Μια «ανάσα» από την πλήρη ανάκαμψη βρίσκεται η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, η οποία αυξήθηκε κατά 8,5% τον περασμένο Απρίλιο, ενώ βρίσκεται μόλις στο -0,2% από τα επίπεδα προ Covid (2019).
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 8,5% τον Απρίλιο του 2024. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η κίνηση να βρίσκεται μόλις στο -0,2% κάτω από το επίπεδο πριν από την πανδημία (2019) – μια «ανάσα» μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.
Σύμφωνα με νεότερα στοιχεία του ACI Europe, η αγορά της ΕΕ κατέγραψε άνοδο επιβατικής κίνησης κατά 7,7% τον Απρίλιο του 2024. Οι καλύτερες επιδόσεις επετεύχθησαν από αεροδρόμια της Εσθονίας (+28%), της Τσεχίας (+18%), της Σλοβενίας (+17%) και της Πολωνίας (+17%), ενώ οι πιο αδύναμες από αυτά της Σουηδίας (-0,1%), της Ιρλανδίας (+0,6%), της Λετονίας (+1,8%) και της Πορτογαλίας (+2,4%).
Οι επιδόσεις ανά περιοχή
Η ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ACI Europe, πλησίασε κοντά στην πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης προ πανδημίας (Απρίλιος 2019) στο -1,1%, αλλά με σημαντικά κενά απόδοσης μεταξύ των εθνικών αγορών.
Ειδικότερα:
Τα αεροδρόμια σε αγορές που βασίζονται σε ταξίδια αναψυχής και VFR ξεπέρασαν κατά πολύ την κίνηση του 2019, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στην Ελλάδα (+21,7%), την Κροατία (+20,9%), την Πολωνία (+20,3%), τη Μάλτα (+18,5%), την Ισλανδία (+17,2%) ), το Λουξεμβούργο (+17%) και την Πορτογαλία (+13,6%).
Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-30,6%), της Σλοβενίας (-29,5%), της Σλοβακίας (-24,1%) και της Σουηδίας (-23,6%) παρέμειναν πιο μακριά από την ανάκτηση της κίνησης προ πανδημίας.
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών ΕΕ, οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν επίσης από αεροδρόμια που βασίζονται κυρίως σε ταξίδια αναψυχής και VFR με την Ιταλία (+13,9%) και την Ισπανία (+10,8%) να αυξάνουν την κίνησή τους πριν από την πανδημία, ακολουθούμενη από Ην. Βασίλειο (-3,9%) ), Γαλλία (-6,9%) και πιο πίσω από τη Γερμανία (-19,2%).
Οι επιδόσεις ανά κατηγορία αεροδρομίων
Η επιβατική κίνηση των « Majors» αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 8,6% τον Απρίλιο και διαμορφώθηκε στο -1,6% σε σύγκριση με τις επιδόσεις προ πανδημίας (Απρίλιος 2019):
Το Heathrow – Λονδίνο (+4,8% έναντι Απρ. 2023, -1,4% έναντι Απρ. 2019) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ακολουθούμενο από την Κωνσταντινούπολη (+10,5% έναντι Απρ. 2023, +22,4% έναντι Απρ 2019) όπου η επιβατική κίνηση ήταν υψηλότερη από τα προ Covid επίπεδα.
Το CDG – Παρίσι (+4,8% έναντι Απρ. 2023, -11,5% έναντι Απρ 2019) ήρθε στην 3η θέση, ακολουθούμενο από το Schiphol – Άμστερνταμ (+6,7% έναντι Απρ. 2023, -10,4% έναντι Απρ. 2019) και τη Μαδρίτη (+10,6% έναντι Απρ. 2023, +6,7% έναντι Απρ. 2019).
Το Fiumicino (FCO) – Ρώμη συνέχισε να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι στο +26,6% (+10,8% έναντι του Απρ 2019).
