Στα αποτελέσματα του 2022, όσο και στις προοπτικές του 2023 αναφέρθηκαν, κατά τη διάρκεια της σημερινής γενικής συνέλευσης μετόχων της AEGEAN, ο πρόεδρος Ευτύχης Βασιλάκης και ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης.
Και οι δυο υποστήριξαν ότι το 2023 ίσως αποδειχθεί χρονιά – ρεκόρ για την AEGEAN, τόσο σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, όσο και εσόδων – κερδοφορίας.
«Θα έχουμε το πρώτο κερδοφόρο πρώτο εξάμηνο στην ιστορία της λειτουργίας της εταιρείας μας. Εδώ μάλιστα μπορώ να αναφέρω ότι η βελτίωση στο αποτέλεσμα του δεύτερου τριμήνου, σε σχέση με το προηγούμενο έτος αναμένεται να είναι ποσοτικά τουλάχιστον αντίστοιχη με τη βελτίωση που είδαμε στο πρώτο τρίμηνο του έτους», σχολίασε, μεταξύ άλλων, ο κ. Γερογιάννης.
«Με βάση την μέχρι σήμερα εικόνα που έχουμε (και εφόσον φυσικά δεν υπάρξουν ανασταλτικοί μη προβλέψιμοι παράγοντες) θεωρούμε ότι για το σύνολο του έτους θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας σε σχέση με το επίσης ισχυρό, 2022 φτάνοντάς σε νέα ιστορικά υψηλά», υπογράμμισε.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχης Βασιλάκης σχολίασε για τα warrants του ελληνικού δημοσίου ότι «η εταιρεία έχει διασφαλίσει τα διαθέσιμα και διαθέτει την κεφαλαιακή επάρκεια να προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς δάνεια ή συμμετοχή τρίτου. Το Δημόσιο είναι αυτό που θα αποφασίσει το πότε, εντός της τριετίας, θα ασκήσει αυτά τα δικαιώματα».
Σχετικά με τη φετινή χρονιά, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «είναι προφανές ότι, όχι μόνο η περσινή χρονιά ήταν ένα ρεκόρ όσον αφορά την κερδοφορία της εταιρείας και τον τζίρο, αλλά και φέτος αναμένουμε άλλη μια χρονιά με σημαντικά αυξημένα αποτελέσματα.
Πέρα από αυτό, είναι σημαντικό ότι αυτή η άνοδος αφορά και την επιβατική κίνηση και το δίκτυο της εταιρείας αλλά και θα αφορά τη διάχυση του τουριστικού προϊόντος και σε μικρές περιοχές και νησιά, καθώς συζητήθηκε ότι χρειάστηκε να αναπτύξουμε περισσότερες περιοχές και για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και για την τοπική ανάπτυξη του κάθε μέρους».
Τα βασικά σημεία της ομιλίας του Διευθύνοντος Συμβούλου της AEGEAN στη Γ.Σ.
Στο σημείο αυτό θα κάνουμε μια σύντομη αναφορά στο 2022 και στη συνέχεια θα δώσουμε μια εικόνα για την τρέχουσα χρήση.
Το 2022 υπήρξε μία πολύ επιτυχημένη χρονιά για την AEGEAN, μία χρονιά που είδαμε τόσο τα εμπορικά μας μεγέθη όσο και τα οικονομικά μας μεγέθη είτε να επανέρχονται στα προ πανδημίας επίπεδα είτε να τα υπερβαίνουν.
Οι συνθήκες που κληθήκαμε να χειριστούμε διέφεραν μεταξύ των τριμήνων. Ειδικότερα το 2022 ξεκίνησε με σχετικά χαμηλή δραστηριότητα και πληρότητες κατά το πρώτο τρίμηνο λόγω της μετάλλαξης Όμικρον.
Από τα μέσα του δεύτερου τριμήνου όμως, με την πλήρη άρση των περιοριστικών μέτρων, μας δόθηκε η δυνατότητα να επαναφέρουμε το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητάς μας, πετυχαίνοντας παράλληλα και σημαντική βελτίωση στις πληρότητες των πτήσεων.
Η ισχυρή ζήτηση για ταξίδια προς την χώρα μας είχε ως αποτέλεσμα το τρίτο, και πλέον ισχυρότερο εποχικά, τρίμηνο του έτους να καταγράψουμε περαιτέρω βελτίωση, με τις πληρότητες να ξεπερνούν το 83% και έχοντας επαναφέρει το 93% της προ-πανδημίας χωρητικότητας σε διαθέσιμες θέσεις, επιχειρώντας μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Να σημειώσω ότι η χώρα την καλοκαιρινή περίοδο του 2022 κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό ανάκαμψης σε πτητική δραστηριότητα στο σύνολο των αεροδρομίων σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.
Οι 3 μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί όμιλοι αερομεταφορών καθώς και οι 3 μεγαλύτερες εταιρείες χαμηλού κόστους προσέφεραν σημαντικά υψηλότερη χωρητικότητα προς την Ελλάδα από ότι το 2019 εκμεταλλευόμενοι την ισχυρή ζήτηση αλλά και δημιουργώντας ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σε προσφορά και επιλογές περιβάλλον.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον υψηλής προσφερόμενης χωρητικότητας, είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που πέτυχαμε σημαντικά επίπεδα κύκλου εργασιών και κερδοφορίας ξεπερνώντας εκείνα του 2019 τόσο για το τρίτο τρίμηνο και τέταρτο τρίμηνο αλλά και τελικά για το σύνολο του έτους, μετά από δύο χρόνια επώδυνων ζημιών λόγω της πανδημίας.
Είναι σημαντικό επίσης να σημειωθεί ότι το 2022 παραλάβαμε 9 επιπλέον αεροσκάφη της οικογένειας Α320/321 neo επιταχύνοντας εκ νέου το πρόγραμμα για τα 46 συνολικά neo αεροσκάφη.
Παράλληλα ξεκινήσαμε και ολοκληρώσαμε την αναδιάρθρωση του ελικοφόρου στόλου, αποσύροντας τα 8 Q400/Bombardier και εντάσσοντας σε αντικατάσταση τους 10 ΑTR 72-600, επιτυγχάνοντας ομοιογένεια του στόλου μας που κατείχε ήδη 3 ΑTR 42-600 για να εξυπηρετήσει τα νησιά με μικρούς αεροδιαδρόμους, πετυχαίνοντας συνεπώς σημαντική εξοικονόμηση σε όρους μίσθωσης αλλά κυρίως σε λειτουργικό κόστος.
Επιπρόσθετα:
-Αναβαθμίσαμε τις υπηρεσίες μας λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των επιβατών μας,
-Προσθέσαμε Wifi στα νέα αεροσκάφη μας,
-Εμπλουτίσαμε σημαντικά το πρόγραμμα πιστότητας με νέες συνεργασίες,
-Ξεκινήσαμε το πρωτοποριακό ΑEGEAN Pass για να μπορούν να διασφαλίσουν σταθερές και χαμηλότερες τιμές οι επιβάτες που ταξιδεύουν στους ιδίους προορισμούς,
-Αναβαθμίσαμε το προϊόν μας στην Business class, αναβαθμίζοντας τα lounges στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη αλλά και το on board Food service ενισχύοντας την εικόνα της ΑEGEAN ως μία εταιρία που προσφέρει υψηλής ποιότητας ταξιδιωτική εμπειρία.
Η επιτυχία της ΑEGEAN οφείλεται στο πάθος και στην προσπάθεια που καταβάλλεται καθημερινά από την ομάδα μας η οποία εξελίσσεται ολοένα και περισσότερο. Το 2022 και 2023 συνεχίσαμε να επενδύουμε στο ανθρώπινο κεφάλαιο καλωσορίζοντας 90 νέους πιλότους που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους μετά το πρόγραμμα υποτροφιών που ξεκίνησε το 2018/2019.
