Το 2025 η Κρήτη και το Ηράκλειο αναμένεται να αποκτήσουν ένα σύγχρονο αεροδρόμιο, το οποίο θα αναβαθμίσει σημαντικά το νησί στους τομείς του τουρισμού και των αερομεταφορών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Το νέο αεροδρόμιο θα αντικαταστήσει το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», το οποίο βρίσκεται εντός της πόλης του Ηρακλείου και αποτελεί σήμερα το 2ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, μετά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Το «Νίκος Καζαντζάκης» έχει ξεπεράσει κατά πολύ τη χωρητικότητα του, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει επαρκή δυνατότητα απορρόφησης περαιτέρω αύξησης της κίνησης (η συνολική κίνηση του 2019 ανήλθε στα 8 εκατ. επιβάτες).
Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου στην περιοχή του Καστελίου (στην εταιρεία που θα διαχειριστεί το αεροδρόμιο μετέχει το ελληνικό δημόσιο με 45,90%, η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. με 32,46% και η GMR Airports Ltd με 21,64%) θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα, προκειμένου να ικανοποιήσει τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν περιλαμβάνονται και οι οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου.
Κόστος κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι
Το κόστος κατασκευής ανέρχεται στα 480 εκατ. ευρώ, εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας, ο οποίος εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα καθοριστεί μετά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης από κοινού με την ΥΠΑ.
Το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβάλλεται από την εταιρεία ετησίως ως εξής: Συνολικά 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου, εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.
Χρονοδιάγραμμα έργου
-Συμβατική διάρκεια Περιόδου Παραχώρησης: 35 έτη από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης (06/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.
-Συμβατική διάρκεια Περιόδου Μελέτης-Κατασκευής: έως (60) μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.
Απασχόληση – θέσεις εργασίας
2.000 εργαζόμενοι κατά την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής. Η στελέχωση της εταιρείας του αεροδρομίου θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα, ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά
-1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E
-1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
-8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο
-2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
-Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή
-10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)
-1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας
-72.000m2 εκ των οποίων περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου
-1.000m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
-11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου,
Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
-Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου
-Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
-Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
-Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
-Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ.
Τοπικά έργα – οδικές συνδέσεις
-Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo
-Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18km, 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος.
-Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ – Αεροδρομίου