Κατά τη διάρκεια της Τρίτης Διάσκεψης του ICAO για τα Εναλλακτικά Καύσιμα της Αεροπορίας (Conference on Aviation Alternative Fuels, CAAF/3), που έγινε στο Ντουμπάι, 20 – 24 Νοεμβρίου, ο τομέας των αερομεταφορών έκανε ένα σημαντικό βήμα προς τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της αεροπορίας.
Με την υιοθέτηση ενός νέου Παγκόσμιου Πλαισίου για την ανάπτυξη των Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels – SAF), Αεροπορικών Καύσιμων με χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα (Lower Carbon Aviation Fuels, LCAF) και άλλων πηγών καθαρής ενέργειας, ο ICAO και τα κράτη – μέλη του συμφώνησαν σε ένα παγκόσμιο φιλόδοξο στόχο για μείωση των εκπομπών CO2 στη διεθνή αεροπορία κατά 5% έως το 2030, σε σύγκριση με την υφιστάμενη μηδενική χρήση καθαρότερης ενέργειας.
Τα βασικά σημεία της συμφωνίας περιλαμβάνουν ένα συλλογικό στόχο για τη μετάβαση σε καθαρότητες πηγές ενέργειας, με εναρμονισμένες πολιτικές, με την υποστήριξη πρωτοβουλιών και βέλτιστων πρακτικών που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των κρατών σε πηγές χρηματοδότησης, ώστε καμία χώρα του πλανήτη να μην μείνει πίσω σε ευκαιρίες εγχώριας ανάπτυξης Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (ICAO «No Country Left Behind» Initiative).
Ο ρόλος της Συμφωνίας – Πλαίσιο είναι να διευκολύνει την ανάπτυξη των βιοκαυσίμων SAF, LCAF και άλλων καθαρότερων ενεργειών της αεροπορίας σε παγκόσμια κλίμακα, παρέχοντας σαφήνεια, συνέπεια και προβλεψιμότητα σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη του τομέα της αεροπορίας για τον τρόπο υλοποίησης του φιλόδοξου στόχου απανθρακοποίησης της αεροπορίας.
Όλες οι χώρες θα πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες να συνεισφέρουν και να επωφεληθούν από την επέκταση της παραγωγής και χρήσης Αειφόρων Αεροπορικών Καυσίμων και τις αναμενόμενες μειώσεις εκπομπών CO2 που θα επιφέρει η χρήση τους στην αεροπορία.
«Η Ελλάδα δεσμεύεται να αναλάβει φιλόδοξες δράσεις για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τις αερομεταφορές, ώστε να συνδράμει στον περιορισμό της παγκόσμιας αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και στις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Είναι πολύ σημαντικό να επιτύχουμε την αειφόρο ανάπτυξη των αερομεταφορών, που αποτελούν ουσιαστικό οικονομικό πυλώνα για όλες τις χώρες, υποστηρίζοντας τον τουρισμό, το εμπόριο, τη συνδεσιμότητα και την οικονομική ανάπτυξη», τόνισε ο διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), Δρ. Χρήστος Τσίτουρας στην εναρκτήρια δήλωσή του, ως εκπρόσωπος της χώρας στον ICAO, κατά την τελετή έναρξης του CAAF/3.
«Η Ελλάδα υποστηρίζει ένα Παγκόσμιο Πλαίσιο που θα καθορίζει πολιτικές, μέτρα εφαρμογής, και μηχανισμούς υποστήριξης που θα πρέπει να εφαρμόσουν όλα τα κράτη – μέλη του ICAO για να διευκολύνουν την ανάπτυξη των βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Είναι σημαντικό τα κράτη να βασιστούν σε διεθνή πρότυπα περιβαλλοντικής πολιτικής, που έχει ήδη αναπτύξει ο ICAO, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), που είναι ο παγκόσμιος μηχανισμός για τη μείωση και αντιστάθμιση των εκπομπών CO2 της Πολιτικής Αεροπορίας».
Ο διοικητής της ΑΠΑ ολοκλήρωσε τη δήλωσή του, ζητώντας από όλους τους φορείς της αεροπορίας να συνεχίσουν την υποστήριξή τους στα κράτη – μέλη του ICAO, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ICAO ACT-SAF και με την παροχή εθελοντικής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη ικανοτήτων και δράσεων, που θα στηρίξουν την υλοποίηση της φιλόδοξης πορείας προς τη βιώσιμη ανάπτυξη της Αεροπορίας και τη μετάβαση στην απανθρακοποίηση του κλάδου των αερομεταφορών.