Παράλληλα το 2022 ενεργοποιήθηκε με την επιστροφή της κερδοφορίας ξανά το πρόγραμμα bonus για ένα ιδιαίτερα ευρύ φάσμα στελεχών της ομάδας της ΑEGEAN (περίπου 400 στελέχη), με συνολικό payout (εξαιρούμενων των εκτελεστικών ΔΣ) 8 εκατ. ευρώ.
Είναι κρίσιμο για την διαχρονική ανάπτυξη της εταιρείας η σημαντική συμμετοχή των στελεχών μας στην κερδοφορία και είναι στις προθέσεις μας η ανάπτυξη και νέων εργαλείων «συμμετοχής».
Πιστοί στη δέσμευσή μας για διαρκή εξέλιξη και ανάπτυξη το 2022 ξεκινήσαμε μία νέα επένδυση για τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα σε συνεργασία με την CAE, την κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως στον κλάδο της αεροπορικής εκπαίδευσης.
Η κατεύθυνση αυτή δημιουργεί νέα δυναμική προστιθεμένης αξίας, εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας στην AEGEAN, αλλά και ευρύτερα στον κλάδο αερομεταφορών της χώρας. Παράλληλα θα είναι ένα από τα πρώτα κέντρα που σχεδιάζεται για να πέτυχει στην ωρίμανση του (2 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του) μηδενικό αποτύπωμα CO2 αφού το σύνολο των αναγκών του θα καλύπτεται από ανανεώσιμες πήγες ενέργειας (φωτοβολταϊκά οροφής και περιβάλλοντος χώρου).
Συνοπτικά να αναφέρω, όπως αναλύεται στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις που έχετε στη διάθεσή σας, το 2022:
-Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση κατά 98% σε σχέση με το 2021, και διαμορφώθηκε σε €1,4 δις., (2% υψηλότερα από το 2019).
-Η κερδοφορία μας το 2022 ανήλθε σε €106,8 εκατ. Κέρδη μετά από Φόρους, 36% υψηλότερα από το 2019.
-Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε €527,9 εκατ.
-Οι δανειακές υποχρεώσεις (εξαιρούμενων μισθώσεων) διαμορφωθήκαν €268,2 εκατ.
-Τέλος, τα Ίδια Κεφάλαια διαμορφώθηκαν σε €348 εκατ. από €328 εκατ. στις 31.12.2019.
Προχωρώντας τώρα στο 2023, θα ήθελα να δώσω μια εικόνα για την πορεία της εταιρείας. Το 2023 είναι για την ΑEGEAN ένα έτος ιδιαίτερα δυναμικής ανάπτυξης, καθώς προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες δηλαδή συγκριτικά με το 2022. Η εταιρεία επιχειρεί σε 165 προορισμούς, σε 46 χώρες με 272 απευθείας δρομολόγια, με ένα στόλο 76 αεροσκαφών× Το μεγαλύτερο δίκτυο και ο μεγαλύτερος στόλος στην ιστορία μας.
Με τις 2 εκατ. επιπλέον θέσεις η AEGEAN αποτελεί για το 2023 το βασικό αρωγό ανάπτυξης του μεταφορικού έργου, αλλά και του τουριστικού προϊόντος στην χώρα.
Ήδη, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η AEGEAN μετέφερε συνολικά 6,7 εκατ. επιβάτες, 42% περισσότερους συγκριτικά με το εξάμηνο του 2022, προσφέροντας 8,7 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (34% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022).
Εξίσου σημαντική είναι και η βελτίωση των συντελεστών πληρότητας που έφτασαν το 82% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 74% το 2022, φέρνοντας και σημαντικά υψηλοτέρα έσοδα ανά πτήση.
Στο αποτέλεσμα αυτό συντέλεσε, (πέραν της σύγκρισης με την αδύναμη αφετηρία του 2022) η διεύρυνση της δραστηριότητας της AEGEAN με 16 νέα δρομολόγια (και 27 μαζί με charter) στο εξωτερικό, αλλά και η ενίσχυση συχνότητας σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας.
Είναι χαρακτηριστικό της κάλυψης του δικτύου ότι πετάμε πλέον σε 11 προορισμούς στην Γαλλία, 13 στην Γερμάνια, 10 στην Ιταλία αλλά και 10 στην Ιβηρική χερσόνησο ενώ και στο δίκτυο της μέσης Ανατολής πετάμε πλέον σε 10 προορισμούς.
