Στα οικονομικά αποτελέσματα του 2023 και στις προοπτικές του 2024 αναφέρθηκαν, κατά τη διάρκεια της σημερινής γενικής συνέλευσης μετόχων, ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχης Βασιλάκης και ο διευθύνων σύμβουλος, Δημήτρης Γερογιάννης.
Του Φώτη Φωτεινού
Σε ό,τι αφορά το στόλο, η AEGEAN θα προμηθευτεί φέτος 5 Airbus της οικογένειας A320neo και 2 ATR 72-600.
Στον αντίποδα, θα «απωλέσει» 10 αεροσκάφη, λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν στους κινητήρες Pratt & Whittney.
«Εκτιμάται ότι, κατά μέσο όρο, γύρω στα 10 αεροσκάφη δεν θα είναι διαθέσιμα για πτήσεις μέσα στο 2024. Φυσικά, το προηγούμενο διάστημα διαπραγματευτήκαμε με τον κατασκευαστή και συμφωνήσαμε πακέτο αποζημίωσης που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης», ανέφερε ο Δ.Σ. της AEGEAN.
«Για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στην προσφερόμενη χωρητικότητα, λόγω του θέματος που προέκυψε με τους κινητήρες, επεκτείναμε τις συμβάσεις μίσθωσης κάποιων αεροσκαφών και προσαρμόσαμε το πτητικό μας έργο», συμπλήρωσε.
«Σε αυτό το περιβάλλον, φυσικά, η εγρήγορση, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα παραμένουν προτεραιότητες, όπως άλλωστε ήταν πάντοτε στα 25 χρόνια που επιχειρούμε», υπογράμμισε ο κ. Γερογιάννης.
Η εταιρεία για εφέτος προγραμματίζει να διευρύνει τη δραστηριότητά της, κυρίως από τη βάση της Αθήνας, προσφέροντας 7% περισσότερες θέσεις, ενώ αντίστοιχη αύξηση της χωρητικότητας αναμένεται στο σύνολο του εσωτερικού δικτύου, αλλά και από τη βάση της Θεσσαλονίκης.
Συνολικά για το 2024, η AEGEAN προγραμματίζει να διαθέσει 19,5 εκατ. θέσεις από τις 7 βάσεις της, καλύπτοντας 47 χώρες με 249 δρομολόγια.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχης Βασιλάκης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην προμήθεια 4 «ειδικά διαμορφωμένων» Airbus A321neo, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα για πτήσεις μεγαλύτερης εμβέλειας που θα μπορούν να φτάσουν και να εξυπηρετήσουν αγορές εκτός Ε.Ε.
Ακόμη, υπογράμμισε τη σημασία του προγράμματος υποτροφιών πιλότων, το οποίο, όπως σχολίασε, «μιμήθηκαν» άλλες, μεγάλες εταιρείες του κλάδου, αλλά και του νέου κέντρου προσομοιωτών και εκπαίδευσης και της νέας τεχνικής βάσης.
Όπως αναφέρθηκε στη γενική συνέλευση, το νέο κέντρο προσομοιωτών και εκπαίδευσης, σε σύμπραξη με την CAE, ξεκίνησε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, ανοίγοντας τις πόρτες του και σε πληρώματα τρίτων αεροπορικών εταιρειών, διαθέτοντας τέσσερις προσομοιωτές πτήσης.
Αντίστοιχα, και η μεγάλη τεχνική βάση, η οποία θα εγκαινιαστεί τις επόμενες εβδομάδες, θα παρέχει υπηρεσίες και προς τρίτες εταιρείες.
Τα βασικά σημεία της τοποθέτησης του Δ.Σ. της AEGEAN
Το 2023 αποτέλεσε μια πολύ επιτυχημένη χρονιά για την AEGEAN, όπου τόσο τα εμπορικά, όσο και τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας, κατέγραψαν ιστορικά υψηλά, παρουσιάζοντας ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα, συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες εισηγμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον υψηλών επιτοκίων και αυξανόμενων στοιχείων κόστους σημείωσε, μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στην Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων της AEGEAN, ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Δημήτρης Γερογιάννης. Καταλήγοντας, επιβεβαίωσε την προσήλωση της εταιρείας στο να ανεβάζει τον πήχη ακόμα υψηλότερα, να βελτιώνει συνεχώς τις υπηρεσίες της και να καινοτομεί, ώστε να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες ανάγκες των επιβατών της.
