Σταθερή άνοδο σε επίπεδο επιβατικής κίνησης κατέγραψαν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, τον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με στοιχεία του ACI Europe.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Συγκεκριμένα, ο αριθμός επιβατών αυξήθηκε κατά 5,5% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023, ενώ βρέθηκε στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο (+5,2% στο Q3). Ως αποτέλεσμα, η κυκλοφορία βρίσκεται πλέον στο +3,3% πάνω από τα επίπεδα προ Covid (Οκτώβριος 2019).
Όπως εξηγεί το ACI Europe, αυτή η αύξηση οφείλεται στην ισχυρή διεθνή επιβατική κίνηση, η οποία αυξήθηκε +7,1% σε ετήσια βάση, ενώ η επιβατική κίνηση εσωτερικού παρέμεινε ουσιαστικά σταθερή στο -0,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023.
Σχολιάζοντας τις παραπάνω επιδόσεις, ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, δήλωσε: «Τον Οκτώβριο η επιβατική κίνηση παρέμεινε σε ανοδική τροχιά, συνεχίζοντας τη θετική τάση που έχει καταγραφεί το 2024. Αυτό αντανακλά την αλλαγή των ταξιδιωτικών προτύπων και της εποχικότητας, με εκτεταμένη ζήτηση για αναψυχή και επισκέψεις σε φίλους και συγγενείς (VFR) πέρα από την παραδοσιακή καλοκαιρινή αιχμή που προηγείται της off‑season χειμερινής εποχής. Αυτό αντανακλά επίσης την ισχυρή ανθεκτικότητα της ζήτησης, παρά το γεγονός ότι τα αεροπορικά εισιτήρια αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά +30% εφέτος σε σύγκριση με την περίοδο προ Covid, αμβλύνοντας το οικονομικό κλίμα και αυξάνοντας τις γεωπολιτικές εντάσεις.
Ενώ το αεροπορικό δίκτυο της Ευρώπης στο σύνολό του έχει πλέον ξεπεράσει τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία, η πραγματικότητα είναι ότι το 45% από αυτά εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από αυτά τα επίπεδα τον Οκτώβριο – με τις επιδόσεις να αποκλίνουν ευρέως τόσο στις εθνικές αγορές όσο και στα διάφορα τμήματα της βιομηχανίας μας. Οι βαθύτερες αιτίες είναι οι πιέσεις στον εφοδιασμό, η γεωπολιτική και η νέα πραγματικότητα της αγοράς αερομεταφορών μετά την πανδημία».
Αεροδρόμια πολλαπλών ταχυτήτων
Τα αεροδρόμια εντός της αγοράς ΕΕ σημείωσαν αύξηση κατά +5,7% στην επιβατική κίνηση σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023, ξεπερνώντας τα προ-πανδημικά επίπεδα (Οκτώβριος 2019) κατά +3,9%.
Η αύξηση του όγκου πωλήσεων ήταν ιδιαίτερα ισχυρή στις χώρες της Ανατολικής και Νότιας ΕΕ, με πολλές χώρες να σημειώνουν διψήφια αύξηση: Εσθονία (+19,2%), Ουγγαρία (+18,8%), Κροατία (+18,6%), Τσεχία (+15%) , Κύπρος (+11%) και Φινλανδία (+10,7%).
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, η Ιταλία (+9,1%) και η Ισπανία (+6,2%) κατέγραψαν τα ισχυρότερα αποτελέσματα, ακολουθούμενες από τη Γερμανία (+4,1%), το Ηνωμένο Βασίλειο (+2,7%) και τη Γαλλία (+2,1%).
Αξιοσημείωτο είναι ότι, η Γερμανία παραμένει μακριά από τα επίπεδα ανάκαμψης προ πανδημίας, παρουσιάζοντας πτώση -12,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019 – σε μεγάλο βαθμό λόγω των κακώς ενημερωμένων εθνικών πολιτικών αερομεταφορών, ιδίως όσον αφορά τη φορολογία, οι οποίες έχουν περιορίσει την ανάκαμψη της αγοράς και τις εξελίξεις στην αεροπορική σύνδεση.
