Μειωμένη κατά 65,9% ήταν η ζήτηση στην παγκόσμια επιβατική κίνηση, το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), καταγράφοντας την μεγαλύτερη μείωση κυκλοφορίας στην ιστορία των αερομεταφορών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, η διεθνής επιβατική ζήτηση, το 2020, ήταν κατά 75,6% χαμηλότερη έναντι του 2019, με το capacity (χωρητικότητα μετρούμενη σε ASK) να μειώνεται κατά 68,1% και τον συντελεστή φορτίου να κινείται πτωτικά κατά 19,2 εκατοστιαίες μονάδες στο 62,8%.
Η εγχώρια ζήτηση, κατά το εξεταζόμενο έτος, σημείωσε πτώση κατά 48,8% σε σύγκριση με το 2019, ενώ μειώσεις κατέγραψαν το capacity κατά 35,7% και ο συντελεστής φορτίου κατά 17 ποσοστιαίες μονάδες σε 66,6%.
Domestic passenger demand was also severely affected in 2020 and was down 🔻48.8% compared to 2019.
➡️ https://t.co/0bnCVfaGIG pic.twitter.com/kviA5rD1zG
— IATA (@IATA) February 3, 2021
Η συνολική επιβατική κίνηση, του Δεκεμβρίου 2020, ήταν κατά 69,7% πτωτική έναντι του 2019, σημειώνοντας βελτίωση σε σχέση με τον Νοέμβριο που υπήρξε μείωση της τάξης του 70,4%. Το capacity κυμάνθηκε στο -56,7%, όπως και ο συντελεστής φόρτωσης στο -57,5%.
Οι κρατήσεις για μελλοντικά ταξίδια, που πραγματοποιήθηκαν τον Ιανουάριο του 2021, μειώθηκαν κατά 70% σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο, «ασκώντας περαιτέρω πίεση στις αεροπορικές εταιρείες και ενδεχομένως επηρεάζοντας το χρονοδιάγραμμα της αναμενόμενης ανάκαμψης», σχολιάζει η IATA.
Βελτιωμένη η εικόνα για το 2021, ίσως στο 50% του 2019
Η βασική πρόβλεψη της IATA για το 2021 περιλαμβάνει βελτίωση 50,4% στο κομμάτι της ζήτησης, κάτι που θα φέρει τις αερομεταφορές στο 50,6% των επιπέδων του 2019.
Μπορεί αυτή η άποψη να παραμένει αμετάβλητη, ωστόσο υπάρχει σοβαρός κίνδυνος εάν εξακολουθήσουν να υφίστανται οι αυστηροί ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω των νέων μεταλλάξεων του Covid.
Όπως επισημαίνεται, σε περίπτωση που ισχύσει ένα τέτοιο σενάριο, η βελτίωση της ταξιδιωτικής ζήτησης θα μπορούσε να περιοριστεί μόλις στο 13%, σε σχέση με τα επίπεδα του 2020, αφήνοντας τον κλάδο στο 38% των επιπέδων του 2019.
2020 full-year data: 2020 was the worst year for air travel demand in history.
See more ➡️ https://t.co/0bnCVfaGIG
Thread 👇 pic.twitter.com/X0r9IHX63q
— IATA (@IATA) February 3, 2021
«Το περασμένο έτος ήταν μια καταστροφή. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να το περιγράψει κανείς. Η ανάκαμψη που υπήρξε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού στο Βόρειο Ημισφαίριο σταμάτησε το φθινόπωρο και η κατάσταση έγινε χειρότερη την περίοδο των διακοπών στο τέλος του 2020, καθώς επιβλήθηκαν πιο αυστηροί ταξιδιωτικοί περιορισμοί ενόψει νέων εστιών και νέων στελεχών του COVID-19», σχολίασε ο Alexandre de Juniac, διευθύνων σύμβουλος της IATA.
Οι επιδόσεις των ευρωπαίων αερομεταφορέων
Όσον αφορά τις αεροπορικές εταιρείας της Ευρώπης, σύμφωνα με την IATA, κατέγραψαν πτώση κυκλοφορίας κατά 73,7% το 2020.
Το capacity μειώθηκε κατά 66,3% και ο συντελεστής φορτίου κατά 18,8 εκατοστιαίες μονάδες στο 66,8%.
Ειδικά, για το μήνα Δεκέμβριο, η κίνηση υποχώρησε κατά 82,3% σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, σημειώνοντας ωστόσο ανοδική πορεία σε σχέση με την πτώση της τάξης του 87% σε σχέση με τον Νοέμβριο, «αντικατοπτρίζοντας το momentum πριν από τις διακοπές που αντιστράφηκε προς το τέλος του μήνα», σύμφωνα με την IATA.
Διστακτικό το επιβατικό κοινό
«Η αισιοδοξία ότι η άφιξη και η διανομή εμβολίων θα οδηγούσαν σε μια άμεση και εύρυθμη αποκατάσταση της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης έχουν εξαντληθεί ενόψει νέων εστιών και νέων μεταλλάξεων της νόσου.
Ο κόσμος είναι πιο “κλειδωμένος” πλέον και οι επιβάτες αντιμετωπίζουν μια εκπληκτική σειρά από ταχέως μεταβαλλόμενους και παγκόσμια ασυντόνιστους περιορισμούς ταξιδιού.
Προτρέπουμε τις κυβερνήσεις να συνεργαστούν με τον αεροπορικό κλάδο για να αναπτύξουν πρότυπα εμβολιασμού, τεστ και πιστοποιητικά που θα επιτρέψουν σ τα σύνορα να ανοίξουν ξανά και τα διεθνή αεροπορικά ταξίδια να ξαναρχίσουν.
Το IATA Travel Pass θα βοηθήσει τη διαδικασία αυτή, παρέχοντας στους επιβάτες μια εφαρμογή για τη διαχείριση του ταξιδιού τους εύκολα και με ασφάλεια, σύμφωνα με τυχόν κυβερνητικές απαιτήσεις για δοκιμές COVID-19 ή για πληροφορίες εμβολίου.
Εν τω μεταξύ, ο αεροπορικός κλάδος θα απαιτήσει συνεχή οικονομική υποστήριξη από τις κυβερνήσεις για να παραμείνει βιώσιμος», κατέληξε ο de Juniac.