Το πιο «πράσινο» αεροδρόμιο της Ευρώπης θέλει να καταστεί το «Ελ. Βενιζέλος», έχοντας στόχο μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2025.
Οι δράσεις που θα υιοθετήσει το αεροδρόμιο της Αθήνας περιγράφονται στο μνημόνιο κατανόησης που υπέγραψε ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ, Ιωάννης Παράσχης με τον γενικού διευθυντή του ACI (Airport Council International) Europe, Olivier Jankovec στο 7ο ACES (Airport Chief Executives Symposium).
Οι δράσεις χωρίζονται σε δυο φάσεις (στις απευθείας και μη απευθείας εκπομπές). Σε αυτές ξεχωρίζουν η προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων, η χρήση βιοκαυσίμων, κ.α. (σχετική φωτογραφία).
Στο κείμενο που υπέγραψαν από κοινού ο κ. Παράσχης και ο κ. Jankovec, το αεροδρόμιο της Αθήνας δεσμεύτηκε να υποβάλει, με στόχο υλοποίησης το 2025:
- Οδικό Χάρτη Δράσεων εντός του 2ου τριμήνου του 2020 για την παραγωγή καθαρής ενέργειας εντός του αεροδρομίου μέσω φωτοβολταϊκών για αυτοκατανάλωση, με σκοπό την κάλυψη του 100% των αναγκών της Εταιρείας Αεροδρομίου σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αντιστοιχεί στο 91,1% του τρέχοντος αποτυπώματος άνθρακα της εταιρείας.
- Οδικό Χάρτη Δράσεων έως το τέλος του 2020 για την εκμηδένιση του υπόλοιπου 8,9% του αποτυπώματος άνθρακα που αντιστοιχεί στις άμεσες εκπομπές λόγω κατανάλωσης καυσίμων (μέσω πρωτοβουλιών όπως η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, τα βιοκαύσιμα, οι αντλίες θερμότητας κ.λπ.).
Μέσω αυτής της πρωτοβουλίας, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ήδη πιστοποιημένος από το 2016 για «Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα» (Carbon Neutrality), στο πλαίσιο του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του ACI και έχοντας μειώσει το αποτύπωμά του πάνω από το 40%, από το 2005 έως σήμερα, παρά τον διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης, έχει ως στόχο να γίνει ο πρώτος διαχειριστής αεροδρομίου στην Ευρώπη που θα καλύπτει σε ποσοστό 100% τις ανάγκες του για ηλεκτρική ενέργεια με παραγωγή εντός αεροδρομίου μέσω Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και να μηδενίσει τις άμεσες εκπομπές του από την κατανάλωση καυσίμων.
Σχετικά με τη σημαντική δέσμευση “ROUTE 2025” του αεροδρομίου της Αθήνας, ο CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών δήλωσε: «Το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής θα επηρεάζει τα επόμενα χρόνια όλο και περισσότερο τόσο τις ευρωπαϊκές πολιτικές στους τομείς των αερομεταφορών και του τουρισμού, όσο και τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών.
Οι πρωτοβουλίες και η αυτορρύθμιση σε ζητήματα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας καθίστανται εξαιρετικά κρίσιμοι παράγοντες για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη των προορισμών αλλά και των υποδομών και των επιχειρήσεων στην ταξιδιωτική αλυσίδα.
Σήμερα, το αεροδρόμιο της Αθήνας πρωτοστατεί με ένα φιλόδοξο αλλά εφικτό στόχο, καθώς δεσμευόμαστε με το πρόγραμμά μας “ROUTE 2025”, πολύ πριν από τον ευρωπαϊκό στόχο του 2050, να καταναλώνουμε μόνο καθαρή, ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, που θα παράγουμε αποκλειστικά στους χώρους μας και να μηδενίσουμε τις άμεσες εκπομπές μας από την κατανάλωση καυσίμων (φυσικό αέριο, πετρέλαιο, κ.λπ.).
Το στόχο αυτό συνυπογράψαμε με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αεροδρομίων, έχοντας την πεποίθηση ότι το «ROUTE 2025» ενσωματώνει πλήρως την περιβαλλοντική βιωσιμότητα στη μελλοντική αναπτυξιακή πορεία μας, συμβάλλοντας έτσι έμπρακτα στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Αθήνας ως προορισμού, αλλά και στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα».
Σχετικά με τα επιχειρησιακά μεγέθη του «Ελ. Βενιζέλος», ο κ. Παράσχης στάθηκε στην άνοδο της επιβατικής κίνησης.
Από το 2013 έως το 2019, το «Ελ. Βενιζέλος» σημείωσε άνοδο 103% (από τα 12,5 εκατ. στα 25,5 εκατ. εφέτος).
Κρίσιμο μέγεθος αποτελούν οι διεθνείς επιβάτες / τουρίστες, οι οποίοι από 2,6 εκατ. το 2013 ενισχύθηκαν κατά 145% το 2019, καθώς άγγιξαν τα 6,4 εκατ.