Στις πρωτοφανείς επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19 στο ευρωπαϊκό δίκτυο αερολιμένων αναφέρεται το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Οι περιορισμοί στα ταξίδια, τα καθολικά ή μερικά lockdowns που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις και η καθήλωση του μεγαλύτερου μέρους του στόλου των αεροπορικών εταιρειών έχουν οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση της επιβατικής κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
“Χάθηκαν” 106 εκατομμύρια επιβάτες μόνο τον Μάρτιο
Σύμφωνα με τον ACI Europe, η πτώση της επιβατικής κίνησης, μόνο το μήνα Μάρτιο, άγγιξε το 59,5%, ενώ σε επίπεδο Q1 η μείωση ανέρχεται στο 21%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, οι ευρωπαϊκοί αερολιμένες την 1η Μαρτίου διαχειρίστηκαν 5.120.000 επιβάτες (-11,7% σε σχέση με την ίδια ημέρα του 2019), με τον αριθμό αυτό να καταποντίζεται σε μόλις 174.000 επιβάτες την 31η Μαρτίου (-97,1% σε σύγκριση με την ίδια ημέρα του 2019).
Μέσα σε 1 μήνα “εξαφανίστηκε” η επιβατική κίνηση που “χάθηκε” σε όλο το 2009
Όπως σημείωσε ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, «στην παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, οι αερολιμένες της Ευρώπης χρειάστηκαν 12 μήνες, το 2009, για να χάσουν 100 εκατομμύρια επιβάτες.
Με τον κορωνοϊό χρειάστηκαν μόλις 31 ημέρες – τον Μάρτιο – για να χάσουν τον ίδιο όγκο επιβατών και ακόμα περισσότερο».
Ο ίδιος προσθέτει ότι, «με τις πτήσεις επαναπατρισμού που μεταφέρουν τους Ευρωπαίους στις χώρες καταγωγής τους να ολοκληρώνονται, αυτό που μένει τώρα περιορίζεται ουσιαστικά μόνο στο κομμάτι του cargo, τις υγειονομικές και άλλες αεροπορικές υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης».
Συνεχίζοντας, παρατήρησε ότι 93 αεροδρόμια “έκλεισαν τις πόρτες” τους – κυρίως δευτερεύοντα και μικρότερα περιφερειακά -, ενώ πάνω από το 80% των ευρωπαϊκών αερολιμένων παραμένουν ανοιχτά για εμπορική εναέρια κυκλοφορία.
Επί του παρόντος, τα αεροδρόμια έχουν προβεί σε οδυνηρά μέτρα περικοπής κόστους, όπου αυτό είναι δυνατό, ωστόσο, παρ’ όλες τις προσπάθειες να μειωθούν οι λειτουργίες τους στο ελάχιστο – κλείνοντας terminals, κύριους διαδρόμους και εφεδρικούς διαδρόμους – πολλά από τα κόστη τους παραμένουν ασυμπίεστα.
Απώλειες εσόδων 23 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους
Ο ACI Europe αναθεώρησε περαιτέρω τις προβλέψεις της σχετικά με τον αντίκτυπο του Covid-19 στα αεροδρόμια της Ευρώπης.
Η αναθεώρηση οφείλεται στις υποβαθμισμένες προσδοκίες όσον αφορά τη διάρκεια της απαγόρευσης κυκλοφορίας και των περιορισμών στις αεροπορικές μεταφορές – συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης ανακοίνωσης της Κομισιόν για παράταση των περιορισμών για μη ουσιώδης μετακινήσεις προς την ΕΕ έως τις 15 Μαΐου.
Οι νεότερες προβλέψεις της ACI Europe σταχυολογούνται στα εξής:
-Απώλεια 873 εκατομμυρίων επιβατών για τους ευρωπαϊκούς αερολιμένες το 2020, που αντιπροσωπεύει μείωση 35%, για ένα έτος που προβλεπόταν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 2,3% με βάση το σενάριο “business-as-usual”.
-Από οικονομικής άποψης, προβλέπονται απώλειες 23 δισ. ευρώ στα έσοδα, που αντιπροσωπεύει μείωση κατά 41%, με βάση πάλι το ίδιο σενάριο.
Περισσότερη υποστήριξη και αποτελεσματικός συντονισμός
Σχολιάζοντας τη χρηματοοικονομική πρόκληση που απορρέει από την παρούσα κατάσταση, ο Jankovec δήλωσε ότι «αυτό που χρειάζονται τα αεροδρόμια επί του παρόντος για να ανταπεξέλθουν είναι ουσιαστικά προσωρινά προγράμματα ανεργίας -αν και όχι σε όλες τις χώρες.
Αυτό φυσικά είναι ευπρόσδεκτο, καθώς τα προγράμματα βοηθούν τους αερολιμένες να μειώσουν το κόστος τους, διατηρώντας ταυτόχρονα το εργατικό τους δυναμικό.
Ωστόσο, τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να παραταθούν όσο είναι απαραίτητο, ενώ τα αεροδρόμια χρειάζονται επείγουσα ευελιξία σε μια σειρά κανονιστικών μέτρων της ΕΕ που μπορούν να τα βοηθήσουν να μειώσουν περαιτέρω το κόστος τους».
Κατά τον Jankovec «τα αεροδρόμια είναι μηχανές τοπικής απασχόλησης. Πολύ συχνά αποτελούν τον μεγαλύτερο χώρο απασχόλησης στις κοινότητες, τις περιφέρειες ή ακόμη και σε εθνικό επίπεδο.
Αυτό αντικατοπτρίζει την αξία και τον ρόλο που διαδραματίζει η αεροπορική σύνδεση με την οικονομική ανάπτυξη – για κάθε 10% άνοδο στην άμεση συνδεσιμότητα προσφέρεται αύξηση 0,5% του ΑΕΠ.
Αυτό σημαίνει ότι η αποκατάσταση της αεροπορικής σύνδεσης θα πρέπει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της στρατηγικής εξόδου και ανάκαμψης της ΕΕ».