Τα ελεγμένα από τους ορκωτούς ελεγκτές αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2023 θα ανακοινωθούν αρχές Σεπτεμβρίου, όμως μπορούμε να σας πούμε από σήμερα ότι θα έχουμε το πρώτο κερδοφόρο πρώτο εξάμηνο στην ιστορία της λειτουργίας της εταιρείας μας.
Εδώ μάλιστα μπορώ να αναφέρω ότι η βελτίωση στο αποτέλεσμα του δεύτερου τριμήνου σε σχέση με το προηγούμενο έτος αναμένεται να είναι ποσοτικά τουλάχιστον αντίστοιχη με τη βελτίωση που είδαμε στο πρώτο τρίμηνο του έτους.
Αξιοποιώντας τη δυναμική και τις ιδιαίτερα θετικές ταμειακές ροές μας, ήδη από τον Μάρτιο του 23, έχουμε ολοκληρώσει την αποπληρωμή του συνόλου των δανείων που έλαβε η εταιρεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Είναι μάλιστα λίγες οι εταιρείες στην Ευρώπη που έχουν καταφέρει κάτι αντίστοιχο.
Επιπρόσθετα τον Ιούνιο παραλάβαμε αεροσκάφος Α320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα της Εταιρείας ενώ ταυτόχρονα αποπληρώσαμε ένα προϋπάρχουν δάνειο του 2020 για 1 A321 neo.
Έτσι τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δάνειων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO , 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στις 31/12/2019.
Είναι σημαντικό για τη διαμόρφωση του κόστους μας στο μέλλον όταν οι ταμειακές ροές μας το επιτρέπουν, σταδιακά φυσικά, να χτίζουμε ένα portfolio αεροσκαφών ελεύθερο βαρών ή κόστους μισθώσεων.
Συνολικά το 2023 έχουμε παραλάβει 7 νέα αεροσκάφη, ενώ 2 ακόμη αναμένονται τις επόμενες μέρες φτάνοντας τα 28 neo αεροσκάφη συνολικά μέχρι σήμερα.
Ήδη καλύπτουμε το 50% της συνολικής δραστηριότητάς μας σε ώρες και χιλιομετρικούς επιβάτες που πραγματοποιείται από JET αεροσκάφη με τα νέα μας αεροσκάφη επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανά επιβάτη.
Για το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους θα επιχειρήσουμε με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022 στηρίζοντας την διάχυση του μεταφορικού έργου, σε περισσότερες περιοχές αλλά και επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Εξακολουθούμε, σε συνέχεια του εξαιρετικού πρώτου εξάμηνου, να βλέπουμε ισχυρή ζήτηση για την καλοκαιρινή περίοδο, που όπως πάντα με το βάρος του θα διαμορφώσει το αποτέλεσμα της χρονιάς.
Τα ποιοτικά στοιχεία του Q3 2023 ανά πτήση και κυρίως τα έσοδα ανά πτήση εκτιμάται επίσης ότι θα κινηθούν περίπου στα επίπεδα του επίσης εξαιρετικού τρίτου τριμήνου του 2022.
Έτσι με βάση την μέχρι σήμερα εικόνα που έχουμε (και εφόσον φυσικά δεν υπάρξουν ανασταλτικοί μη προβλέψιμοι παράγοντες) θεωρούμε ότι για το σύνολο του έτους θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας σε σχέση με το επίσης ισχυρό, 2022 φτάνοντάς σε νέα ιστορικά υψηλά.
