Tην αντίθεσή του στις επερχόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Διοίκησης της ΥΠΑ, οι οποίες «δημιουργούν προβλήματα Ασφάλειας αντί να τα λύνουν», δηλώνει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιακών Υπαλλήλων (AFISO).
Όπως επισημαίνει ο Σύλλογος, «η εξυπηρέτηση του έργου Παροχής Πληροφοριών Πτήσεων Αεροδρομίου (AFIS) προϋποθέτει την κατάλληλη και επαρκή εκπαίδευσή των υπαλλήλων AFISΟ.
Μέχρι σήμερα εκτός από τη βασική εκπαίδευση που λαμβάνουν οι υπάλληλοι AFISO, το Π.Δ 304/1996 εξασφάλιζε την χρονική διάρκεια της εκπαίδευσης (15 ημέρες) στην Οργανική Μονάδα AFIS, όταν ο υπάλληλος πηγαίνει για πρώτη φορά να υπηρετήσει στην συγκεκριμένη Οργανική Μονάδα AFIS.
Με το νέο ΠΔ που προτείνει η Διοίκηση, αυτό το χρονικό διάστημα εκπαίδευσης στην Μονάδα AFIS θεωρείται λεπτομέρεια που δεν χρειάζεται να οριστεί εκ των προτέρων και να τοποθετηθεί στο Νόμο- Π.Δ, αλλά θα οριστεί στο πρόγραμμα εκπαίδευσης κι επιχειρησιακής επάρκειας αφού ψηφιστεί ο Νόμος-ΠΔ.
Ο σκοπός της Διοίκησης εστιάζεται περισσότερο στην μείωση των ημερών εκπαίδευσης στην Οργανική Μονάδα AFIS (Πύργο Αεροδρομίου), θέτοντας υποκειμενικά κριτήρια στην εκπαίδευση, τα οποία διευκολύνουν «την αποδοτικότερη διαχείριση θεμάτων στελέχωσης των Οργανικών Μονάδων».
Στο σχέδιο που προτείνει η Διοίκηση για νέο Π.Δ, άρθρο3 παρ. 2 αναφέρει: «Το πρόγραμμα επιχειρησιακής επάρκειας καταρτίζεται, υλοποιείται και τροποποιείται με απόφαση Διοικητή ΥΠΑ κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας Διεύθυνσης του κλάδου….»
Το σκεπτικό της Ομάδας Εργασίας που εκπόνησε το σχέδιο αντικατάστασης του Π.Δ304/1996 , καθώς και οι απόψεις της Διεύθυνσης του κλάδου των AFISO, όπως αυτές εκφράζονται με το ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΕΙΣΗΓΗΣΗ προς την Διοίκηση/ΥΠΑ , αποκαλύπτουν ποια θα είναι τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης των AFISO στην οργανική Μονάδα AFIS. Θα υπολείπονται κατά πολύ αυτών που ισχύουν εδώ και 29 χρόνια και θα υπάρχει αναντιστοιχία με την αύξηση της Εναέριας Κυκλοφορίας και την πολυπλοκότητα του παρεχόμενου έργου.
Η προσπάθεια χειραγώγησης της εκπαίδευσης με σκοπό να καλύψει προβλήματα στελέχωσης ,αλλά και άλλων σκοπιμοτήτων, όπως η νομική κάλυψη παραβιάσεων του Π.Δ304/1996 στο πρόσφατο παρελθόν από τον Αναπληρωτή Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τηλεπικοινωνιών (Δ5) στην Οργανική Μονάδα της Καστοριάς, δρώντας ως προπομπός της μείωσης των ημερών εκπαίδευσης (έχει κατατεθεί Μηνυτήρια Αναφορά στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθήνας και καταγγελία στην Α.Π.Α), θέτουν σοβαρό πρόβλημα στην Ασφάλεια των πτήσεων ,των επιβαινόντων και των υπαλλήλων που παρέχουν την υπηρεσία AFIS.
Καταγγέλλουμε ότι γίνεται προσπάθεια μεθόδευσης, ώστε τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης στην πράξη, να ορίζονται, κατά το δοκούν, σύμφωνα με τις ανάγκες της Διοίκησης της ΥΠΑ εις βάρος της εκπαίδευσης των υπαλλήλων και κατ’ επέκταση της ίδιας της ασφάλειας των πτήσεων.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι παρόλο το εθνικό τραύμα που έχει προκαλέσει το δυστύχημα των Τεμπών, εν τούτοις δεν διστάζουν να υποβαθμίζουν την ασφάλεια τοποθετώντας την σε δεύτερη μοίρα.
Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου των AFISO στην πρόσφατη σύγκλησή της, εξέδωσε το ακόλουθο ψήφισμα προς τους ενδιαφερόμενους:
«Η ΓΣ των AFISO, καταγγέλλει την προσπάθεια χειραγώγησης της εκπαίδευσης με σκοπό να καλύψει προβλήματα στελέχωσης των ΟΜ του AFIS, αλλά και άλλων σκοπιμοτήτων όπως η νομική κάλυψη παραβιάσεων του ΠΔ304/1996 στο πρόσφατο παρελθόν. Η τοποθέτηση των χρονικών διαστημάτων της εκπαίδευσης στην ΟΜ εκτός της προστασίας του νέου ΠΔ, δίνει την δυνατότητα στην Διοίκηση κατόπιν Εισήγησης της Αρμόδιας Διεύθυνσης να τα τροποποιεί για να επιτυγχάνει την αποδοτικότερη διαχείριση θεμάτων στελέχωσης των Οργανικών Μονάδων του AFIS (όπως ακριβώς ισχυρίζονται οι εκφραστές της πρότασης), αδιαφορώντας για την Ασφάλεια των πτήσεων, των επιβαινόντων και των υπαλλήλων που παρέχουν την υπηρεσία AFIS. Δεν θα υπάρξουμε “Ιφιγένειες” στο βωμό των σκοπιμοτήτων και δεν θα επιτρέψουμε να δημιουργηθούν ”Αεροπορικά Τέμπη” στην Εναέρια Κυκλοφορία.».
Στην ίδια ακριβώς τροχιά κινείται και η τροπολογία που απέστειλε πρόσφατα η Διοίκηση της ΥΠΑ για ψήφιση και αφορά το μηνιαίο επίδομα του Eurocontrol των AFISO. Με γνώμονα την κάλυψη προβλημάτων στελέχωσης των αεροδρομίων AFIS εκβιάζει τους συναδέλφους, βαπτίζοντας «κίνητρο» την επιδότηση της Υπηρεσίας AFIS με εισόδημα που αφαιρεί από τις αποδοχές των υπολοίπων υπαλλήλων. Ο εξαναγκασμός των συναδέλφων σε μετακίνηση για να καλύψουν μέρος της «χασούρας» από το αφαιρεθέν εισόδημα, σε συνάρτηση με την μείωση των ημερών εκπαίδευσης στην μονάδα που δρομολογείται και τον υψηλό μέσο όρο ηλικίας του προσωπικού (60+) δημιουργεί επικίνδυνο περιβάλλον στην Ασφάλεια των Πτήσεων ,των επιβαινόντων και των συναδέλφων που παρέχουν την Υπηρεσία AFIS.
Για τους παραπάνω λόγους το ΔΣ του Συλλόγου των AFISO με απόφασή του, υλοποιώντας τις αποφάσεις των ΓΣ του κλάδου, προσανατολίζεται στην κήρυξη 24ωρης Απεργίας, στις 11/3/2025 ημέρα Τρίτη με αιτήματα:
- Να αποσυρθεί η πρόταση που κατατέθηκε απ’ την Ομάδα Εργασίας και έγινε αποδεκτή απ’ την Διοίκηση/ΥΠΑ με σκοπό την αντικατάσταση του ΠΔ 304/1996 που αφορά την εκπαίδευση των AFISO. Τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης στην Οργανική Μονάδα πρέπει να αναφέρονται στο Νέο ΠΔ για να προστατεύονται από τροποποιήσεις της Διοίκησης και της οικίας Διεύθυνσης και να είναι συμβατά με την αυξανόμενη Εναέρια Κυκλοφορία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των πτήσεων.
- Άμεσες προσλήψεις τόσο για τα αεροδρόμια AFIS, τα υπόλοιπα περιφερειακά, όσο και τις υπηρεσίες των Αθηνών (ΚΕΠΑΘΜ/Α3, Δ5). Κανένα αεροδρόμιο με έναν υπάλληλο, καμιά βάρδια κενή.
- Να επικρατήσει ισονομία με τους άλλους κλάδους της Αεροναυτιλίας αναφορικά με την σύνδεση του πιστοποιητικού Υγείας και τις πρόσθετες αμοιβές, εφαρμόζοντας τους νόμους που διέπουν τον ισχύοντα οργανισμό της ΥΠΑ.
- Να αποσυρθεί η τροπολογία που επιδοτεί την Υπηρεσία AFIS με εισόδημα που αφαιρείται από τις αποδοχές των υπολοίπων, βαπτίζοντάς το «κίνητρο». Εφαρμογή της νομοθεσίας για την ακέραια κατανομή του μηνιαίου επιδόματος του Eurocontrol και στον κλάδο μας, όπως και στους υπόλοιπους κλάδους της Αεροναυτιλίας (ΕΕΚ, ATSEP), με απόδοση 5%, ακέραια κατανομή και επίδομα AFIS 50%, για να γίνει κίνητρο προσέλκυσης προσλήψεων-μετατάξεων στο κλάδο μας».