Παρά το δύσκολο οικονομικογεωπολικό περιβάλλον, η παγκόσμια αγορά των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών (air cargo) δείχνει να μην επηρεάζεται, σημειώνοντας άνοδο 2,9% τον Φεβρουάριο.
Της Βάσως Βεγιάζη
Αρκετοί ήταν οι παράγοντες που ωφέλησαν το air cargo, τον περασμένο Φεβρουάριο. Όσον αφορά τη ζήτηση, η μεταποιητική δραστηριότητα αυξήθηκε γρήγορα μετά τις διακοπές που σημειώθηκαν για το Σεληνιακό Νέο Έτος, που γιορτάζεται στις χώρες της Ασίας.
Το capacity επηρεάστηκε θετικά, μεταξύ άλλων, από τη γενική και προοδευτική χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών και τις μειωμένες ακυρώσεις πτήσεων λόγω της μετάλλαξης Omicron (σε αγορές εκτός Ασίας).
Αναλυτικότερα, η παγκόσμια ζήτηση, η οποία μετριέται σε τονοχιλιόμετρα φορτίου (CTKs), αυξήθηκε κατά 2,9% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2021 (2,5% στις διεθνείς δραστηριότητες).
Προσαρμόζοντας τη σύγκριση για τον αντίκτυπο του Σεληνιακού Νέου Έτους -που μπορεί να προκάλεσε αστάθεια- και υπολογίζοντας τον μέσο όρο των επιδόσεων του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου, η ζήτηση αυξήθηκε 2,7% σε ετήσια βάση.
Όπως επισημαίνει η IATA, ο όγκος του cargo συνέχισε να αυξάνεται παρόλο που ο ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνθηκε.
Το capacity ήταν κατά 12,5% υψηλότερο έναντι του Φεβρουαρίου του 2021 (8,9% στις διεθνείς δραστηριότητες), ωστόσο σε σύγκριση με τα επίπεδα προ-COVID η χωρητικότητα παρέμεινε περιορισμένη κατά 5,6% χαμηλότερα από τα επίπεδα του Φεβρουαρίου 2019.
Σύμφωνα με την IATA, ο αντίκτυπος της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε περιορισμένη επίδραση παγκοσμίως στις επιδόσεις του Φεβρουαρίου, καθώς συνέβη στα τέλη του μήνα.
Οι αρνητικές επιπτώσεις του πολέμου και των σχετικών κυρώσεων -ιδιαίτερα το υψηλότερο ενεργειακό κόστος και μειωμένο εμπόριο- θα γίνουν πιο ορατές από τον Μάρτιο και μετά.
«Η ζήτηση στο air cargo συνέχισε να αυξάνεται παρά τις αυξανόμενες προκλήσεις στο εμπορικό περιβάλλον. Αυτό δεν είναι πιθανό να συμβεί τον Μάρτιο, καθώς επικρατούν οι οικονομικές συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία. Οι αλλαγές που σχετίζονται με τις κυρώσεις στη μεταποίηση και την οικονομική δραστηριότητα, οι αυξανόμενες τιμές του πετρελαίου και η γεωπολιτική αβεβαιότητα θα επηρεάσουν την απόδοσή του», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Η εικόνα ανά περιοχή
Οι αερομεταφορείς Ασίας-Ειρηνικού είδαν τον όγκο αεροπορικού φορτίου τους να αυξάνεται κατά 3% τον Φεβρουάριο του 2022. Η διαθέσιμη χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 15,5% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2021, ωστόσο παραμένει σε μεγάλο βαθμό περιορισμένη σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από τον COVID-19 , σημειώνοντας πτώση 14,6% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2019.
Οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής σημείωσαν άνοδο 6,1% στον όγκο cargo τον περασμένο Φεβρουάριο. Η άνοδος της μεταποιητικής δραστηριότητας στην Κίνα μετά το τέλος της Σεληνιακής Πρωτοχρονιάς οδήγησε σε ανάπτυξη στην αγορά Ασίας-Βόρειας Αμερικής, με εποχικά προσαρμοσμένους όγκους σημειώνοντας άνοδο 4,3% τον Φεβρουάριο. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 13,4% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2021.
Οι αερομεταφορείς στην Ευρώπη σημείωσαν άνοδο 2,2% στον όγκο φορτίου τον Φεβρουάριο του 2022. Το ποσοστό ανάπτυξης ήταν μικρότερο έναντι του Ιανουαρίου του 2022 (6,4%), εν μέρει εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Η εποχικά προσαρμοσμένη ζήτηση στη γραμμή Ασίας-Ευρώπης μειώθηκε κατά 2%. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 10% τον Φεβρουάριο του 2022 σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2021, ενώ υπέστη μείωση κατά 11,1% σε σύγκριση με το 2019.
Οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής κατέγραψαν πτώση 5,3% στον όγκο των φορτίων τον Φεβρουάριο. Αυτή ήταν η πιο αδύναμη απόδοση όλων των περιοχών, η οποία οφείλεται στην επιδείνωση της κυκλοφορίας σε πολλές βασικές διαδρομές όπως Μέση Ανατολή-Ασία και Μέση Ανατολή-Βόρεια Αμερική. Προσβλέποντας στο μέλλον, υπάρχουν ενδείξεις βελτίωσης, καθώς τα δεδομένα δείχνουν ότι η περιοχή είναι πιθανό να ωφεληθεί από την ανακατεύθυνση της κυκλοφορίας για να αποφευχθεί η Ρωσία. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,2% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2021.
Οι αερομεταφορείς της Λατινικής Αμερικής σημείωσαν άνοδo 21,2% στον όγκο φορτίου τον Φεβρουάριο του 2022. Αυτή ήταν η ισχυρότερη επίδοση έναντι των άλλων περιοχών. Μερικές από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες της περιοχής επωφελήθηκαν από το τέλος των διαδικασιών πτώχευσης. Η χωρητικότητα τον Φεβρουάριο αυξήθηκε κατά 18,9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021.
Οι αερομεταφορείς της Αφρικής σημείωσαν αύξηση του όγκου φορτίου κατά 4,6% τον Φεβρουάριο του 2022, ενώ το capacity άγγιξε το 8,2% ξεπερνώντας από τα επίπεδα του Φεβρουαρίου 2021.