Το 2021, το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στις μεταφορές ανήλθε στο 9,1% σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, καταγράφοντας μείωση κατά 1,2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2020.
Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Eurostat, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γίνει πολλή δουλειά για να επιτευχθεί ο στόχος του 14% που έχει τεθεί επί του παρόντος για το 2030 με την Οδηγία για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Σύμφωνα με αυτήν, το 2021, η ΕΕ ήταν 4,9% κάτω από τον στόχο του 2030 και 0,9% κάτω από τον στόχο του 2020.
Παρά την αύξηση της χρήσης ΑΠΕ στις μεταφορές, σε απόλυτες τιμές σε σύγκριση με το 2020, η μείωση του μεριδίου συνδέεται τόσο με την αύξηση των μεταφορικών δραστηριοτήτων λόγω της άρσης των περιορισμών COVID-19 όσο και με την αλλαγή μεθοδολογίας.
Προηγείται η Σουηδία, μεταξύ των ουραγών η Ελλάδα
Μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ, μόνο δύο υπερέβησαν τον στόχο του 2030. Η Σουηδία (30,4%) είχε μερίδιο περίπου τρεις φορές μεγαλύτερο από αυτό που καταγράφηκε σε 25 κράτη-μέλη της και υπερδιπλάσιο από το στόχο του 2030.
Ακολούθησε η Φινλανδία (20,5%), η οποία έδειξε επίσης πολύ υψηλή χρήση ΑΠΕ στις μεταφορές.
Σύμφωνα με τη Eurostat, τα υψηλά μερίδια Σουηδίας και Φινλανδίας αποδίδονται στη σημαντική χρήση βιοκαυσίμων στο μείγμα καυσίμων των μεταφορών τους.
Αντίθετα, τα χαμηλότερα μερίδια καταγράφηκαν σε Ιρλανδία και Ελλάδα με ποσοστό 4,3% έκαστη, Πολωνία (5,7%), Λετονία (6,4%) και Λιθουανία (6,5%).
Οι μεγαλύτερες μειώσεις από το 2020 έως το 2021 καταγράφηκαν στην Ιρλανδία (-5,9%), στην Ουγγαρία (-5,4%) και στο Λουξεμβούργο (-4,6%).
Το 2021, όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, με εξαίρεση τη Φινλανδία (+6,2%), τη Λιθουανία (+1%), τη Δανία (+0,8%), την Κροατία (+0,4%) και τη Μάλτα (καμία μεταβολή), κατέγραψαν μείωση στο μέσο μερίδιο της ενέργειας από ΑΠΕ στις μεταφορές σε σύγκριση με το 2020.