Το 2023 υπήρξε μία πολύ επιτυχημένη χρονιά για την AEGEAN, σε συνέχεια ενός πολύ ισχυρού 2022, μια χρονιά όπου τόσο τα εμπορικά μας μεγέθη όσο και τα οικονομικά μας μεγέθη κατέγραψαν ιστορικά υψηλά.
Το 2023 η AEGEAN πέτυχε δυναμική ανάπτυξη του πτητικού της έργου προσφέροντας 18,9 εκατ. θέσεις, 3 εκατ. περισσότερες από το 2022.
H προσθήκη 30 νέων προορισμών στο δίκτυο, φτάνοντας συνολικά τους 180 προορισμούς και η σημαντική αύξηση της χωρητικότητας λειτούργησαν αποτελεσματικά σ’ ένα ανοδικό περιβάλλον εισερχόμενης ζήτησης αλλά και αυξανόμενης δυναμικής των Ελλήνων για ταξίδια στο εξωτερικό.
Η προσφορά 11,2 εκατ. θέσεων στο δίκτυο εξωτερικού σε 49 χώρες αλλά και η αυξημένη διασυνδεσιμότητα μεταξύ προορισμών συνέβαλε το 2023 να καλωσορίσουμε 15,7 εκατ. επιβάτες καταγράφοντας περαιτέρω βελτίωση στις πληρότητες, οι οποίες το τρίτο τρίμηνο άγγιξαν το 86%.
Για ακόμα μία χρονιά η χώρα προσέλκυσε υψηλή πτητική δραστηριότητα από τον ανταγωνισμό στο σύνολο των αεροδρομίων σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, εκμεταλλευόμενοι την ισχυρή ζήτηση.
Μέσα σε αυτό το έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον, υψηλών επιτοκίων και αυξανόμενων στοιχείων κόστους η AEGEAN παρουσίασε ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες εισηγμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες.
Η εταιρεία το 2023 κατέγραψε μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε διαθέσιμες θέσεις, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ αρκετοί αερομεταφορείς ακόμα υπολείπονται σημαντικά από τα προ-πανδημικά επίπεδα, παρουσίασε ρεκόρ εσόδων και διατήρησε ανταγωνιστική διάρθρωση κόστους, στοιχεία που συνέβαλλαν στο δεύτερο καλύτερο περιθώριο κέρδους, συγκρινόμενοι με τους ευρωπαίους αερομεταφορείς.
Ταυτόχρονα αποπληρώσαμε πλήρως το σύνολο των δανείων που είχαμε λάβει κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ κλείσαμε και την τελευταία υποχρέωση που είχε απομείνει από την περίοδο εκείνη, την εξαγορά, πληρωμή και ακύρωση των warrants, καταβάλλοντας στο ελληνικό δημόσιο το ποσό των 85,4 εκ. ευρώ.
Συνεχίσαμε απρόσκοπτα το επενδυτικό μας πλάνο και προχωρήσαμε στην επέκταση της παραγγελίας των νέων αεροσκαφών με την εξάσκηση σχετικών δικαιωμάτων.
Ο Όμιλος το 2023 παρέλαβε 9 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 28 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 και Α321 neo από τα τέλη του 2019.
Τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δάνειων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO , 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στις 31/12/2019.
Το 4ο τρίμηνο του 2023 προχωρήσαμε στην αύξηση της συνολικής παραγγελίας των νέων αεροσκαφών σε 50 από 46 προηγουμένως, αυξάνοντας τα αεροσκάφη A321neo, ενώ πριν από λίγες μέρες ανακοινώσαμε την περαιτέρω μετατροπή της παραγγελίας μας, σύμφωνα με την οποία, 4 νέα Airbus A321neo αεροσκάφη μετατρέπονται σε Long Range αεροσκάφη και θα έχουν την δυνατότητα πτήσεων μεγαλύτερης εμβέλειας, που θα μπορούν να φτάσουν και να εξυπηρετήσουν αγορές εκτός Ε.Ε., κυρίως στον Κόλπο, την Ινδία, αλλά και την Κεντρική Αφρική.