Είναι σημαντικό να τονιστεί εδώ ότι η συνέχιση της ιδιαίτερα υψηλής ζήτησης των τελευταίων 12-18 μηνών, δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη σε ένα περιβάλλον όπου τα διπλάσια σε ύψος επιτόκια για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις αλλά και το κόστος βασικών αγαθών, υπηρεσιών και της χρήσης υποδομών αυξάνεται σημαντικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Είμαστε όμως αισιόδοξοι ότι με τις επενδύσεις και την εξέλιξη των υπηρεσιών και της οργάνωσης της εταιρείας μας, η σχετική θέση της εταιρείας μας είναι και πάλι ισχυρή σε αυτό το νέο, μετά πανδημίας περιβάλλον και τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα μας (τόσο σε σχετικό όσο και σε απολυτό επίπεδο) το επιβεβαιώνουν.
Παράλληλα, κάνουμε κάθε προσπάθεια να ξεπεράσουμε τις λειτουργικές δυσκολίες κυρίως καθυστερήσεις που δημιουργεί, η επαναφορά της κίνησης στα προ πανδημίας επίπεδα σε ευρωπαϊκό επίπεδο με τον Ρωσικό εναέριο χώρο κλειστό να λειτουργεί περιοριστικά για την αεροναυτιλία, εντείνοντας κάποιες ήδη προ υπάρχουσες αδυναμίες στη χωρητικότητα.
Επιπρόσθετα και οι ελλείψεις προσωπικού κυρίως στην εξυπηρέτηση εδάφους, ενώ έχουν βελτιωθεί σε σχέση με το 2022, δημιουργούν ακόμη προβλήματα σε αρκετά αεροδρόμια της Ευρώπης, ιδιαίτερα προφανώς κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες .
Προκειμένου να ανταποκριθεί καλυτέρα στο νέο δυσκολότερο αυτό περιβάλλον, μειώνοντας τις επιπτώσεις του στη λειτουργία μας, η εταιρεία μας έχει επενδύσει στον διπλασιασμό του αριθμού των διαθέσιμων reserve (back up) αεροσκαφών .
Είμαστε επίσης ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι η διάχυση του μεταφορικού μας έργου αλλά και του τουριστικού προϊόντος (μέσω αερομεταφοράς) εξελίσσεται ιδιαίτερα θετικά και για τα μικρότερα νησιά της χώρας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των επιβατών μας κατά το διάστημα 1/6-15/7/2023 σε νησιά όπως η Ικαρία, η Λέρος, η Νάξος, η Σκύρος, η Κάρπαθος αλλά και το αεροδρόμιο της Σητείας έχει αυξηθεί μεταξύ 20-77% σε σχέση με το 2022 στηρίζοντας την τοπική ανάπτυξη.
Πριν ολοκληρώσω, να αναφέρω ότι το νέο Εκπαιδευτικό Κέντρο της AEGEAN και της CAE αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του έως το τέλος του 2023 και θα είναι αποτελέσει ένα εξαιρετικά σύγχρονο κόμβο αεροπορικής εκπαίδευσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Παράλληλα ξεκίνησε ήδη το 2023 νέος κύκλος υποτροφιών τόσο για πιλότους (40 ανά έτος) αλλά και μηχανικούς (40 ανά έτος), για την επόμενη τριετία για να υποστηρίξει με τον καλύτερο τρόπο την στρατηγική λελογισμένης ανάπτυξης της εταιρείας και των δυνατοτήτων της.
Επίσης πριν λίγες εβδομάδες υπογράψαμε με το αεροδρόμιο της Λάρνακας για τη δημιουργία ενός νέου μεγαλύτερου και ιδιαίτερα αναβαθμισμένου lounge στον χώρο των αναχωρήσεων που αναμένεται να λειτουργήσει λίγο πριν το τέλος του 2023 εξυπηρετώντας τα GOLD μέλη του Miles & Βonus, τους τακτικούς μας επιβάτες και φυσικά το business class προϊόν μας.
Κλείνοντας να σας επιβεβαιώσω ότι παραμένουμε προσηλωμένοι στο να ανεβάζουμε τον πήχη ακόμα ψηλότερα, να βελτιώνουμε συνεχώς της υπηρεσίες μας και να καινοτομούμε, για να ανταποκρινόμαστε στις εξελισσόμενες ανάγκες των επιβατών μας αλλά και τις συνθήκες ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής αγοράς.
Σας ευχαριστώ για την παρουσία σας και την υποστήριξη σας.