Τις νεότερες προβλέψεις για την κρίση που αντιμετωπίζει ο ευρωπαϊκός αεροπορικός κλάδος δημοσίευσε το ACI Europe, με την επιβατική κίνηση να παραμένει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Νεότερα στοιχεία του ACI Europe καταγράφουν μείωση της τάξης του 81,7% στην επιβατική κίνηση ολόκληρου του ευρωπαϊκού δικτύου αεροδρόμιων το πρώτο τρίμηνο του έτους, εν συγκρίσει με την αντίστοιχη περίοδο προ της πανδημίας.
Το γεγονός αυτό σηματοδότησε μια περαιτέρω πτώση έναντι του προηγούμενου τριμήνου (Q4 2020 στο -79,2%), με αποτέλεσμα οι απώλειες στους επιβάτες να φτάνουν τα 395,5 εκατομμύρια.
Αγορά δύο ταχυτήτων η Ευρώπη
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Ευρώπη έχει γίνει αεροπορική αγορά δύο ταχυτήτων – με τα αεροδρόμια στην ΕΕ/ΕΟΧ/Ελβετία να «βουλιάζουν» ακόμη περισσότερο στην κρίση που προκάλεσε ο COVID.
Στον αντίποδα, άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, με επικεφαλής τη Ρωσία και την Τουρκία είναι σε πολύ καλύτερη θέση.
Τα αεροδρόμια ΕΕ/ΕΟΧ/Ελβετίας και Ηνωμένου Βασιλείου σημείωσαν πτώση της επιβατικής κίνησης 85% τον Ιανουάριο σε 89% τον Μάρτιο -με την απόδοσή τους για το α’ τρίμηνο του 2021 να βρίσκεται στο -88%.
Αυτό σημαίνει ότι οι εν λόγω χώρες ταλαιπωρούνται από ένα τρίτο κύμα μολύνσεων με κορωνοϊό, με αυστηρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς και απαγορεύσεις, καθώς και ευρεία εγχώρια lockdowns.
Τα αεροδρόμια του Ην. Βασιλείου επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, μαζί με εκείνα σε χώρες που βασίζονται αποκλειστικά στη διεθνή κυκλοφορία – πολλά από αυτά έχασαν λιγότερο από το 5% των επιπέδων επιβατικής κίνησης προ Covid.
Αντίθετα, η επιβατική κίνηση σε αεροδρόμια της Τουρκίας, της Ρωσία και άλλων αγορών βελτιώθηκε σημαντικά από -59% τον Ιανουάριο σε -49% τον Μάρτιο, με το α΄ τρίμηνο να κλείνει στο -54,8%.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα αεροδρόμια της Ρωσίας και σε μικρότερο της Τουρκίας και της Ουκρανίας, γεγονός που οφείλεται στις μεγαλύτερες εγχώριες αγορές σε συνδυασμό με λιγότερο σοβαρούς αποκλεισμούς και ταξιδιωτικούς περιορισμούς.
Το Top 5 των ευρωπαϊκών αεροδρομίων
Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τον ACI Europe, τα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια του α’ τριμήνου βρίσκονται στη Ρωσία και την Τουρκία – με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (-64%) να είναι το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο.
Ακολουθεί το αεροδρόμιο Ντομοντέντοβο-Μόσχα (-18%), Σερεμέτιεβο-Μόσχα (-60%), την Sabiha Gokcen-Κωνσταντινούπολη (-48%) και Βνούκοβο-Μόσχα (-26%).
Στην τελική 10άδα βρίσκονται το CDG-Παρίσι (-82%), η Μαδρίτη (-81%), η Φρανκφούρτη (-83%) και το Σίπχολ-Άμστερνταμ (-87%), ωστόσο απουσιάζει το Χίθροου-Λονδίνο (-91%).
Είναι αξιοσημείωτο ότι το αεροδρόμιο του Σότσι-Ρωσία (+47%) υποδέχθηκε περισσότερους επιβάτες από το Χίθροου, καθώς οι Ρώσοι συρρέουν στο θέρετρο της Μαύρης Θάλασσας – καθιστώντας έτσι το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ευρώπη που σημείωσε αύξηση της επιβατικής κίνησης στο α’ τρίμηνο του έτους.
Δεν εμπνέουν ελπίδα τα πρώτα δεδομένα του Απριλίου
Όσον αφορά τα προκαταρκτικά στοιχεία, για τον Απρίλιο, δεν σημειώνουν σημαντική βελτίωση, παρά τις αργίες του Πάσχα στις αρχές του μήνα.
Σύμφωνα με τον ACI Europe, το πρώτο 10ήμερο του Απριλίου, η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια μειώθηκε κατά 80%, με τα αεροδρόμια στην ΕΕ/ΕΟΧ/Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο να σημειώνουν πτώση 87% και άλλα 48,7%.
Εξαφανίστηκαν επιπλέον 2.000 αεροπορικές διαδρομές μέχρι στιγμής
Η εικόνα της επιβατικής κίνησης αντικατοπτρίζει επίσης τη συνεχιζόμενη κατάρρευση της αεροπορικής συνδεσιμότητας, με σχεδόν 2000 επιπλέον διαδρομές να χάνονται από την αρχή του έτους – από 6.663 τον Ιανουάριο έως 8.539 τον Απρίλιο.
Υποβαθμίζονται οι προβλέψεις για ολόκληρο το 2021
Λαμβάνοντας υπόψη την πραγματική απόδοση της επιβατικής κίνησης κατά το α’ τρίμηνο και τις περαιτέρω καθυστερημένες προοπτικές ανάκαμψης για διεθνή ταξίδια, ο ACI Europe δημοσίευσε μια υποβαθμισμένη πρόβλεψη κυκλοφορίας για το 2021.
Ειδικότερα, η επιβατική κυκλοφορία στα αεροδρόμια της Ευρώπης αναμένεται να μειωθεί κατά 64% το 2021, έναντι πρόβλεψης για πτώση 52% τον Ιανουάριο
Επίσης, εκτιμάται ότι η πλήρης ανάκαμψη στους όγκους επιβατών του 2019 θα επέλθει το διάστημα 2024 – 2025.
Με τα έσοδα να μειώνονται κατά 30 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια του 2020, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια εκτιμάται ότι θα χάσουν ρευστό επιπλέον 29 δισ. ευρώ το 2021.
Η αργή ανάκαμψη της κυκλοφορίας σε συνδυασμό με τις αυξημένες ανταγωνιστικές πιέσεις των αεροδρομίων θα περιορίσει σημαντικά τα έσοδα – με το αυξανόμενο κόστος επανεκκίνησης να το επωμίζονται τα περισσότερα αεροδρόμια.
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, σχολίασε: «Αν μη τι άλλο, αυτά τα στοιχεία δείχνουν όχι μόνο ότι η κρίση δεν έχει υποχωρήσει, αλλά ότι τα πράγματα έχουν γίνει χειρότερα για τα αεροδρόμια από τις αρχές του έτους – ειδικά για εκείνα στην ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Πέρα από την καταποντισμένη κυκλοφορία και την κατάρρευση της συνδεσιμότητας, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η οικονομική ανθεκτικότητα των αερολιμένων της Ευρώπης εξασθενεί.
Πρέπει απεγνωσμένα να ξεκινήσουμε την ανάκαμψη κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ανυπομονούμε να δούμε την εφαρμογή του εμβολιασμού να βελτιώνει τελικά την επιδημιολογική κατάσταση».