Πρόσθετα χαρακτηριστικά των αεροσκαφών αυτών περιλαμβάνουν δορυφορική Wi-Fi σύνδεση, οθόνες ψυχαγωγίας (IFE) σε κάθε κάθισμα αλλά και ένα εξαιρετικά αναβαθμισμένο προϊόν για την Business Class με καθίσματα lie flat.
Στον πυρήνα όλων των ενεργειών μας παραμένει η σταθερή και διαρκής καθημερινή αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας που προσφέρουμε στους επιβάτες μας.
Μια εμπειρία που περιλαμβάνει την υπηρεσία Wi-Fi onboard σε 35 πλέον αεροσκάφη, μέσω της οποίας παρέχουμε Ιnternet σε υψηλές ταχύτητες σε όλη τη διάρκεια της πτήσης.
Τα τρία ολοκαίνουργια, εντυπωσιακά Business Lounges μας (στην εντός και εκτός Schengen περιοχή του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας, καθώς και στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης). Τους επόμενους μήνες, στη Λάρνακα, το τέταρτο αναβαθμισμένο, αισθητικά αλλά και ποιοτικά, lounge της AEGEAN θα είναι και αυτό έτοιμο να υποδεχθεί τους επιβάτες μας.
Εμπλουτίσαμε σημαντικά το πρόγραμμα πιστότητας με νέες συνεργασίες.
Αναβαθμίσαμε το προϊόν μας στην Business class, αλλά και το on board Food service ενισχύοντας την εικόνα της ΑEGEAN ως μία εταιρία που προσφέρει υψηλής ποιότητας ταξιδιωτική εμπειρία.
Καθώς επενδύουμε στη δυναμική της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, το 2023 προσφέραμε το μεγαλύτερο δίκτυο της ιστορίας μας με 180 προορισμούς σε 49 χώρες, προσθέτοντας προορισμούς τόσο τη χειμερινή, όσο και την καλοκαιρινή περίοδο.
Δημιουργήσαμε ειδικά προγράμματα και συνεργασίες για την άμβλυνση της εποχικότητας στην ελληνική περιφέρεια, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τη διασυνδεσιμότητα του δικτύου μας με διεθνείς αεροπορικούς κόμβους, στο πλαίσιο των σημαντικών νέων, αλλά και των καθιερωμένων συνεργασιών μας.
Ταυτόχρονα, επενδύουμε στην εκπαίδευση των ανθρώπων μας, αλλά και στην πρόοδο της ίδιας της χώρας, συνεργαζόμαστε με την CAE, την κορυφαία παγκοσμίως στον κλάδο της αεροπορικής εκπαίδευσης για πιλότους και πληρώματα καμπίνας, για τη δημιουργία του πρώτου σύγχρονου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα.
Μέσα σε διάστημα 12 μηνών ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης του κτηρίου, το οποίο διαθέτει υποδομές για την υποστήριξη συνολικά 7 προσομοιωτών πτήσεων καθώς και εξειδικευμένο εξοπλισμό εκπαίδευσης πληρωμάτων καμπίνας.
Στα τέλη του 2023 παραδόθηκαν οι πρώτοι 4 προσομοιωτές εκ των οποίων οι 3 ήδη είναι σε λειτουργία καλύπτοντας τις ανάγκες τόσο της AEGEAN όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών.
Σχετικά με τη Βάση Συντήρησης Αεροσκαφών, ο Όμιλος προγραμματίζει την έναρξη της πλήρους λειτουργίας της εντός των προσεχών εβδομάδων.
Συνεχίζουμε συνεπώς με ακόμα πιο στέρεες βάσεις για την εξέλιξη και εξειδίκευση των ανθρώπων μας, προσθέτοντας διαχρονικά μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για την χώρα μας και τους μετόχους μας, έχοντας πάντα φυσικά σε απόλυτη προτεραιότητα την προσπάθεια για ακόμα καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών μας.
