Αεροπορική βιομηχανία και τεχνολογία «συνυπάρχουν», άλλωστε ο ένας βοηθά τον άλλο στην… εξέλιξή του. Κάθε σύγχρονο αεροδρόμιο προσπαθεί να βελτιώσει την ταξιδιωτική εμπειρία του επιβάτη, αλλά και την εξυπηρέτηση των εταιρειών – χρηστών του.
Στο πλαίσιο αυτό, το «Ελ. Βενιζέλος» εφαρμόζει, τα τελευταία χρόνια, νέες τεχνολογικές εφαρμογές, όπως αναφέρει – σε συνέντευξη στο metaforespress.gr – ο κ. Γιώργος Δημητριάδης, IT&T Director του ΔΑΑ.
Στα κυριότερα τεχνολογικά επιτεύγματα / έργα εντάσσονται, μεταξύ άλλων, τα 46 κιόσκια αυτόματου checkin, το ATHMessenger και η εφαρμογή Street View της Google.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Ποιες είναι οι νέες τεχνολογικές εφαρμογές που εφήρμοσε το «Ελ. Βενιζέλος». Μπορείτε να μας δώσετε κάποια χρηστικά παραδείγματα; Με ποιο τρόπο βελτιώνεται η ταξιδιωτική εμπειρία και η εμπειρία του επιβάτη στο αεροδρόμιο;
-Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει στρατηγικά επιλέξει να βρίσκεται διαρκώς στην αιχμή της τεχνολογικής καινοτομίας, με στόχο να καθιστά την αεροδρομιακή και ταξιδιωτική εμπειρία του επιβάτη, των επισκεπτών, αλλά και των εργαζομένων, εκτός από άνετη, ταυτόχρονα και μοναδική.
Σήμερα, η παροχή πληροφοριών πτήσεων (αφίξεις/αναχωρήσεις), αλλά και εμπορικών προσφορών στα καταστήματα του αεροδρομίου, γίνεται όχι μόνο με τις κλασσικές οθόνες πληροφόρησης και διαφήμισης, αλλά και μέσω καναλιών κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook messenger & το Twitter.
Ο κάτοχος ενός τέτοιου λογαριασμού, σε αυτά τα δίκτυα, μπορεί με απλές ερωταποκρίσεις προς τον αντίστοιχο λογαριασμό του αεροδρομίου (@ATHMessenger) να παίρνει διαρκώς πληροφορίες για τις πτήσεις ή/και να γνωρίζει τι προσφέρουν τα καταστήματα που βρίσκονται μέσα στις εγκαταστάσεις του ΔΑΑ.
Ομοίως, η κίνηση εντός των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου είναι πλέον μια εύκολη υπόθεση, μιας και η εφαρμογή GoogleMaps έχει πλήρως ενημερωμένο σχέδιο των δύο επιπέδων του ΔΑΑ (αφίξεις/αναχωρήσεις), ενώ η εφαρμογή Street View της Google οδηγεί τον χρήστη μέσα στους χώρους του αεροδρομίου.
Έτσι, επισκέπτες του ΔΑΑ που δεν έχουν ξαναβρεθεί στους εσωτερικούς του χώρους, χωρίς να χρειάζεται κάποια εξειδικευμένη εφαρμογή, μπορούν να εντοπίσουν καταστήματα, πύλες αναχώρησης ή οτιδήποτε άλλο τους ενδιαφέρει άμεσα από PC, κινητό ή tablet.
-Ακολούθως, ποιες είναι οι νέες τεχνολογικές εφαρμογές που υιοθετήθηκαν από τις αεροπορικές εταιρείες / χρήστες του «Ελ. Βενιζέλος»;
-Ο ΔΑΑ, παρέχει ηλεκτρονικές συστημικές πλατφόρμες που επιτρέπουν στο προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών και των εταιρειών διαχείρισης πτήσεων να επικοινωνούν με τα συστήματα κάθε αεροπορικής εταιρείας, μέσω μιας κοινής και εύκολης, στη χρήση της, εφαρμογής.
Επιπλέον και στα πλαίσια της αυτοματοποίησης των διαδικασιών που ακολουθούνται κατά την διάρκεια checkin, αλλά και για τη παροχή δυνατότητας αυτοεξυπηρέτησης στους επιβάτες, ο ΔΑΑ έχει εγκαταστήσει 46 κιόσκια αυτόματου checkin, που έχουν και δυνατότητα εκτύπωσης ετικετών αποσκευών.
Στο ίδιο πνεύμα ήδη εξελίσσεται η παραγγελία και εγκατάσταση πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος για τον έλεγχο των καρτών επιβίβασης, καθώς και υποδομής αυτοματοποιημένου συστήματος ελέγχου των διαβατηρίων, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία.