Μεταξύ των αεροδρομίων κατηγορίας «Mega» και «Large», οι υψηλότερες αυξήσεις τον Απρίλιο σημειώθηκαν σε Αττάλεια (+58% έναντι Απρ. 2023, +8,6% έναντι Απρ. 2019), Κωνσταντινούπολη Sabiha Gökçen (+20,6% έναντι Απρ 2023, +13,2% έναντι Απρ. 2019), Πράγα (+17,3% έναντι Απρ. 2023, -11% έναντι Απρ 2019), Μόναχο (+17,1% έναντι Απρ 2023, -14% έναντι Απρ 2019), Αθήνα (+16,2% έναντι Απρ 2023, +21,5% έναντι Μαρτίου 2019) και Βουδαπέστη (+16% έναντι Απρ. 2023, +4,1% έναντι Απρ. 2019).
Τα αεροδρόμια της κατηγορίας «Medium» σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις τον περασμένο Απρίλιο σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Απρίλιος 2019) πετυχαίνοντας άνοδο9,4%. Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις σε αυτήν την κατηγορία περιλαμβάνουν το Zadar (+105% έναντι Απρ 2023, +45,3% έναντι Απρ 2019), τη Girona (+87,9% έναντι Απρ 2023, -2,7% έναντι Απρ 2019), τα Τίρανα (+ 67,2% έναντι Απρ. 2023, +260% έναντι Απρ. 2019), το Σεράγεβο (+49,4% έναντι Απρ. 2023, +49% έναντι Απρ. 2019), το Κισινάου (+44% έναντι Απρ. 2023, +15,3% έναντι. Απρ 2019) και το Ερζερούμ (+43,2% έναντι Απρ 2023, +22,8% έναντι Απρ. 2019).
Όπως και τους προηγούμενους μήνες, οι μεγαλύτερες low cost αεροπορικές βάσεις συνέχισαν να αποδίδουν σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Απρ. 2019): Memmingen (+63,4%), Beauvais (+63%) Μπέργκαμο (+28,6%) και Charleroi (+21,7%).
Αντίθετα, τα «Small» αεροδρόμια πέτυχαν τις πιο αδύναμες επιδόσεις με 4,4% αύξηση της επιβατικής κίνησης τον Απρίλιο και παρέμειναν στο -31,5% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Απρ. 2019).
Απρίλιος 2024 vs Απρίλιος 2019
Καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου Απριλίου, τα «Majors» αεροδρόμια (πάνω από 40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως), τα «Mega» αεροδρόμια (25 – 40 εκατομμύρια επιβάτες), τα «Large» αεροδρόμια (25 – 10 εκατομμύρια επιβάτες), τα «Medium» αεροδρόμια (1 – 10 εκατομμύρια επιβάτες) και τα «Small» αεροδρόμια (1.000 – 1 εκατομμύριο επιβάτες) ανέφεραν μέση αλλαγή στην επιβατική κίνηση κατά -1,6%, +2,6%, -6%, +9,4% και -31,5% αντίστοιχα σε σύγκριση με την επίπεδα προ πανδημίας (Απρίλιος 2019).
Αναλυτικότερα, τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση (σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019) είναι τα εξής:
Majors: Istanbul IST (+22,4%), Rome FCO (+10,8%), Madrid MAD (+6,7%), Barcelona BCN (+1,7%), London LHR (-1,4%)
Mega: Αθήνα ATH (+25,1%), Istanbul SAW (+13,2%), Palma de Mallorca PMI (+11,7%), Λισαβόνα LIS (+10,5%), Αττάλεια AYT (+8,6%)
Large: Sochi AER (+81,6%), Milan Bergamo BGY (+28,6%), Catania CTA (+21,1%), Porto OPO (+20,0%), Naples NAP (+19,7%)
Medium: Trapani TPS (+210,1%), Tirana TIA (+260,8%), Samarkand SKD (+171,8%), Σκιάθος JSI (+128,4%), Reus REU (+87,4%)
Small: Siirt SXZ (+220%), Babimost IEG (+172,3%), Baia Mare BAY (+141,1%), Castellón CDT (+139,8%), Perugia PEG (+134,6%).