική ενίσχυσης της δραστηριότητάς της, σχεδιάζει να προσφέρει περίπου 21,5 εκατ. θέσεις, δηλαδή 1,8 εκατ. θέσεις περισσότερες σε σχέση με το 2024.
Ειδικότερα, θα προσφέρει περίπου 13 εκατ. θέσεις στο δίκτυο εξωτερικού, ξεπερνώντας τις 1,4 περισσότερες θέσεις συγκριτικά με το 2024 και 8,5 εκατ. θέσεις στο δίκτυο εσωτερικού, περίπου 6% περισσότερες.
Στο δίκτυο εξωτερικού, η AEGEAN έχει ήδη ξεκινήσει να ενισχύει σημαντικά τη δραστηριότητα της στην αγορά της Τουρκίας, Ιράκ και Αζερμπαϊτζάν. Ταυτόχρονα ενδυναμώνεται περαιτέρω η δραστηριότητα σε Ιβηρική Χερσόνησο, Βαλκάνια, Αίγυπτο αλλά και Ελβετία, ενώ συνεχίζεται και η σημαντική επένδυση της εταιρείας στα δρομολόγια σε Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Μαρόκο.
Στο δίκτυο εσωτερικού γίνεται σημαντική προσπάθεια για προσθήκη άμεσης διασύνδεσης περισσότερων προορισμών.
Οι προκλήσεις του 2025
Το 2025, το επιχειρησιακό έργο του Ομίλου, όπως προαναφέρθηκε, θα συνεχίσει να επηρεάζεται από την ανάγκη μη προγραμματισμένων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο γύρω στα 10 αεροσκάφη δεν θα είναι διαθέσιμα για πτήσεις εντός του 2025.
Το μοναδιαίο κόστος το 2025 αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά, λόγω των περιβαλλοντικών κανονιστικών απαιτήσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν την επιπλέον μείωση των δωρεάν δικαιωμάτων CO2 και την υποχρεωτική χρήση τουλάχιστον 2% του Βιώσιμου Αεροπορικού Καυσίμου (SAF), σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Επιπλέον η συνεχιζόμενη ανάπτυξης της Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών της AEGEAN αναμένεται να επηρεάσει το μοναδιαίο κόστος.
Παράγοντες κινδύνου που ενδέχεται να επηρεάσουν
Ως παράγοντες κινδύνου που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχειρηματική και οικονομική κατάσταση του Ομίλου αναφέρονται οι κάτωθι:
-Μια παρατεταμένη και βαθιά ύφεση στην Ελλάδα και στις χώρες που δραστηριοποιείται ο Όμιλος θα επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση για ταξίδια αναψυχής.
-Η αύξηση του κόστους ζωής και του κόστους ενέργειας ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την καταναλωτική συμπεριφορά και τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια, καθώς σημαντικό τμήμα των αεροπορικών ταξιδιών αποτελούν ταξίδια αναψυχής που ενδέχεται να περιοριστούν σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον.
-Τα επιχειρησιακά προβλήματα στην αλυσίδα των αερομεταφορών, κυρίως στην Ευρώπη, που οδηγούν σε ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων αποτελεί σημαντική πρόκληση, επηρεάζοντας δυσμενώς την ποιότητα του προϊόντος.
-Τα έξοδα καυσίμων αποτελούν το σημαντικότερο λειτουργικό κόστος του Ομίλου. Σημαντική αύξηση στις τιμές καυσίμων, θα επηρεάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος του Ομίλου.
-Ο Όμιλος αναλαμβάνει σημαντικό μέρος των εξόδων του σε δολάρια. Σημαντική ανατίμηση του δολαρίου έναντι του ευρώ θα επηρεάσει αρνητικά τα λειτουργικά έξοδα του Ομίλου.
-Καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών και κινητήρων ή περαιτέρω θέματα που προκύπτουν λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα ενδέχεται να έχει επηρεάσει το επιχειρησιακό έργο του Ομίλου.
-Αύξηση του κόστους περιβαλλοντικής συμμόρφωσης λόγω αυστηρότερων θεσμικών απαιτήσεων.