Εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 16ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
«Καθώς η παράνομη επίθεση της Ρωσίας (σ.σ. εναντίον της Ουκρανίας) μπαίνει στον 4ο χρόνο, αυτό το πακέτο έχει σχεδιαστεί για να εντείνει περαιτέρω την πίεση στον επιτιθέμενο και αποτελεί μέρος της ακλόνητης δέσμευσης της ΕΕ για μια δίκαιη και διαρκή ειρήνη για την Ουκρανία», αναφέρει η Κομισιόν.
Το 16ο πακέτο κυρώσεων στοχεύει συστημικά σε τομείς της ρωσικής οικονομίας όπως η ενέργεια, το εμπόριο, οι μεταφορές, οι υποδομές και οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες.
Επίσης, για να περιοριστεί ο κίνδυνος παράκαμψης των Ευρωπαϊκών κυρώσεων, ορισμένες διατάξεις των κυρώσεων αφορούν και τη Λευκορωσία.
Επιπλέον, η ΕΕ ενημέρωσε και ενίσχυσε τις κυρώσεις που αφορούν Κριμαία, Σεβαστούπολη, αλλά και τις περιφέρειες Ντόνετσκ, Χερσώνα, Λουχάνσκ και Ζαπορίζια.
Μεταξύ άλλων, το 16ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
Μέτρα κατά του σκιώδη στόλου της Ρωσίας
-Το νέο πακέτο κυρώσεων στοχεύει σε 74 επιπλέον πλοία, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των πλοίων της λίστας στα 153. Αυτά τα πλοία αποτελούν μέρος του σκιώδους στόλου ή συνεισφέρουν στα ενεργειακά έσοδα της Ρωσίας.
Κυρώσεις σε μεταφορές
-Το πακέτο επεκτείνει την απαγόρευση πτήσεων για να καταστεί δυνατή η καταχώριση αερομεταφορέων τρίτων χωρών που πραγματοποιούν πτήσεις εσωτερικού εντός Ρωσίας ή προμηθεύουν αεροπορικά αγαθά ρωσικές αεροπορικές ή για πτήσεις εσωτερικού στη Ρωσία. Εάν περιλαμβάνονται στη λίστα, αυτές οι αεροπορικές δεν θα επιτρέπεται να πετούν προς την ΕΕ.
Γιατί: Αυτό το μέτρο στοχεύει σε εκείνους τους operators που βοηθούν τη Ρωσία να μετριάσει τον αντίκτυπο των αεροπορικών κυρώσεων της ΕΕ. Εάν περιλαμβάνονται στον κατάλογο, αυτές οι αεροπορικές θα αντιμετωπίσουν απαγόρευση πτήσεων προς την ΕΕ. Δεν θα υπάρξουν συνέπειες για τις αεροπορικές τρίτων χωρών που απλώς πετούν πάνω από τη Ρωσία.
-Απαγόρευση οδικών μεταφορών: Στις νέες κυρώσεις προστίθεται νέα τροπολογία που αποτρέπει την αύξηση της ρωσικής ιδιοκτησίας άνω του 25% στις επιχειρήσεις οδικών μεταφορών της ΕΕ, κλείνοντας έτσι πιθανά κενά για την παράκαμψη των υφιστάμενων κυρώσεων.
Γιατί: Όλο και περισσότερα στοιχεία δείχνουν ότι η τρέχουσα απαγόρευση στις οδικές μεταφορές κινδυνεύει να παρακαμφθεί μέσω της αγοράς από Ρώσους επιχειρήσεων οδικών μεταφορών της ΕΕ. Ως εκ τούτου, η 16η δέσμη εισάγει τροπολογία που αποτρέπει την αύξηση της ρωσικής ιδιοκτησίας άνω του 25% στις επιχειρήσεις οδικών μεταφορών της ΕΕ.
Κυρώσεις σε υποδομές
-Πλήρης απαγόρευση συναλλαγών σε συγκεκριμένες ρωσικές υποδομές: Περιλαμβάνει δύο αεροδρόμια της Μόσχας (Vnukovo και Zhukovsky), τέσσερα περιφερειακά αεροδρόμια και το λιμάνι του Astrakhan και το λιμάνι της Makhachkala (Κασπία Θάλασσα). Περιλαμβάνονταν επίσης τα λιμάνια Ust-Luga και Primorsk στη Βαλτική Θάλασσα και Novorossiysk στη Μαύρη Θάλασσα.
Γιατί: Ορισμένα ρωσικά λιμάνια και αεροδρόμια χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών και άλλων αγαθών και τεχνολογίας που σχετίζονται με τον πόλεμο, συμβάλλοντας έτσι άμεσα στις στρατιωτικές προσπάθειες της Ρωσίας ή παρέχοντας έσοδα για τη χρηματοδότηση του πολέμου. Εξ ου και η επιτακτική ανάγκη να περιληφθεί πλήρης απαγόρευση συναλλαγών σε αυτά τα ρωσικά λιμάνια και αεροδρόμια.
-Απαγόρευση κατασκευαστικών υπηρεσιών που παρέχονται από φορείς της ΕΕ στη Ρωσία.
Γιατί: Οι νέες κυρώσεις απαγορεύουν, ειδικότερα, τα έργα πολιτικού μηχανικού που παρέχονται από φορείς της ΕΕ σε ρωσικά έργα υποδομής. Οι υπηρεσίες αρχιτεκτονικής και μηχανικής είχαν ήδη απαγορευτεί.