Τον αντίκτυπο της πανδημίας του Covid-19 αποτυπώνει η νέα κατάταξη του ACI World με την επιβατική και εμπορευματική κίνηση των πιο πολυσύχναστων αεροδρομίων στον κόσμο.
Μετάφραση – επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με τη λίστα, η επιβατική κίνηση στα 10 πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια στον κόσμο μειώθηκε κατά 45,7% το 2020.
Συνολικά, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια παγκοσμίως μειώθηκε κατά 64,6%, γεγονός που δείχνει ότι ο αντίκτυπος του κορωνοϊού και των πρώτων σταδίων ανάκαμψης στα αεροπορικά ταξίδια δεν ήταν ο ίδιος σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν, το αεροδρόμιο Guangzhou Bai Yun στην Κίνα είχε την μεγαλύτερη επιβατική κίνηση του 2020, με το αεροδρόμιο Hartsfield – Jackson της Ατλάντα των ΗΠΑ να πέφτει στην 2η θέση.
Συνολικά, σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, επτά από τα 10 κορυφαία αεροδρόμια βρίσκονται στην Κίνα, ενώ τα υπόλοιπα τρία στις ΗΠΑ.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα εγχώρια αεροπορικά ταξίδια δείχνουν το “δρόμο” προς τη μέτρια ανάκαμψη, ενώ τα διεθνή ταξίδια παραμένουν σε ύφεση, εξαιτίας των συνεχιζόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών.
«Ο αντίκτυπος του COVID-19 στην παγκόσμια επιβατικής κίνησης έφερε την αεροπορία σε σχεδόν αδιέξοδο το 2020 και συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε μια υπαρξιακή απειλή», σχολίασε ο γενικός διευθυντής του ACI World Luis Felipe de Oliveira.
«Τα δεδομένα που δημοσιεύθηκαν αποκαλύπτουν την πρόκληση που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια, ενώ παραμένει επιτακτική ανάγκη ο κλάδος να υποστηριχθεί μέσω άμεσων και λογικών πολιτικών αποφάσεων για να διασφαλιστεί ότι μπορεί να αντέξει, να ανοικοδομήσει τη συνδεσιμότητα και να τροφοδοτήσει μια παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη.
Τα ευρήματα δείχνουν ότι ο αντίκτυπος παραμένει άνισος με διαφορετικές περιοχές που αντιμετωπίζουν διαφορετικές προκλήσεις και απαιτούν διαφορετικές πολιτικές αποφάσεις και υποστήριξη από τις κυβερνήσεις για να θέσουν τα θεμέλια της ανάκαμψης.
Με ορισμένα θετικά σημάδια ανάκαμψης, ειδικά σε χώρες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού, η συνεχής παγκόσμια ανάκαμψη θα πραγματοποιηθεί μόνο με την κλιμάκωση των εκστρατειών εμβολιασμού, τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη ψηφιακών καρτών υγείας και τη συντονισμένη και συνεκτική υποστήριξη εκ μέρους των κυβερνήσεων».
Μεγάλος κερδισμένος το air cargo
Το air cargo επηρεάστηκε λιγότερο από τον COVID 19, με τον όγκο εμπορευμάτων να μειώνεται κατά 8,9%, σε περίπου 109 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2020, ισοδύναμο με τα επίπεδα του 2016 (110 εκατομμύρια μετρικούς τόνους).
Ο όγκος του air cargo στα 10 κορυφαία αεροδρόμια αυξήθηκε κατά 3% το 2020. Τα εν λόγω αεροδρόμια αντιπροσώπευσαν περίπου το 28% (30,6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους) του παγκόσμιου όγκου του 2020.
Το κέρδος μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση της online ζήτησης για καταναλωτικά αγαθά και φαρμακευτικά προϊόντα και εξοπλισμό ατομικής προστασίας.
Με αύξηση 6,7%, το αεροδρόμιο του Μέμφις ξεπέρασε το αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ.
Πτώση 43% στις κινήσεις αεροσκαφών
Το ACI World εκτιμά ότι υπήρξαν 58 εκατομμύρια κινήσεις αεροσκαφών παγκοσμίως, το 2020, αντιπροσωπεύοντας μια πτώση της τάξης του 43% σε σχέση με το 2019.
Τα 10 κορυφαία αεροδρόμια αντιπροσωπεύουν το 7% της παγκόσμιας κίνησης (4,2 εκατομμύρια κινήσεις), παρουσιάζοντας μείωση 34,3% σε σύγκριση με το 2019.
Το αεροδρόμιο Hartsfield-Jackson στην Ατλάντα ξεπέρασε το αεροδρόμιο O’Hare στο Σικάγο, το οποίο κατείχε την 1η θέση τη διετία 2019 – 2018.
Στην περίπτωση των αεροδρομίων, τα έσοδα συσχετίζονται στενά με τα επίπεδα κυκλοφορίας, αλλά, όπως και πολλές άλλες επιχειρήσεις εντάσεως κεφαλαίου, ένα μεγάλο μέρος του κόστους αεροδρομίου παραμένει σε μεγάλο βαθμό σταθερό και δεν μειώθηκε στο ίδιο επίπεδο με την επιβατική κίνηση και τα έσοδα κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ακόμη και με μειωμένες λειτουργίες, κλείσιμο terminals και απολύσεις, αυτή η ανισορροπία παραμένει.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία για την τρέχουσα οικονομική πραγματικότητα -και το οικονομικό έλλειμμα που δημιουργήθηκε- που αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια», δήλωσε ο de Oliveira.
«Τα αεροδρόμια είναι οικονομικές γεννήτριες, με κοινωνικοοικονομικά οφέλη και θέσεις εργασίας στις κοινότητες που εξυπηρετούν και οι κυβερνήσεις πρέπει να παρέχουν την απαραίτητη οικονομική στήριξη και βοήθεια που ταιριάζουν στις τοπικές συνθήκες.
Οι operators συνεχίζουν να συνεργάζονται στενά με τους αερομεταφορείς και άλλους εμπλεκόμενους φορείς εξισορροπώντας την τρέχουσα πραγματικότητα της αγοράς με το κόστος παροχής υποδομών καθώς προσπαθούν να εξέλθουν μαζί από την κρίση».