Το σύστημα της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών έχει αναπτυχθεί ικανοποιητικά, ωστόσο οι επιβάτες πρέπει να τα διεκδικούν σθεναρά προκειμένου να ωφεληθούν από αυτά, καταδεικνύει νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Οι ελεγκτές δηλώνουν ότι πολλές φορές οι επιβάτες δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους ούτε λαμβάνουν πρακτικές πληροφορίες για τον τρόπο άσκησης αυτών.
Επίσης, διατυπώνουν σειρά συστάσεων για τη βελτίωση της κατάστασης, μεταξύ αυτών η αυτόματη αποζημίωση σε περίπτωση καθυστέρησης του ταξιδιού υπό ορισμένες περιστάσεις, ώστε οι επιβάτες να μην χρειάζεται να υποβάλλουν οι ίδιοι αίτηση αποζημίωσης.
Τέλος, παρέχουν 10 χρήσιμες συμβουλές σε μια προσπάθεια βελτίωσης της ταξιδιωτικής εμπειρίας για όλους τους επιβάτες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε ένα σύνολο βασικών δικαιωμάτων για τους επιβάτες της ΕΕ, τα οποία είναι κοινά για τους τέσσερις τρόπους μαζικών μεταφορών, ήτοι τις μεταφορές με αεροπλάνο, σιδηρόδρομο, πλωτά μέσα και λεωφορείο/πούλμαν.
Τα δικαιώματα είναι κατοχυρωμένα για κάθε τρόπο μεταφοράς, ωστόσο το εύρος κάλυψης και οι συγκεκριμένοι κανόνες διαφέρουν μεταξύ των κανονισμών.
Προκειμένου να εξετάσουν αν υπάρχει αποτελεσματική προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών, οι ελεγκτές πραγματοποίησαν επισκέψεις στην Τσεχία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες, την Πολωνία και τη Φινλανδία, και διενήργησαν δύο έρευνες απευθυνόμενες στους επιβάτες.
Διαπίστωσαν ότι το εύρος των κανονισμών καθιστά το πλαίσιο της ΕΕ μοναδικό σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, πολλοί επιβάτες δεν γνωρίζουν επαρκώς τα δικαιώματά τους και, συχνά, δεν μπορούν να κάνουν χρήση των δικαιωμάτων τους λόγω προβλημάτων επιβολής.
Πέραν αυτού, μολονότι τα βασικά δικαιώματα αποσκοπούν στην προστασία όλων των επιβατών, η έκταση της προστασίας εξαρτάται από τον τρόπο μεταφοράς που χρησιμοποιείται.
«Η προσήλωση της ΕΕ στα δικαιώματα των επιβατών είναι αδιαμφισβήτητη», δήλωσε ο George Pufan, μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και αρμόδιος για τον έλεγχο.
«Για να εξυπηρετούνται όμως με τον καλύτερο τρόπο τα συμφέροντα των επιβατών, πρέπει το σύστημα να γίνει συνεκτικότερο, φιλικότερο προς τον χρήστη και αποτελεσματικότερο», είπε.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Προσφυγών Δικαιωμάτων Επιβατών (APRA) Christian Nielsen χαιρετίζει την ειδική έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τα δικαιώματα των επιβατών της ΕΕ και δηλώνει: «Η έκθεση δείχνει ότι οι άνθρωποι επιθυμούν αποζημίωση αφού υποφέρουν από τις συνέπειες μιας διαταραγμένης πτήσης.
Ωστόσο, τα 2/3 των επιβατών δεν διεκδικούν τη νόμιμη αποζημίωσή τους, επειδή πιστεύουν ότι δεν θα τη λάβουν με επιτυχία ή ακόμη χειρότερα ούτε καν γνωρίζουν τι δικαιούνται.
Είμαστε περήφανοι για το έργο που έχει επιτελέσει μέχρι τώρα η ευρωπαϊκή βιομηχανία αιτήσεων για το κλείσιμο του χάσματος ευαισθητοποίησης και δικαιοσύνης και αναμένουμε να βοηθήσουμε ολοένα και περισσότερους επιβάτες σε όλο τον κόσμο να κατανοήσουν και να επιβάλουν τα δικαιώματά τους έναντι μη συμμορφούμενων αεροπορικών εταιρειών».
Στο σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να διάβετε το πλήρες περιεχόμενο της νέας έκθεσης του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τα δικαιώματα των επιβατών.