Σε βεβαιωμένη τροχιά ανάκαμψης βρίσκεται φέτος το σύνολο του κλάδου των αερομεταφορών. Εκτός από τα ελληνικά αεροδρόμια, σαφή σημάδια ανόδου παρουσίασε φέτος και η AEGEAN.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η επαναφορά της ταξιδιωτικής ζήτησης, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση του δικτύου και την αύξηση του στόλου της εταιρείας με τις παραλαβές νέων αεροσκαφών, συνέβαλαν στη σημαντική ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους (για κάθε αεροπορική αποτελεί το σπουδαιότερο τρίμηνο), με τον όμιλο να μεταφέρει 4,6 εκατ. επιβάτες.
Η διαμόρφωση της πληρότητας στο 84%, αυξημένη κατά 14 μονάδες συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και τα υψηλότερα επίπεδα μέσων ναύλων, συνέβαλλαν σε σημαντική κερδοφορία παρά την αύξηση του κόστους καυσίμων και τη σημαντική ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ.
Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του τρίτου τριμήνου ανήλθε σε 571,4 εκατ., αυξημένος κατά 71% και τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 152,1 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 158% σε συγκρίσιμη βάση, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 120,8 εκατ.
Το χρονοδιάγραμμα της ανανέωσης του στόλου της AEGEAN
Αεροσκάφη Airbus NEO | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Προσθήκες | 10 | 9 | 9 | 5 | 4 |
Σύνολο | 19 | 28 | 37 | 42 | 46 |
Είναι ενδεικτικό ότι η επίδοση του τρίτου τριμήνου, τόσο σε κύκλο εργασιών, όσο και σε κερδοφορία ήταν υψηλότερη από τα αντίστοιχα επίπεδα προ κρίσης, με την προσφερόμενη χωρητικότητα σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα.
Συνολικά, στο εννεάμηνο του έτους, η AEGEAN ξεπέρασε το 1 δις. στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, παρουσιάζοντας αύξηση 109% σε σχέση με το 2021, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση 89%, με αποτέλεσμα τα κέρδη μετά από φόρους να φτάσουν τα 93,2 εκατ., από οργανικές ζημίες 27,1 εκατ. το εννεάμηνο του 2021.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με την επίδραση του τρίτου τριμήνου, η κερδοφορία του συνολικού εννεαμήνου 2022 ήταν αυξημένη έναντι του προ-κρίσης εννεαμήνου του 2019.
Όπως τόνισε η αεροπορική, η κερδοφορία υποστηρίχθηκε σημαντικά και από τις προαγορές ποσοτήτων καυσίμου και δολαρίου της εταιρείας που περιόρισαν τον βαθμό επιβάρυνσης των αποτελεσμάτων από την εκτίναξη του κόστους.
«Είμαστε υπερήφανοι που ανταποκριθήκαμε με επιτυχία στις προκλήσεις που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε, παρουσιάζοντας φέτος, ισχυρή κερδοφορία και ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα του κλάδου μας, μετά από δύο εξαιρετικά δύσκολα χρόνια», ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN, Δημήτρης Γερογιάννης, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα 9μηνου.
H ανανέωση αεροσκαφών σε Olympic Air και AEGEAN
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, πριν από λίγες ημέρες, η Olympic Air, θυγατρική της AEGEAN αποχαιρέτησε το τελευταίο αεροσκάφος Q400, με την εταιρεία να επιχειρεί πλέον μόνο με αεροσκάφη τύπου ATR.
Ο στόλος των Q 400 ξεκίνησε να αντικαθίσταται σταδιακά από τις αρχές του 2022 και ολοκληρώθηκε μέσα στο καλοκαίρι του 2022, με το τελευταίο αεροσκάφος να αποχωρεί από την εταιρεία αυτές τις ημέρες.
Σήμερα, ο στόλος των ελικοφόρων αεροσκαφών της Olympic Air διαθέτει 14 αεροσκάφη τύπου ATR – 600, με τα πρώτα από αυτά να έχουν ενταχθεί στην εταιρεία από το 2016, προκειμένου να εξυπηρετούν κυρίως τις ανάγκες των μικρών αεροδρόμιων και των άγονων γραμμών.
Από τις αρχές του 2022, η εταιρεία προχώρησε εντατικά στη σταδιακή αύξηση των αεροσκαφών αυτού του τύπου, αντικαθιστώντας τα Q 400 και εντάσσοντας τα στο συνολικό πρόγραμμα αντικατάστασης και αναβάθμισης του στόλου της που έχει ξεκινήσει το 2018, με αφετηρία την παραγγελία των 46 AIRBUS 320 και 321 neo.
Τα ATR, σύμφωνα με στελέχη της AEGEAN, ανταποκρίνονται καλύτερα στις επιχειρησιακές προκλήσεις των ελληνικών αεροδρομίων, αλλά και στις σύντομες πτήσεις του δικτύου εσωτερικού, ενώ χρησιμοποιούνται από περισσότερες από 200 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως σε πτήσεις αντίστοιχων αποστάσεων και χαρακτηριστικών.
Τα ATR υπολογίζεται να έχουν από 25% έως 30% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, σε σχέση με τα Q 400, διαθέτοντας βελτιωμένους κινητήρες.
Σχετικά με τη μεγάλη παραγγελία των νέων αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320 neo, έως το τέλος της φετινής χρονιάς, η AEGEAN, η οποία στα τέλη του 2021 διέθετε 9 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, εκτιμάται ότι θα έχει παραλάβει άλλα 2 νέα αεροσκάφη έως τα τέλη του 2022 (+10 φέτος), 9 το 2023 και 9 το 2024, με ορίζοντα 46 έως το 2026.
Η έλευση των νέων, πιο αποδοτικών αεροσκαφών αναμένεται να συντελέσει στη βελτίωση του μοναδιαίου κόστους, ιδιαίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2023, όπου το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη, είτε νέας τεχνολογίας, είτε με νέους πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης.
Οι κινητήρες νέας τεχνολογίας επιφέρουν μείωση 15% ανά πτήση όσον αφορά στην κατανάλωση καυσίμου και 19%-23% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανά επιβατική θέση, σε σχέση με τα αεροσκάφη Airbus ceo προηγούμενης γενιάς.