Το 2005, η Aegean Airlines (τα προηγούμενα χρόνια είχε εξαγοράσει την Air Greece και την Cronus Airlines) προκαλούσε αίσθηση στην εγχώρια αεροπορική αγορά με την παραγγελία 8 + 12 Airbus A320.
Του Φώτη Φωτεινού
Την περίοδο εκείνη, ο κύριος ανταγωνιστής ήταν η κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία, η οποία – ωστόσο – βίωνε μια «ταραγμένη» περίοδο, με διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης, πολιτικές αντιπαραθέσεις, απεργίες, κ.α., υπό το βάρος της επιστροφής παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Τα επόμενα χρόνια, η κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία έχανε σταδιακά την ανταγωνιστικότητά της (κλείσιμο βάσεων, απώλεια μεριδίων αγοράς), με την ελληνική κυβέρνηση να αποφασίζει το 2008 τη διάσπασή της. Το 2009, το πτητικό κομμάτι, η Olympic Air κατέληξε στη MIG, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό.
Τα επόμενα χρόνια, MIG και Aegean Airlines «κονταροχτυπήθηκαν», με τελικό «νικητή» την Aegean Airlines, η οποία εξαγόρασε το 2013 την Olympic Air.
Έως και το 2019 (το 2019, η Aegean συμπλήρωσε 20 χρόνια λειτουργίας), η εταιρεία βρισκόταν σε αναπτυξιακή πορεία, φτάνοντας πέρσι στο αποκορύφωμά της (η πανδημία του Covid – 19 ανέτρεψε τα δεδομένα), με 15 εκατ. επιβάτες και 61 αεροσκάφη, πετώντας σε 44 χώρες και σε 151 προορισμούς.
Ένα χρόνο νωρίτερα, το 2018, η εταιρεία προχώρησε σε μια τεράστια παραγγελία, 46 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320neo.
Κύκλος εργασιών σε εκατ. ευρώ | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Όμιλος Aegean Airlines (Aegean Airlines + Olympic Air) | 1.020,3 | 1.127,6 | 1.185,2 | 1.308,7 |
Sky Express | 15,9 | 32,6 | 59,6 | 78,7 |
Πηγή: Ισολογισμοί εταιρειών
Από την πλευρά της, η Sky Express ιδρύθηκε το 2005 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Σύμφωνα με αεροπορικούς αναλυτές, η εταιρεία άρχισε να κάνει πιο εμφανή την παρουσία της στην εγχώρια αγορά από το 2015 και έπειτα, φανερώνοντας τις προθέσεις της για πιο δυναμική εξάπλωση.
Αυτό, διότι, το 2016 διπλασίασε τους επιβάτες σε σχέση με το 2015, ξεπερνώντας τους 160.000.
Έτος με το έτος, η εταιρεία προμηθευόταν περισσότερα μικρά αεροσκάφη, σε συνδυασμό με την ανάληψη περισσότερων άγονων αεροπορικών γραμμών.
Είναι ενδεικτικό ότι, από 7 αεροσκάφη το 2017, η εταιρεία θα διαθέτει, τους επόμενους μήνες, έως και 17 αεροσκάφη.
Η Sky Express από 500.000 επιβάτες το 2017, έφτασε το 1 εκατ. το 2018 και σχεδόν τα 1,3 εκατ. το 2019, διεξάγοντας 37.000 πτήσεις, έναντι 28.000 το 2018.
Σε επίπεδο προορισμών, η εταιρεία έφτασε σήμερα τους 34 προορισμούς από 29 το 2017, ενώ με την έλευση των έξι νέων αεροσκαφών Α320neo που ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες, θα επεκταθεί στο εξωτερικό.
Τι σημαίνει – σε πρώτη ανάγνωση – η παραγγελία των νέων αεροσκαφών της Sky Express; Για την Sky Express, όπως σχολίασε η ίδια, η προμηθεύτρια εταιρεία, Airbus πρόκειται για μια «τολμηρή κίνηση» (bold move).
