Στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος του metaforespress.gr στην cargo κοινότητα του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και το πώς αντιμετώπισε την περίοδο της πανδημίας του Covid – 19, συνομιλήσαμε με τον κ. Χάρη Γερούκη, Freight & Mail Operations Manager της Skyserv Handling.
O κ. Γερούκης σημειώνει ότι οι handlers, όπως η Skyserv, χρειάστηκε να εξυπηρετήσουν μεγάλα εμπορευματικά αεροσκάφη, κάτι το οποίο τους προσέδωσε αυξημένα αντανακλαστικά.
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι η Skyserv εξυπηρέτησε 30 αμιγώς εμπορευματικές πτήσεις, με συνολικό τονάζ 430 τόνους φορτίου.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Η πανδημία του Covid – 19 είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει γνωρίσει ποτέ ο κλάδος;
-Αναμφίβολα είναι η σημαντικότερη και πιο δύσκολη περίοδο που έχουμε βιώσει τα τελευταία χρόνια. Έχουμε ζήσει αρκετές κρίσεις, έχουμε δει και αντιμετωπίσει πολλά, αλλά αυτό είναι πρωτόγνωρο.
Οι επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού, αυτή την περίοδο, δεν έχουν ξεδιπλωθεί στο maximum, οπότε τηρούμε στάση αναμονής.
Πρέπει όλοι μας να «οπλιστούμε» με κουράγιο, υπομονή και δύναμη, προσπαθώντας να κάνουμε, αυτά που μπορούμε, όσο καλύτερα.
-Ο κλάδος είχε γνωρίσει και άλλες κρίσεις παλαιότερα…
-Έχουμε ζήσει την κρίση με τους Δίδυμους Πύργους, την χρηματοοικονομική κρίση των ΗΠΑ και της Ελλάδας, έχουμε «βιώσει» τέφρες και ηφαίστεια και ανακάμψαμε. Αλλά μιλάμε για κρίσεις που συνήθως είχαν να κάνουν με τη ζήτηση, τώρα δεν υπάρχει πρόβλημα μόνο στη ζήτηση, αλλά και στην προσφορά.
Έπρεπε σε σύντομους χρόνους, να «φτιάξεις» την ομάδα που θα εξυπηρετούσε ένα μεγάλο εμπορευματικό αεροσκάφος, να έχεις τις δομές μέσα στις αποθήκες για γρήγορη και άμεση παραλαβή του φορτίου και να συντονίσεις πολλούς συμβαλλόμενους
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η καθήλωση της πλειονότητας του αεροπορικού στόλου το διάστημα τέλη Απριλίου – αρχές Μαΐου.
Ακόμα και τώρα, μετά την επανεκκίνηση του αεροπορικού κλάδου, παραμένει καθηλωμένο ένα μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου στόλου, με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση της προσφοράς χώρου στα αεροσκάφη για την μεταφορά εμπορευμάτων!
-Ποιες ήταν οι προκλήσεις για το air cargo;
-Στο τομέα του cargo υπήρξαν πολλές προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε.
Με γνώμονα το υγειονομικό κομμάτι που αφορούσε τη χώρα, υπήρχε ένα βαθύτατο αίσθημα ευθύνης που έπρεπε να ανταποκριθούμε.
Οι προκλήσεις ήταν πολλές, διότι ήταν κάτι καινούργιο και για εμάς τους ίδιους. Οι handlers του αεροδρομίου, εάν εξαιρέσουμε την εξυπηρέτηση των couriers με αμιγώς εμπορευματικά αεροπλάνα, συνήθως διαχειριζόμασταν επιβατικά αεροπλάνα, με περιορισμένη χωρητικότητα.
Με τον κορωνοϊό υπήρξαν αγορές που ήθελαν να στείλουν μεγάλα αεροπλάνα, με δυνατότητα μεταφοράς σημαντικού τονάζ και όγκου φορτίου (άνω των 20-30 τόνων ανά αεροσκάφος).
Αυτό έπρεπε να γίνει σε σύντομους χρόνους. Έπρεπε εκ των προτέρων, σε σύντομους χρόνους, να μαθαίνεις για την άφιξη ενός τέτοιου αεροσκάφους, να «φτιάξεις» την ομάδα που θα το εξυπηρετούσε, να έχεις τις δομές μέσα στις αποθήκες για γρήγορη και άμεση παραλαβή του φορτίου, να συντονίσεις πολλούς συμβαλλόμενους (αεροπορική εταιρεία, προμηθευτές, αεροδρόμιο, τελωνείο, παραλήπτες, μεταφορείς), κ.α.
