Ως ένα θετικό πρώτο βήμα για την απανθρακοποίηση της βιομηχανίας χαρακτηρίζουν το “Clean Industrial Deal” εκπρόσωποι του κλάδου των αερομεταφορών στην Ευρώπη (A4E, ACI EUROPE, ASD, CANSO Europe, ERA).
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Παρόλα αυτά, επαναλαμβάνουν την έκκλησή τους στην Κομισιόν να προχωρήσει παραπέρα και να λάβει συγκεκριμένα μέτρα για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της αεροπορικής βιομηχανίας με ειδική στρατηγική και action plan.
Όπως επισημαίνουν, «το “Clean Industrial Deal” αποτελεί μια ακόμη αναγνώριση της ανάγκης για καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και της χρέωσης υποδομών στις αερομεταφορές. Αλλά η ανταγωνιστική αεροπορία δεν έχει να κάνει απλώς με καύσιμα.
Ο οδικός χάρτης “Destination 2050” σκιαγραφεί τους τέσσερις βασικούς άξονες για να φτάσει η αεροπορία στο καθαρό μηδέν, συμπεριλαμβανομένων των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, της βελτιστοποίησης της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, της νέας τεχνολογίας αεροσκαφών και των οικονομικών μέτρων. Καθένα από αυτά απαιτεί στοχευμένη υποστήριξη από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.
Η Έκθεση Ντράγκι έχει ήδη προτείνει μια σειρά μέτρων που πλέον απαιτούν επείγουσα δράση από την Κομισιόν. Ενώ ο κλάδος αναμένει το Επενδυτικό Πλάνο Αειφόρων Μεταφορών (Sustainable Transport Investment Plan), η Κομισιόν πρέπει να ενεργήσει τώρα για να εξασφαλίσει ένα πιο ανταγωνιστικό και βιώσιμο μέλλον για την ευρωπαϊκή αεροπορία με:
-Την αναγνώριση της στρατηγικής σημασίας της αεροπορίας ως βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης της Ευρώπης με μια ολοκληρωμένη στρατηγική αερομεταφορών,
-Την εφαρμογή μιας βιομηχανικής στρατηγικής της ΕΕ για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα που επιταχύνει τη μείωση του κόστους και κλιμακώνει την παραγωγή,
-Την παροχή συγκεκριμένων μηχανισμών υποστήριξης για την εφαρμογή του Fit for 55,
-Την ανάπτυξη εναλλακτικών μηχανισμών χρηματοδότησης για τη στήριξη της μετάβασης του κλάδου,
-Την αύξηση της συνεχούς έρευνας για αεροσκάφη επόμενης γενιάς και τεχνολογίες διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
Η συμμαχία “Destination 2050”, δεσμευμένη για μια κλιματικά ουδέτερη ευρωπαϊκή αεροπορία, έστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen στις 12 Φεβρουαρίου, με τις προτάσεις της για συντονισμένες προσπάθειες πολλών ενδιαφερομένων για να γίνει πραγματικότητα η μετάβαση στην αεροπορία καθαρού μηδενικού άνθρακα.
Το παράθυρο για αποφασιστική δράση “κλείνει”. Η ΕΕ πρέπει να αναλάβει το προβάδισμα για να διασφαλίσει ότι η ευρωπαϊκή αεροπορία παραμένει ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της μετάβασης. Η ώρα για δράση είναι τώρα».