Εξόχως αρνητική ήταν η επίδραση της πανδημίας του Covid – 19 στον όμιλο της AEGEAN. H αεροπορική ανακοίνωσε ζημιές 228 εκατ. ευρώ και μείωση εσόδων 68,3% και επιβατών 65,5% το 2020.
Ο κύκλος εργασιών του έτους ανήλθε σε 415,1 εκατ. έναντι 1,3 δισ. το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 5,17 εκατ. επιβάτες, με συνολική κάμψη 65,5% συγκριτικά με τους 15 εκατ. επιβάτες το 2019.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το εννεάμηνο, από την αφετηρία της πανδημίας, τον Απρίλιο και μέχρι το τέλος του έτους, η μείωση του κύκλου εργασιών και της επιβατικής κίνησης ανήλθε σε 76% και η μέση πληρότητα των πτήσεων μειώθηκε από 85% το 2019, σε 62% το 2020.
Το αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε ζημίες ύψους 296,8 εκατ. και το καθαρό αποτέλεσμα για το έτος, μετά από φόρους, ανήλθε σε ζημίες ύψους 227,9 εκατ., έναντι κερδών προ φόρων 106,7 εκατ. και κερδών μετά από φόρους 78,5 εκατ. το 2019.
Η εταιρεία, όπως αναφέρει, προέβη σε άμεσες ενέργειες περιορισμού του κόστους, διαχείρισης των κεφαλαιουχικών δαπανών και διασφάλισης της ρευστότητας για να αντιμετωπίσει τις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας.
Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν σε 478,4 εκατ. κατά το τέλος του 2020.
Οι επιδόσεις του 4ου τριμήνου του 2020
Η εξέλιξη της πανδημίας και τα έντονα περιοριστικά μέτρα του δεύτερου lockdown στην Ελλάδα και την Ευρώπη, περιόρισαν σημαντικά τη δραστηριότητα αλλά και τον συντελεστή πληρότητας κατά το 4ο τρίμηνο του έτους.
Οι πτήσεις μειώθηκαν κατά 61%, η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 77% και ο κύκλος εργασιών κατά 74% για το τέταρτο τρίμηνο.
Το δίμηνο μάλιστα Νοεμβρίου/Δεκεμβρίου, όπου ξεκίνησαν και τα περιοριστικά μέτρα στην μετακίνηση και στο εσωτερικό (essential travel), η κάμψη στον κύκλο εργασιών και στην επιβατική κίνηση ήταν μεγαλύτερη από 85%.
«Ήταν η πιο δύσκολη χρονιά», ανέφερε ο CEO της AEGEAN
Ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, Διευθύνων Σύμβουλος, ανέφερε σχετικά: «Το 2020 ήταν η πιο δύσκολη χρονιά στην ιστορία των αερομεταφορών. Εργαστήκαμε συστηματικά από την πρώτη στιγμή και συνεχίζουμε τη διαχείριση αυτής της ιδιαίτερης περιόδου για να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα και ανταγωνιστικότητά μας αλλά και να προετοιμάσουμε νέες υπηρεσίες για τους επιβάτες μας για την περίοδο που θα εκλείψουν οι βασικοί περιορισμοί. Φυσικά η ολοκλήρωση της επερχόμενης αύξησης κεφαλαίου είναι ένα ακόμη σημαντικό βήμα.
Οι πρώτοι μήνες του 2021 είναι ιδιαίτερα δύσκολοι, λόγω του δεύτερου lockdown πρακτικά σε όλη την Ευρώπη, που διαρκεί πάνω από ένα εξάμηνο. Αναμένουμε ουσιαστική σταδιακή ανάκαμψη στην αερομεταφορά της Ευρώπης από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 υπό την προϋπόθεση της συνέχισης του πρόσφατου βελτιωμένου ρυθμού εμβολιασμών και της αποτελεσματικής εφαρμογής του ψηφιακού πράσινου διαβατηρίου (digital green passport) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο αναμένεται το αργότερο από τα τέλη Ιουνίου».
Αποτελέσματα Ομίλου
Σε € εκατ. | Δ’ τρίμηνο 2019 | Δ’ τρίμηνο 2020 | % | Έτος 2019 | Έτος 2020 | % |
Έσοδα | 276,9 | 72,6 | -73,8% | 1.308,8 | 415,1 | -68,3% |
EBITDA[1] | 38,5 | (17,6) | n.m. | 269,4 | (64,7) | n.m. |
Κέρδη/ (ζημιές) προ φόρων | 0,2 | (59,1) | n.m. | 106,7 | (296,8) | n.m. |
Κέρδη/ (ζημιές) μετά από φόρους | 1,4 | (40,7) | n.m. | 78,5 | (227,9) | n.m. |
Επιβατική Κίνηση
Δ’ τρίμηνο 2019 | Δ’ τρίμηνο 2020 | % | Έτος 2019 | Έτος 2020 | % | |
Σύνολο επιβατικής κίνησης (σε χιλ.) | 3.359 | 767 | -77,2% | 14.992 | 5.177 | -65,5% |
Πτήσεις | 25.345 | 9.876 | -61,0% | 115.765 | 54.404 | -53,0% |
Συντελεστής Πληρότητας (RPK/ASK) | 85,8% | 57,9% | -27,9pp | 84,8% | 67,4% | -17,5pp |
[1] Κέρδη / (Ζημιές) προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων.