Τον δραματικό και ταυτόχρονα καταστροφικό αντίκτυπο της πανδημίας του Covid-19 στην επιβατική και εμπορευματική κίνηση των αεροδρομίων αποτυπώνει το Παγκόσμιο Δελτίο Αναφορών Κυκλοφορίας Αεροδρομίων (WATR) του ACI World.
Μετάφραση – Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με την έκθεση, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια σημείωσε, πέρσι, μονοψήφιο ποσοστό ανόδου της τάξης του 3,5%, φτάνοντας τους 9,1 δισεκατομμύρια επιβάτες, γεγονός που αποδεικνύει μια “υγιή αεροπορική βιομηχανία” πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.
Παράλληλα, όπως επισημαίνεται, το 2019 σηματοδότησε το τέλος μιας δεκαετίας, με σταθερή αύξηση στην παγκόσμια επιβατική κίνηση, γεγονός που ανετράπη από τον Covid-19, έχοντας ως αποτέλεσμα τα αεροδρόμια, σε ολόκληρο τον κόσμο, να τελούν υπό καθεστώς αδράνειας για αρκετούς μήνες.
Ειδικότερα, κατά το α’ εξάμηνο του 2020, η παγκόσμια επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 58,4%, εν συγκρίσει με το 2019, με τη διεθνή επιβατική κίνηση να «βυθίζεται» κατά 64,5%.
Αντίστοιχα, οι συνολικές κινήσεις των αεροσκαφών μειώθηκαν κατά 41,6%, ενώ ο συνολικός όγκος cargo που χειρίστηκαν τα αεροδρόμια μειώθηκε κατά 12,4%, για την ίδια περίοδο.
Κι ενώ το 2019 τα αεροδρόμια της Ατλάντα και του Πεκίνου και του Λος Άντζελες κατείχαν τις τρεις πρώτες θέσεις της λίστας ως τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια στον κόσμο, τα αρχικά στοιχεία του α’ εξαμήνου του 2020 δείχνουν ότι τα αεροδρόμια αυτά έχουν υποστεί πτώση 56,6%, 73,6% και 58,9% αντίστοιχα.
«Από μια περίοδο σταθερής παγκόσμιας ανάπτυξης το 2019, η αεροπορική βιομηχανία αντιμετωπίζει τώρα τη χειρότερη κρίση που έχει αντιμετωπίσει ποτέ με τεράστιες μειώσεις σε επιβατική κυκλοφορία και έσοδα λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του Covid-19», σχολίασε ο γενικός διευθυντής του ACI World, Luis Felipe de Oliveira.
«Η αεροπορία -και τα αεροδρόμια ως σημείο – κλειδί της βιομηχανίας- θα είναι ο βασικός μοχλός της παγκόσμιας οικονομικής ανάκαμψης από τον Covid -19 και οι κυβερνήσεις πρέπει να παρέχουν βοήθεια και συντονισμό για να βοηθήσουν στη διαφύλαξη θέσεων εργασίας, στην προστασία βασικών επιχειρησιακών λειτουργιών και στην παροχή λογικών πολιτικών για να διευκολύνουν την επάνοδο του air connectivity», συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «είμαστε θετικοί για το μέλλον, αλλά χρειαζόμαστε συνέπεια και συνεργασία σε ολόκληρο τον κόσμο σε βασικά ζητήματα όπως τα τεστ. Η βιομηχανία είναι ενωμένη με την άποψη ότι τα εκτεταμένα τεστ στους επιβάτες πριν από το ταξίδι, ως εναλλακτική λύση στους περιορισμούς καραντίνας, θα είναι ένας κρίσιμος τρόπος για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης του κοινού στα αεροπορικά ταξίδια.
Καθώς ξεκινάμε το μακρύ και δύσκολο ταξίδι πίσω στα επίπεδα επιτυχίας που παρατηρήθηκαν το 2019, πρέπει να συνεργαστούμε σε ολόκληρο τον κλάδο, με τον ICAO και τους διεθνείς οργανισμούς υγείας για να αναπτύξουμε μια παγκόσμια προσέγγιση για τα τεστ που θα βοηθήσουν στην καθιέρωση συνεπών και εφαρμόσιμων διαδικασιών. Αυτός είναι ο τρόπος», σχολίασε.
Η πορεία του cargo
Στο cargo, τα αεροδρόμια παγκοσμίως διαχειρίστηκαν 119,9 εκατομμύρια μετρικούς τόνους φορτίου, σημειώνοντας πτώση 2,2%, σε σύγκριση με το 2018.
Οι προηγμένες οικονομίες συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό (60,8%) της παγκόσμιας κυκλοφορίας cargo και διαχειρίστηκαν 73 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, στα αεροδρόμια σημειώθηκαν πάνω από 102 εκατομμύρια κινήσεις αεροσκαφών, ετήσια αύξηση της τάξης του 1,7%.