Πτώση στη ζήτηση και συρρίκνωση στο capacity δείχνουν τα στοιχεία του air cargo για τον μήνα Απρίλιο, καθώς οι επιπτώσεις της Omicron στην Ασία και ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζουν να δημιουργούν ένα ασταθές περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με νεότερα στοιχεία της IATA, η παγκόσμια ζήτηση, μετρημένη σε τονοχιλιόμετρα φορτίου (CTKs), μειώθηκε κατά 11,2% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021 (-10,6% στις διεθνείς δραστηριότητες), αντιθέτως η παγκόσμια ζήτηση μειώθηκε μόλις κατά 1% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2019.
Η χωρητικότητα ήταν κατά 2% μικρότερη σε σχέση με το 2021 (+1,2% στις διεθνείς δραστηριότητες), ενώ τόσο η παγκόσμια όσο και η διεθνής χωρητικότητα μειώθηκαν ελαφρά τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του ίδιου έτους. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της IATA, η Ασία σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση στο capacity.
Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνεται, υπάρχουν βασικοί παράγοντες στο παγκόσμιο επιχειρησιακό περιβάλλον που επηρεάζουν τις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές και αφορούν τα εξής:
-Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε μείωση της cargo χωρητικότητας που χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση της Ευρώπης, καθώς αρκετές αεροπορικές με έδρα τη Ρωσία και την Ουκρανία ήταν βασικοί cargo «παίκτες».
Επίσης, η πολιτική μηδενικού COVID-19 στην Κίνα οδήγησε σε προκλήσεις χωρητικότητας λόγω ακυρώσεων πτήσεων και λόγω ελλείψεων εργατικού δυναμικού.
-Οι νέες παραγγελίες για εξαγωγές, κορυφαίος δείκτης της ζήτησης αεροπορικού φορτίου και του παγκόσμιου εμπορίου, συρρικνώνονται πλέον σε όλες τις αγορές πλην των ΗΠΑ.
Το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών συνέχισε να μειώνεται το 2022, με την οικονομία της Κίνας να αναπτύσσεται πιο αργά λόγω των lockdown που σχετίζονται με τον COVID-19 (μεταξύ άλλων παραγόντων).
Τα lockdown έχουν φέρει σε αδιέξοδο το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, την Σαγκάη. Επίσης, οι διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της σύγκρουσης Ουκρανίας-Ρωσίας ενισχύουν την πτωτική πίεση στο εμπόριο.
«Η ζήτηση στο air cargo μειώθηκε κατά 11,2% τον Απρίλιο του 2022 και η χωρητικότητα συρρικνώθηκε κατά 2% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021.
Ο συνδυασμός του πολέμου στην Ουκρανία και των περιορισμών για τον COVID-19 στην Κίνα έχουν ωθήσει προς το πάνω το ενεργειακό κόστος, ενέτεινε τις διακοπές στην εφοδιαστική και τροφοδότησε τον πληθωρισμό. Το περιβάλλον λειτουργίας είναι γεμάτο προκλήσεις είναι προκλητικό για όλες τις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένου του αεροπορικού εμπορευματικού φορτίου.
Αλλά με την Κίνα να χαλαρώνει τους περιορισμούς του lockdown, υπάρχει λόγος για κάποια αισιοδοξία και η ανισορροπία προσφοράς/ζήτησης διατηρεί τις αποδόσεις υψηλές», δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Στο ναδίρ η Ασία, στο ζενίθ η Λατινική Αμερική
Οι αεροπορικές σε Ασία-Ειρηνικό είδαν τον όγκο των αεροπορικών φορτίων τους να μειώνεται κατά 15,8% τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021. Αυτή ήταν η πιο αδύναμη απόδοση όλων των περιοχών και σημαντικά πιο αργή από τον προηγούμενο μήνα (-5,1%). Οι αεροπορικές εταιρείες στην περιοχή έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τη χαμηλότερη εμπορική και κατασκευαστική δραστηριότητα λόγω των lockdown που σχετίζονται με την Omicron στην Κίνα. Εξαιτίας αυτού, η διαθέσιμη χωρητικότητα στην περιοχή μειώθηκε κατά 19,4% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021, τη μεγαλύτερη πτώση από όλες τις περιφέρειες.
Οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής σημείωσαν μείωση 6,6% στον όγκο φορτίου τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021. Η ζήτηση στην αγορά Ασίας-Βόρειας Αμερικής μειώθηκε σημαντικά, ωστόσο, άλλες βασικές διαδρομές όπως Ευρώπη – Βόρεια Αμερική παραμένουν ισχυρές. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 5,2% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021. Αρκετοί μεταφορείς στην περιοχή πρόκειται να παραλάβουν εμπορευματικά αεροσκάφη το 2022, κάτι που θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της περιορισμένης ζήτησης σε διαδρομές όπου χρειάζεται.
Οι αερομεταφορείς στην Ευρώπη σημείωσαν μείωση 14,4% στον όγκο φορτίου τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021. Η αγορά Εντός Ευρώπης υποχώρησε σημαντικά, σημειώνοντας πτώση 24,6% σε μηνιαία βάση. Αυτό οφείλεται στον πόλεμο στην Ουκρανία. Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και η χαμηλότερη μεταποιητική δραστηριότητα στην Ασία λόγω της Omicron επηρέασαν επίσης τους όγκους. Η χωρητικότητα μειώθηκε κατά 0,2% τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021.
Οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής παρουσίασαν μείωση 11,9% στον όγκο των φορτίων τον Απρίλιο. Τα σημαντικά οφέλη από την ανακατεύθυνση της κυκλοφορίας για την αποφυγή πτήσεων πάνω από τη Ρωσία απέτυχαν. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στα επίμονα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ασία. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 6% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021.
Οι αερομεταφορείς της Λατινικής Αμερικής ανέφεραν αύξηση 40,9% στον όγκο cargo τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με την περίοδο του 2021. Αυτή ήταν η ισχυρότερη επίδοση από όλες τις περιοχές. Οι αεροπορικές εταιρείες σε αυτήν την περιοχή έχουν δείξει αισιοδοξία εισάγοντας νέες υπηρεσίες και χωρητικότητα και σε ορισμένες περιπτώσεις επενδύοντας σε πρόσθετα αεροσκάφη για αεροπορικό εμπορευματικό φορτίο τους επόμενους μήνες. Η χωρητικότητα τον Απρίλιο αυξήθηκε κατά 67,8% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021.
Οι αεροπορικές εταιρείες στην Αφρική είδαν τον όγκο των αερομεταφερόμενων φορτίων να μειώνεται κατά 6,3% τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021. Αυτό ήταν σημαντικά πιο αργό από την ανάπτυξη που καταγράφηκε τον προηγούμενο μήνα (3,1%). Η χωρητικότητα ήταν 1,5% μικρότερη από τα επίπεδα του Απριλίου 2021.