Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) ανακοίνωσε ότι οι προβλέψεις της για τριπλασιασμό της παραγωγής Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (SAF) το 2024 σε 1,9 δις λίτρα (1,5 εκατ. τόνοι) βρίσκονται σε «καλό δρόμο».
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Αυτό θα αντιπροσώπευε το 0,53% της ανάγκης καυσίμων των αερομεταφορών για το 2024.
Για να επιταχυνθεί η χρήση του SAF, υπάρχουν πολλά μέτρα πολιτικής που θα μπορούσαν να λάβουν οι κυβερνήσεις.
«Το SAF παρέχει περίπου το 65% των μέτρων που χρειάζονται οι αεροπορικές εταιρείες για να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Επομένως, ο αναμενόμενος τριπλασιασμός της παραγωγής SAF το 2024 από το 2023 είναι ενθαρρυντικός. Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας, αλλά η κατεύθυνση των εκθετικών αυξήσεων αρχίζει να έρχεται στο επίκεντρο», δήλωσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.
Περίπου 140 έργα ανανεώσιμων καυσίμων, με δυνατότητα παραγωγής SAF έχουν ανακοινωθεί ότι θα είναι σε παραγωγή έως το 2030.
Εάν όλα αυτά προχωρήσουν στην παραγωγή, όπως ανακοινώθηκαν, η συνολική ικανότητα παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων θα μπορούσε να φτάσει τους 51 εκατ. τόνους έως το 2030, με την παραγωγική ικανότητα να κατανέμεται σχεδόν σε όλες τις περιφέρειες.
Μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), οι κυβερνήσεις θέτουν στόχους να επιτύχουν μείωση των εκπομπών CO2 κατά 5% για τις διεθνείς αερομεταφορές, από τα SAF, έως το 2030.
Για να επιτευχθεί αυτό, περίπου το 27% της συνολικής αναμενόμενης ικανότητας παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων που είναι διαθέσιμη το 2030, θα είναι SAF. Επί του παρόντος, το SAF αντιπροσωπεύει μόλις το 3% του συνόλου της παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων.
Τι είναι τα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα και πως παράγονται
Τα SAF είναι καύσιμα, τα οποία παράγονται από βιώσιμες πρώτες ύλες, όπως βιομάζα, χρησιμοποιημένα έλαια, αστικά απόβλητα/απορρίμματα, ή με δέσμευση C02 και ανανεώσιμο ηλεκτρισμό, τα οποία εν συνεχεία αναμιγνύονται με συμβατικά ορυκτά αεροπορικά καύσιμα (Jet A/A-1 Fuel) και γι’ αυτό ονομάζονται SAF.
Παράγονται με διαφορετικές χημικές κατεργασίες, ανάλογα με τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν ως βάση, με την πλέον διαδεδομένη την επεξεργασία λιπαρών οξέων (HEFA) από 100% βιώσιμα υλικά, όπως χρησιμοποιημένα έλαια και ζωικά λίπη.
Σύμφωνα με ορισμένες μεθοδολογίες υπολογισμού (ενδεικτικά: το ICAO CORSIA Methodology), η χρήση SAF στις αερομεταφορές μειώνουν τις εκπομπές CO2 κατά μέσο όρο 80% σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, σε όλο τον κύκλο ζωής τους.
Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη SAF παράγονται κυρίως σε μονάδες στη Γερμανία, Φινλανδία, Ολλανδία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, κ.α., με την τιμή διάθεσης τους να είναι αρκετά υψηλότερη της τιμής του συμβατικού αεροπορικού καυσίμου.