Το 2020 ήταν η χρονιά της «μεγάλης καταστροφής» για τον κλάδο των αερομεταφορών. Μπορεί να είμαστε στα μισά του 2021, ωστόσο η λεπτομερής καταγραφή του 2020 έχει «ιστορική αξία» για τον κλάδο των αερομεταφορών.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με στοιχεία του ACI Europe, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια – μέλη του απώλεσαν το 2020 έσοδα σχεδόν 30 δις ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 60% σε σχέση με το 2019. Από τα 49,2 δις., τα έσοδα συρρικνώθηκαν κατά 29,2 δις ευρώ, φτάνοντας τα 20 δις ευρώ.
Αντίστοιχα, ενώ το 2019 σημείωσαν κέρδη προ φόρων 11 δις ευρώ, το 2020 παρουσίασαν ζημιές προ φόρων 12 δις ευρώ (δεν συμπεριλαμβάνονται οι κρατικές επιδοτήσεις)!
H περίπτωση του αεροδρομίου της Αθήνας, πτώση 63,25% στα λειτουργικά έσοδα
Αναμφισβήτητα, το 2020 ήταν η δυσκολότερη χρονιά και για το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Το 2020, η κίνηση των επιβατών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 8,08 εκατ. επιβάτες, το χαμηλότερο επίπεδο κίνησης που βίωσε ποτέ, παρουσιάζοντας μείωση 68,4% έναντι του αντίστοιχου επιπέδου του 2019.
Αυτό ήταν το αποτέλεσμα της απότομης πτώσης της κίνησης, λόγω της πανδημίας κατά την περίοδο Μαρτίου – Δεκεμβρίου.
Η άνευ προηγουμένου διακοπή των λειτουργιών είχε ως αποτέλεσμα σημαντικές οικονομικές ζημιές για την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου, με τα λειτουργικά έσοδα μειωμένα κατά 63,25% (ή κατά 320,5 εκατ.), σε σύγκριση με την προηγούμενη οικονομική χρήση και – παρά τα μέτρα για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών – τα συνολικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) του 2020 μειώθηκαν κατά 81,33% (ή κατά 273,7 εκατ.), σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Κατά συνέπεια, η εταιρεία κατέγραψε ζημίες προ φόρων, ύψους 54,2 εκατ. έναντι κερδών προ φόρων 224,9 εκατ. το 2019 και ζημιές μετά από φόρους 41,91 εκατ. έναντι κερδών 174,44 εκατ. το 2019.