Αντίστοιχα, για τον ελληνικό τουρισμό συνιστά μια θετική εξέλιξη, αλλά και για τους επιβάτες, αφού η ένταση του ανταγωνισμού είναι προς όφελός τους…
Στόλος αεροσκαφών και επιβατική κίνηση | 2017 | 2018 | 2019 |
Όμιλος Aegean Airlines (Aegean Airlines + Olympic Air) | 58: 46 Airbus και 12 turboprops/ελικοφόρα και 13,2 εκατ. επιβάτες
| 61: 49 Airbus και 12 turboprops/ελικοφόρα και 13,9 εκατ. επιβάτες
| 61: 49 Airbus και 12 turboprops/ελικοφόρα και 15 εκατ. επιβάτες |
Sky Express | 7: 5 ATR και 2 Bae Jet Stream και 0,5 εκατ. επιβάτες | 9 ATR και 1 εκατ. επιβάτες | 11 ATR και 1,3 εκατ. επιβάτες |
Πηγή: Επεξεργασία metaforespress.gr
Η Ιστορία όταν γράφει δεν ξεγράφει….
ΚΑΝΕΙΣ από όσους το μαθαίνουν ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΧΝΑΕΙ ότι ήταν η Aegean Airlines με δικές τις καταγγελίες οδήγησε στην πτώχευση της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ….
“Το Δεκέμβριο του 2004, Ευρωπαϊκή Επιτροπή ερεύνησε τις καταγγελίες αεροπορικών εταιρειών (βλέπε Αεροπορίας Αιγαίου…δηλαδή την σημερινή Aegean Airlines), σχετικά με κρατικές ενισχύσεις* που δόθηκαν παράνομα στην ΟΑ το χρονικό διάστημα 1994-2004. Η απόφαση της Ευρωπαικής Επιτροπής ‘ανάγκασε’ το ελληνικό κράτος να αναζητήσει από την ΟΑ 111 εκατ. ευρώ μέσα στους επόμενους μήνες!!!
Για να το πετύχει όμως αυτό ‘αναγκάστηκε να κηρύξει την πτώχευση της και να πουλήσει όλα της τα περιουσιακά στοιχεία….”
Τώρα είναι η Aegean που θα ζητήσει κρατική ενίσχυση….
Υ.γ. *Αποκρύπτουν βέβαια ότι το κράτος χρωστούσε συνολικά περί τα 800εκ από οφειλές τους προς την Ολυμπιακή Αεροπορία και ότι η Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ δεν έκανα ισολογισμούς επί χρόνια για να μην φαίνεται τελικα η αλήθεια ότι ήταν ισχυρά κερδοφόρα…. και πως θα μπορουσε να είναι αλλιώς; αφού όλοι οι έλληνες και ειδικά του εξωτερικού ΜΟΝΟ Ο.Α. ήθελαν και ήταν από τα καλύτερα brand name παγκοσμίως από θέμα ασφάλειας και ποιότητας…..
(όσα για τις οφειλές προς την Ο.Α….μεταξύ των 800εκ ήταν και τα έξοδα για την μεταφορά ‘υποψήφιων’ πολιτικών προεκλογικά καθώς και των ψηφοφόρων τους….φυσικά τα χρέει αυτά του ‘κράτους’ προς την Ολυμπιακή παραγράφησαν….)
https://www.tanea.gr/2006/04/29/economy/pros-sympsifismo-xrewn-gia-olympiaki/
Υ.γ.2 και τώρα θέλουν το ίδιο να το κάνουν και με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας…να την μετατρέψουν από Δημόσια Υπηρεσία σε Νομικό Πρόσωπο και τελικά σε ζημιογόνο εταιρεία…
Με εκτίμηση
Γιώργος Σταθάκης.
Το μέλλον θα δείξει κατά πόσο μια τόσο τολμηρή επενδυτική κίνηση σε τέτοιους καιρούς θα αποδειχθεί σωστή επιλογή.
Νομίζω, ότι όλα τα αναφερόμενα στο άρθρο σας είναι γνωστά τοις πάση, και αν δεν είναι μπορεί να μπει κάποιος στο wiki να τα διαβάσει.
Εν ολίγοις, τι εξυπηρετεί το εν λόγω άρθρο από απόψεως τι νέα πληροφορία παρέχει στον αναγνώστη σας;
Εκτός και αν προετοιμάζετε τον αναγνώστη για επόμενο άρθρο σας περί νέας κρατικής ενισχύσεως των ανωτέρω εν καιρώ τέτοιου μεγέθους οικονομικής κρίσεως, που θα είναι προκλητικό να στηρίζονται σε τέτοιο βαθμό ιδιωτικά συμφέροντα και δημόσια αγαθά όπως η υγεία να παραπαίουν