-Συνήθως, η αεροπορική βιομηχανία αποτελεί «πρωταγωνιστή» των εξελίξεων στην τεχνολογία. Στο πλαίσιο αυτό, ποια είναι τα επόμενα βήματα / στόχοι; Έχετε εικόνα από τις περαιτέρω επενδύσεις, που σκοπεύει να πραγματοποιήσει ο ΔΑΑ στην τεχνολογία;
-Η Επιχειρηματική Μονάδα Πληροφορικής του ΔΑΑ, συμμετέχοντας ενεργά σε διεθνή συνέδρια και εκθέσεις, παρακολουθεί τις εξελίξεις της τεχνολογίας, ούτως ώστε να μπορεί να προσφέρει λύσεις πρωτοποριακές στους επιβάτες και στις εταιρείες.
Έτσι, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη έργα, όπως η εγκατάσταση αυτόματων μηχανών παράδοσης αποσκευών, όπως και η λειτουργία συσκευών μέτρησης αποσκευών καμπίνας, ενέργειες που αποβλέπουν στη βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας.
Τα τελευταία ατυχέστατα περιστατικά σε δύο αεροδρόμια, κατέδειξαν μεν την ανάγκη μη εφησυχασμού, ωστόσο δεν αναιρούν το γεγονός ότι τα αεροδρόμια είναι πολύ καλά οργανωμένοι και φυλασσόμενοι χώροι.
Επιπλέον, στο πλαίσιο προώθησης καινοτόμων λύσεων, η Επιχειρηματική Μονάδα Πληροφορικής, σε συνεργασία με Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, μέσω του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και με μεγάλους Οργανισμούς Πληροφορικής (Microsoft, Cisco, SΑP, IBMκ.λπ.), διοργανώνει διαγωνισμούς νεανικής καινοτομίας & επιχειρηματικότητας με την ονομασία DIGITALGATE.
Μέσα από αυτούς τους διαγωνισμούς οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν πρακτικά καινοτόμες ιδέες και να τις μετατρέψουν σε ένα εμπορεύσιμο προϊόν ή υπηρεσία.
Μέσα στο 2016, ο ΔΑΑ συνεργάζεται με 5 τέτοια σχήματα που έχουν προέλθει από το Digital Gate και εργάζονται για την τελειοποίηση των ιδεών τους σε περιοχές όπως Internet of Things, Location Based Services, Mobility & Entertainment.
-Έχετε εξάγει τεχνογνωσία σε άλλα αεροδρόμια;
-Εξαιτίας της εμπλοκής της Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφορικής σε όλα τα θέματα τεχνολογίας, έχει αναπτυχθεί εσωτερικά αρκετή τεχνογνωσία, η οποία διατίθεται και σε τρίτους εντός και εκτός της αεροδρομιακής κοινότητας.
Έτσι έχουμε προσφέρει υπηρεσίες τεχνολογίας και σε άλλα αεροδρόμια, όπως στο Αμάν, στο Σίδνεϋ και στα Τίρανα, αλλά και σε άλλες εταιρείες, όπως τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς και ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ πρόσφατα δημιουργήσαμε ένα πλήρες πακέτο υποστήριξης λειτουργιών αεροδρομίων, το οποίο διαθέτουμε στην αγορά με τη διακριτική ονομασία G.E.A.R. (Gain Experience Airport Readiness).
-Δυστυχώς, τα αεροδρόμια ολοένα και περισσότερο αντιμετωπίζουν φαινόμενα εκδήλωσης τρομοκρατικών επιθέσεων. Διαπιστώνετε έλλειμμα ασφάλειας, άρα και τεχνολογίας;
-Όπως είναι διεθνώς αναγνωρισμένο, οι χώροι διακίνησης μεγάλου αριθμού ατόμων ενδεχομένως να αποτελούν στόχο έκνομων δράσεων.
Η εμπειρία δείχνει ότι τα αεροδρόμια δεν είναι στην προμετωπίδα αυτών των δράσεων. Εν πολλοίς αυτό οφείλεται στην αυστηρότητα των μέτρων φύλαξης και αστυνόμευσης, αλλά και στις απολύτως σαφείς και αυστηρές διαδικασίες λειτουργίας των αεροδρομίων που δεν επιτρέπουν παρεκκλίσεις από τους κανονισμούς.
Τα τελευταία ατυχέστατα περιστατικά σε δύο αεροδρόμια, κατέδειξαν μεν την ανάγκη μη εφησυχασμού, ωστόσο δεν αναιρούν το γεγονός ότι τα αεροδρόμια είναι πολύ καλά οργανωμένοι και φυλασσόμενοι χώροι.
Σε κάθε περίπτωση, όπως είναι γνωστό, τα θέματα φύλαξης και αστυνόμευσης στα ελληνικά αεροδρόμια εμπίπτουν στην απόλυτη αρμοδιότητα της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ η Επιχειρηματική Μονάδα Πληροφορικής συνεισφέρει, παρέχοντας τεχνολογική υποστήριξη και εφαρμογές όταν και αν της ζητηθεί, δεδομένου μάλιστα του γεγονότος ότι η ΕΛΑΣ διαθέτει δικά της εξειδικευμένα τμήματα για την υποστήριξη των συστημάτων και των εφαρμογών της.