Την άμεση ανάληψη δράσης για την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια ζητούν η Επίτροπος Violeta Bulc, αρμόδια για τις μεταφορές και η Karima Delli, επικεφαλής της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Υπενθυμίζεται ότι, ο Eurocontrol σε πρόσφατη έκθεσή του κρούει τον “κώδωνα του κινδύνου” για το εν λόγω ζήτημα, αναφέροντας ότι σύντομα το αεροπορικό δίκτυο θα βρίσκεται σε συμφόρηση.
Εκτιμάται μάλιστα ότι ο αριθμός των πτήσεων που θα σημειώσουν καθυστέρηση 1-2 ώρες, θα αυξηθεί κατά 7 φορές, δηλ. περίπου 470.000 επιβάτες καθημερινά θα έχουν καθυστέρηση κατά 1-2 ώρες το 2040, σε σύγκριση με τους περίπου 50.000 επιβάτες που είναι σήμερα.
Τόσο η Bulc, όσο και η Delli συστήνουν την άμεση μετάβαση στο «Single European Sky 2+», γεγονός που θα συμβάλει αφενός σε αποτελεσματικότερες διαδρομές και χαμηλότερα κόστη και αφετέρου θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση πόρων και σε δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Αναλυτικότερα, η κοινή δήλωση των δύο αξιωματούχων έχει ως εξής:
Το 2018 αναμένεται να είναι ο πιο «γεμάτος» χρόνος από ποτέ όσον αφορά στην εναέρια κυκλοφορία, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για 11 εκατ. πτήσεις.
Εκτός αυτού, η καλοκαιρινή περίοδος βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και αποτελεί από τις πιο πολυάσχολες περιόδους για τον αεροπορικό κλάδο. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι περίπου 50.000 επιβάτες θα έρθουν αντιμέτωποι με καθυστερήσεις -σε καθημερινή βάση- έως και 2 ώρες σε αεροδρόμια ανά την Ευρώπη, με αποτέλεσμα την απώλεια ανταπόκρισης άλλης πτήση και επιπλέον έξοδα.
Το σημερινό σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας αγωνίζεται να τα βγάλει πέρα με τον ολοένα αυξανόμενο όγκο κυκλοφορίας και άλλους παράγοντες που οδηγούν σε πολύωρες καθυστερήσεις.
Το σύστημα έχει ανάγκη από επείγουσα αναβάθμιση. Τώρα είναι η στιγμή να είμαστε τολμηροί, καθώς χρειαζόμαστε μια ουσιαστικότερη συνεργασία μεταξύ των εθνικών φορέων παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας, ενώ θα πρέπει να εργαστούμε από κοινού με τον Eurocontrol για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του Ευρωπαϊκού αεροπορικού δικτύου.
Αυτό θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και την ικανότητά του, το οποίο με τη σειρά του θα μειώσει τις καθυστερήσεις και τη συμφόρηση στα αεροδρόμια, συμβάλλοντας έτσι στην άμβλυνση των σοβαρών περιβαλλοντικών επιπτώσεων στις αεροπορικές μεταφορές.
Η ΕΕ προτείνει μια εναρμονισμένη προσέγγιση του θέματος, επιλέγοντας να απομακρυνθεί από την επιλογή της εθνικής κατακερματισμένης προσέγγισης.
Το υφιστάμενο Ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο που διέπει τον εναέριο χώρο (Single European Sky) έχει οδηγήσει στην καλύτερη χρήση της αεροπορικής χωρητικότητας. Τα επίπεδα ασφάλειας έχουν βελτιωθεί, υπάρχει λιγότερη ρύπανση και, συνεπώς, η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου άνω του 2% ανά πτήση.
Σταματήσαμε να αυξάνουμε το κόστος διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, ωστόσο αυτό δεν ήταν αρκετό.
Αυτός είναι ο λόγος που η Κομισιόν προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και πρότεινε τη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου (Single European Sky 2+), με σκοπό την αναβάθμιση του συστήματος, κάτι που δυστυχώς βρίσκεται σε αναμονή εδώ και χρόνια.
Η μεταρρύθμιση αυτή θα συμβάλει σε αποτελεσματικότερες, μικρότερες διαδρομές και σε χαμηλότερα λειτουργικά και περιβαλλοντικά κόστη. Θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξοικονόμηση πόρων ύψους 36 δισ. ευρώ την προσεχή 20ετία, και να δημιουργήσει έως και 11.000 θέσεις εργασίας.
Η Ευρωπαϊκή οικονομία και οι αερομεταφορές αυξάνονται συνεχώς και αυτό αποτελεί μεγάλη είδηση. Τα αεροσκάφη είναι γεμάτα και τα αεροδρόμια βουίζουν από δραστηριότητα.
Τώρα πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι αυτό το Ευρωπαϊκό success story θα συνεχιστεί.
Ζητάμε λοιπόν από τα κράτη-μέλη και τα ενδιαφερόμενα μέρη της ΕΕ να δημιουργήσουν μαζί μας σύγχρονες και αποτελεσματικές υποδομές εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη. Μόνο μαζί μπορούμε να επιφέρουμε τις αλλαγές που το σύστημα χρειάζεται απεγνωσμένα.