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στην αγορά εκτός ΕΕ είδαν την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά +4,5%, επιτυγχάνοντας πλήρη ανάκαμψη στα επίπεδα του 2019 (+0,2%).
Αυτή η αγορά συνέχισε να καταγράφει ακόμη πιο έντονα κενά απόδοσης, λόγω του αντίκτυπου των γεωπολιτικών εντάσεων και συγκρούσεων – με τα αεροδρόμια στην Ουκρανία να μην μπορούν ακόμη να ξεκινήσουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες και αυτά στο Ισραήλ (-7,2% έναντι Οκτωβρίου 2023 | -52,6 % σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2019) με συνεχιζόμενη μείωση της επιβατικής κίνησης.
Επίσης, η αστάθεια στη Μέση Ανατολή περιόρισε την ανάπτυξη στα αεροδρόμια της αγοράς της Τουρκίας (+2,5%), μαζί με ζητήματα συντήρησης αεροσκαφών στον εθνικό αερομεταφορέα.
Αντίθετα, ο όγκος πωλήσεων συνεχίζει να αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς στην Αλβανία (+47,5%), στο Ουζμπεκιστάν (+22,2%), στο Κοσσυφοπέδιο (+21,5%) και στη Γεωργία (+21,8%) σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023.
Τα «Major» οδηγούν την ανάπτυξη, μακριά από την ανάκαμψη τα «Small»
Η επιβατική κίνηση στα «Major» αεροδρόμια της Ευρώπης αυξήθηκε κατά +4,9% τον Οκτώβριο, φέρνοντάς τα μόλις στο +0,7% σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (Οκτώβριος 2019).
Η Fiumicino – Ρώμη (+15,1%), η Βαρκελώνη (+8,2%) και η Μαδρίτη (+5,5%) σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι.
Το Heathrow – Λονδίνο (+3,7%) διατήρησε τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, ακολουθούμενο από την Κωνσταντινούπολη (+3,6%) και το CDG – Παρίσι (+3,9%).
Η Φρανκφούρτη κατέγραψε οριακή άνοδο (+0,3%), αντανακλώντας την αδυναμία της γερμανικής αγοράς αερομεταφορών.
Μεταξύ των αεροδρομίων κατηγορίας «Mega» και «Large», οι υψηλότερες επιδόσεις προήλθαν από τη Βουδαπέστη (+19,8%), την Πράγα (+14,7%), το Αλικάντε (+13,3%), το Malpensa – Μιλάνο (+13,3%) και την Αθήνα (+10,1%).
Ενώ το Δουβλίνο ήταν μέχρι πρόσφατα μεταξύ των αεροδρομίων που σημείωναν σταθερή ανάπτυξη, το ιρλανδικό hub είδε την επιβατική κίνηση να μειώνεται ελαφρώς (-0,1%), ως αποτέλεσμα του ανώτατου ορίου επιβατών που επιβλήθηκε στο αεροδρόμιο.
Ορισμένα «Medium» αεροδρόμια σημείωσαν ακόμη πιο εντυπωσιακή αύξηση επιβατικής κίνησης τον Οκτώβριο, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εξυπηρετούν τουριστικούς προορισμούς που παρέμειναν ελκυστικοί το φθινόπωρο: Τίρανα (+47,5%), Πόζναν (+29,1%), Όλμπια (+27,1%), Ντουμπρόβνικ ( +26,7%), Σαράγιεβο (+24,2%), Τιφλίδα (+23,7%) Σαμαρκάνδη (+22,2%) και Κρακοβία (+18,5%).
Εν τω μεταξύ, τα «Small» αεροδρόμια σημείωσαν τις ισχυρότερες επιδόσεις με ποσοστό +10,2%, ωστόσο παραμένουν κατά -31,6% χαμηλότερα σε σχέση με τα επίπεδα επιβατικής κίνησης προ πανδημίας (Οκτώβριος 2019).