Και όλα τα παραπάνω φυσικά είναι το αποτέλεσμα της συνεχούς προσπάθειας και του πάθους των ανθρώπων μας.
Συνοπτικά και όπως αναλύεται στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, το 2023:
- Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση κατά 27% σε σχέση με το 2022, και διαμορφώθηκε σε €1,7 δις.
- €246,8 εκατ. Κέρδη EBIT με 14,6% λειτουργικό περιθώριο κέρδους.
- Η κερδοφορία μας το 2023 ανήλθε σε €168,7 εκατ. Κέρδη μετά από Φόρους, 52% υψηλότερα από το 2019
- Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε €709,3 εκατ..
- Οι δανειακές υποχρεώσεις (εξαιρούμενων μισθώσεων) διαμορφωθήκαν €220,3 εκατ.
- Τα Ίδια Κεφάλαια διαμορφώθηκαν σε €418,8 εκατ. από €328 εκατ. στις 31.12.2019.
- Για την χρήση του 2023 επαναφέρουμε την πληρωμή μερισμάτων στους μετόχους μας.
Το 2024 το επιχειρησιακό έργο του Ομίλου θα επηρεαστεί από την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο γύρω στα 10 αεροσκάφη δεν θα είναι διαθέσιμα για πτήσεις εντός του 2024. Το προηγούμενο διάστημα διαπραγματευτήκαμε με τον κατασκευαστή και συμφωνήσαμε πακέτο αποζημίωσης που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης.
Για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στην προσφερόμενη χωρητικότητα λόγω του θέματος με τους κινητήρες GTF επεκτείναμε τις συμβάσεις μίσθωσης αεροσκαφών Α320 ceo και αναπροσαρμόσαμε το πτητικό μας έργο μεταφέροντας χωρητικότητα στην Ελλάδα από πτήσεις που εκτελούνταν το 2023 για τρίτους από βάσεις του εξωτερικού.
Συνεχίζουμε να παραλαμβάνουμε νέα αεροσκάφη. Το 2024 αναμένεται να παραλάβουμε 5 νέα αεροσκάφη της οικογενείας Α320 neo και 2 ATR 72-600.
Σε αυτό το περιβάλλον, η εγρήγορση, η ευελιξία και προσαρμοστικότητα παραμένουν προτεραιότητες τα τελευταία 25 χρόνια που δραστηριοποιείται η εταιρεία.
Το 2024 ο Όμιλος προγραμματίζει να διευρύνει τη δραστηριότητά του κυρίως από τη βάση της Αθήνας, ενισχύοντας τη συχνότητα των πτήσεων σε υφιστάμενα δρομολόγια προς χώρες όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Εμιράτα, προσφέροντας 7% περισσότερες θέσεις. Αντίστοιχη αύξηση της χωρητικότητας αναμένεται στο σύνολο του εσωτερικού δικτύου αλλά και από τη βάση της Θεσσαλονίκης.
Συνολικά, για το 2024 η AEGEAN προγραμματίζει να διαθέσει 19,5 εκατ. θέσεις, από τις 7 βάσεις της, καλύπτοντας 47 χώρες, με 249 δρομολόγια.
Ήδη, κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους η AEGEAN μετέφερε συνολικά 2,8 εκατ. επιβάτες, 11% περισσότερους συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2023, προσφέροντας 3,8 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (12% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022).
Η AEGEAN χτίζοντας πάνω σε μία διετία ορόσημο για την ιστορία της αυτή του 2022-2023 έχει θέσει περαιτέρω τις βάσεις, έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις, έχει χαράξει την στρατηγική της, για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί και να συνεισφέρει σύμφωνα με την ιδιαίτερη βαρύτητα που της αναλογεί στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, τους μετόχους της και στους εργαζόμενους της.
Παραμένουμε προσηλωμένοι στο να ανεβάζουμε τον πήχη ακόμα ψηλότερα, να βελτιώνουμε συνεχώς της υπηρεσίες μας και να καινοτομούμε, για να ανταποκρινόμαστε στις εξελισσόμενες ανάγκες των επιβατών μας αλλά και τις συνθήκες ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής αγοράς.