Τις οικονομικές της προβλέψεις για την παγκόσμια βιομηχανία αερομεταφορών, το 2025, δημοσίευσε η IATA, σχολιάζοντας ότι παρουσιάζουν «μια ελαφρά ενίσχυση της κερδοφορίας εν μέσω συνεχιζόμενων προκλήσεων κόστους και εφοδιαστικής αλυσίδας».
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σταχυολογώντας τα κυριότερα σημεία του outlook της IATA προκύπτει ότι:
-Τα καθαρά κέρδη αναμένεται να ανέλθουν στα 36,6 δισ. δολάρια το 2025 με το περιθώριο καθαρού κέρδους να διαμορφώνεται στο 3,6%. Πρόκειται για μια ελαφρά βελτίωση από τα εκτιμώμενα καθαρά κέρδη 31,5 δισ. δολ. το 2024 (3,3% καθαρό περιθώριο κέρδους). Παράλληλα, το μέσο καθαρό κέρδος ανά επιβάτη αναμένεται να στα 7 δολ. (κάτω από το υψηλό των 7,9 δολ. το 2023, αλλά βελτιωμένο έναντι των 6,4 δολ. το 2024).
– Τα λειτουργικά κέρδη το 2025 αναμένεται να διαμορφωθούν στα 67,5 δισ. δολ., με το καθαρό λειτουργικό περιθώριο στα 6,7% (βελτιωμένο έναντι του 6,4% που αναμενόταν το 2024).
-Η απόδοση επενδυμένου κεφαλαίου (ROIC) για τον κλάδο παγκοσμίως αναμένεται να είναι 6,8% το 2025. Αν και πρόκειται για βελτίωση από το ROIC του 2024 κατά 6,6%, οι αποδόσεις για τον κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο παραμένουν κάτω από το σταθμισμένο μέσο κόστος του κεφαλαίου. Το ROIC είναι ισχυρότερο για τις αεροπορικές εταιρείες σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Λατινική Αμερική, όπου ξεπέρασε το κόστος του κεφαλαίου.
-Τα συνολικά έσοδα του κλάδου αναμένεται να είναι 1,007 τρισ. δολ. Πρόκειται για αύξηση 4,4% σε σχέση με το 2024 και θα είναι η πρώτη φορά που τα έσοδα του ξεπερνούν το όριο του 1 τρισ. δολ. Επίσης, τα έξοδα θα αυξηθούν κατά 4% στα 940 δισ. δολ.
-Ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να φθάσει τα 5,2 δισεκατομμύρια το 2025, αύξηση 6,7% σε σύγκριση με το 2024 και είναι η πρώτη φορά που ο αριθμός τους «σπάει» το φράγμα των 5 δισεκατομμυρίων.
– Ο όγκος αεροπορικού φορτίου (air cargo) αναμένεται να φθάσει τους 72,5 εκατ. τόνους, σημειώνοντας αύξηση 5,8% από το 2024.
«Αναμένουμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα αποφέρουν παγκόσμιο κέρδος 36,6 δισ. δολαρίων το 2025. Αυτό το ποσό θα αποκτηθεί δύσκολα, καθώς οι αεροπορικές θα επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές πετρελαίου διατηρώντας παράλληλα τους συντελεστές φορτίου πάνω από 83%, ελέγχοντας αυστηρά το κόστος, επενδύοντας στην απανθρακοποίηση και επιστρέφοντας σε πιο φυσιολογικά επίπεδα ανάπτυξης μετά την έκτακτη ανάκαμψη της πανδημίας.
Όλες αυτές οι προσπάθειες θα συμβάλουν στον μετριασμό πολλών επιβαρύνσεων στην κερδοφορία που είναι εκτός ελέγχου των αεροπορικών εταιρειών, δηλ. επίμονες προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, ελλείψεις υποδομών, επαχθείς ρύθμιση και αυξανόμενη φορολογική επιβάρυνση», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Supply chain issues are frustrating every airline with a triple whammy on revenues, costs and environmental performance‼️
Progress is capped by supply chain issues that manufacturers need to resolve ⚠️
Read more 👇 https://t.co/u4wTFEEHHz#IATAGMD pic.twitter.com/jG2vatq0rT
— IATA (@IATA) December 10, 2024
Σύμφωνα με τον ίδιο, «Το 2025, τα έσοδα της του κλάδου θα ξεπεράσουν για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολάρια. Ένα τρισεκατομμύριο δολάρια είναι πολλά – σχεδόν το 1% της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτό καθιστά τις αερομεταφορές στρατηγικής σημασίας βιομηχανία. Αλλά να θυμάστε ότι οι αεροπορικές έχουν κόστη 940 δισ. δολ., για να μην αναφέρουμε τους τόκους και τους φόρους. Διατηρούν περιθώριο καθαρού κέρδους μόλις 3,6%.
Με άλλα λόγια, το “μαξιλάρι” μεταξύ κέρδους και ζημίας, ακόμη και στην καλή χρονιά που περιμένουμε το 2025, είναι μόλις 7 δολ. ανά επιβάτη. Με περιορισμένα περιθώρια, οι εταιρείες πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούν κάθε κόστος και να επιμείνουν στην αποτελεσματικότητα σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα – ειδικά από τους διαχειριστές υποδομής που πολύ συχνά μας απογοητεύουν με την απόδοση και την αποδοτικότητα».
Παράλληλα, η IATA τονίζει στο outlook της τα γενικά οφέλη της αυξανόμενης συνδεσιμότητας. Οι πιο πρόσφατες εκτιμήσεις δείχνουν ότι η απασχόληση στις αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να αυξηθεί στα 3,3 εκατομμύρια το 2025. Οι αεροπορικές αποτελούν τον πυρήνα μιας παγκόσμιας αεροπορικής αλυσίδας αξίας που απασχολεί 86,5 εκατομμύρια ανθρώπους και με οικονομικό αντίκτυπο 4,1 τρισ. δολ., αντιπροσωπεύοντας το 3,9% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
«Κοιτάζοντας το 2025, για πρώτη φορά, ο αριθμός των ταξιδιωτών θα ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια και ο αριθμός των πτήσεων θα φτάσει τα 40 εκατομμύρια. Αυτή η ανάπτυξη σημαίνει ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα θα δημιουργήσει και θα στηρίξει θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία. Οι πιο προφανείς είναι οι τομείς της φιλοξενίας και του λιανικού εμπορίου που θα προσαρμοστούν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός αυξανόμενου αριθμού πελατών. Ωστόσο, σχεδόν κάθε επιχείρηση επωφελείται από τη συνδεσιμότητα που παρέχουν οι αεροπορικές μεταφορές, διευκολύνοντας την επαφή με πελάτες, τη λήψη προμηθειών ή τη μεταφορά προϊόντων. Επιπλέον, η ανάπτυξη στις αερομεταφορές συμβάλλει επίσης στην επίτευξη σχεδόν όλων των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) του ΟΗΕ», κατέληξε ο Walsh.