Επίσης, υπήρξαν δυσκολίες, ανάλογα με τις ημέρες και ώρες άφιξης, καθώς αρκετά σκέλη υπολειτουργούσαν. Αλλά και το φορτίο (υγειονομικό υλικό κατά 97%) ήταν δύσκολο στη διαχείρισή του.
Γενικά, τα στοιχεία του cargo, στο 8μηνο, δείχνουν πτώση 30% συγκεντρωτικά (εισαγωγές – εξαγωγές). Παρόλα αυτά, το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου κινήθηκε ανοδικά η ελληνική αγορά.
Η Ελλάδα εξάγει κυρίως και κατά το μεγαλύτερο όγκο ψάρια και ανταλλακτικά πλοίων. Οι εξαγωγές αυτές διατηρήθηκαν την περίοδο του κορωνοϊού. Επίσης, υπήρξε μεγάλη ζήτηση για φορτία εποχής, όπως φρούτα (κυρίως σύκα).
Αντίστοιχα, από εισαγωγές, ο κύριος όγκος ήταν υγειονομικό υλικό και προϊόντα αγορών από το διαδίκτυο.
Σχετικά με την Skyserv, oι αμιγώς εμπορευματικές πτήσεις που εξυπηρετήσαμε ήταν λιγότερες από 30 και το συνολικό τονάζ που διαχειριστήκαμε μεταφέραμε ήταν στους 430 τόνους φορτίου. Οι πτήσεις αυτές διεξήχθησαν από τέλος Μαρτίου έως μέσα Ιουνίου.
Γενικότερα, θεωρώ ότι οι εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο, προσφέρουν ένα πολύ υψηλό επίπεδο υπηρεσιών, συγκριτικά με τους αντίστοιχους φορείς στην υπόλοιπη Ευρώπη και όχι μόνο.
Ο τρόπος ανταπόκρισής μας είναι ιδιαίτερα ικανός, ικανότερος από το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο, θα λέγαμε.
Μάλιστα, δεχθήκαμε πολλά συγχαρητήρια από εταιρείες του εξωτερικού για το έργο που παρήγαμε.
-Η εκτίμηση σας για το επόμενο διάστημα;
-Οποιαδήποτε εκτίμηση είναι παρακινδυνευμένη. Εμείς επηρεαζόμαστε από τους πελάτες μας που είναι οι αεροπορικές εταιρείες, άρα δεν είναι κάτι το οποίο ελέγχουμε οι ίδιοι οι handlers.
Βλέπουμε ότι έγιναν κινήσεις στήριξης των αεροπορικών εταιρειών σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, από τις κυβερνήσεις και αυτό προσδίδει μια νότα αισιοδοξίας για τον αεροπορικό κλάδο.
Περιμένουμε να δούμε πως θα διαμορφωθεί το χειμερινό πρόγραμμα πτήσεων των αεροπορικών εταιρειών, η συχνότητα αυτών και οι τύποι των αεροσκαφών που θα τοποθετηθούν, τα οποία θα καθορίσουν σε σημαντικό βαθμό την δυνατότητα μεταφοράς εμπορευμάτων με τις επιβατικές πτήσεις και όχι μόνο με αμιγώς εμπορικές πτήσεις.
Ασφαλώς, είναι πολλοί οι αστάθμητοι παράγοντες σε κάθε περίπτωση, που μπορούν να επηρεάσουν την εμπορευματική κίνηση.
Σαφώς δεν είναι καλές οι προβλέψεις, ο χειμώνας προμηνύεται αρκετά δύσκολος και πιστεύουμε ότι, έως τον προσεχή Μάρτιο, η αγορά θα κινηθεί πτωτικά, τουλάχιστον κατά 20%, σε σχέση με το 2019.
Ευελπιστούμε ότι θα υπάρξει σύντομα το εμβόλιο και θα επαναφέρει στον κόσμο τη δυνατότητα να κινηθεί και να μεταφέρει με τα αεροπλάνα.
Πρόκληση για εμάς, θα αποτελέσει η ασφαλής, γρήγορη και αποτελεσματική διακίνηση των εμβολίων κατά του Covid-19.
Ο ρόλος και το κύριο μέλημά μας ως handlers είναι να διασφαλίσουμε την υγεία του προσωπικού μας, να ακολουθούνται τα πρωτόκολλα, να επιτυγχάνουμε μέγιστο βαθμό προσαρμογής στις όποιες νέες συνθήκες παρουσιάζονται και να παραμείνουμε σε θέση ανά πάσα στιγμή να παρέχουμε στους πελάτες μας, υψηλό επίπεδο υπηρεσιών.