Την ανησυχία της εξέφρασε η IATA σχετικά με την απόφαση της ΕΕ για επιστροφή στα ποσοστά χρήσης των χρονοθυρίδων (slots) στην εποχή προ πανδημίας αυτόν τον χειμώνα (“κανόνας 80-20”), προειδοποιώντας ότι ελλοχεύει κίνδυνος διαταραχών στην επιβατική κίνηση.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Υπενθυμίζεται ότι, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να επιστρέψει στον “κανόνα 80-20” των slots, ο οποίος απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν τουλάχιστον το 80% κάθε προγραμματισμένης σειράς slots.
Όπως αναφέρει η IATA, «οι κανόνες για τα slots είναι ένα αποτελεσματικό σύστημα για τη διαχείριση της πρόσβασης και της χρήσης της σπάνιας χωρητικότητας στα αεροδρόμια.
Το σύστημα έχει αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου και ενώ οι αεροπορικές εταιρείες επιθυμούν να επανεκκινήσουν τις υπηρεσίες τους, η αποτυχία πολλών μεγάλων αεροδρομίων να ικανοποιήσουν τη ζήτηση, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες καθυστερήσεις στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, σημαίνει ότι μια πρόωρη επιστροφή στον “κανόνα 80-20” θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω αναστάτωση το επιβατικό κοινό».
Σύμφωνα με την IATA, «τα στοιχεία μέχρι στιγμής αυτό το καλοκαίρι δεν ήταν ενθαρρυντικά. Τα αεροδρόμια είχαν τα χρονοδιαγράμματα της θερινής περιόδου του 2022 και τις τελικές κρατήσεις των slots τον Ιανουάριο, ωστόσο δεν αξιολόγησαν πώς να το διαχειριστούν εγκαίρως.
Τα αεροδρόμια δηλώνουν ότι είναι διαθέσιμη η πλήρης χωρητικότητα, ενώ στη συνέχεια απαιτούν από τις αεροπορικές να κάνουν περικοπές αυτό το καλοκαίρι. Αυτό δείχνει ότι το σύστημα δεν είναι έτοιμο για την αναβίωση της “κανονικής” χρήσης των χρονοθυρίδων αυτή τη χειμερινή περίοδο (η οποία ξεκινά στα τέλη Οκτωβρίου)».
«Το χάος που είδαμε σε ορισμένα αεροδρόμια αυτό το καλοκαίρι προέκυψε με όριο χρήσης των slos στο 64%. Ανησυχούμε ότι τα αεροδρόμια δεν θα είναι εγκαίρως έτοιμα να εξυπηρετήσουν το ποσοστό του 80% μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.
Είναι σημαντικό τα κράτη-μέλη και το Κοινοβούλιο να προσαρμόσουν την πρόταση της Κομισιόν σε ρεαλιστικό επίπεδο και να επιτρέψουν την ευελιξία στους κανόνες χρήσης των χρονοθυρίδων.
Τα αεροδρόμια είναι ισότιμοι εταίροι στη διαδικασία των χρονοθυρίδων, αφήστε τους να επιδείξουν την ικανότητά τους να δηλώνουν και να διαχειρίζονται τη χωρητικότητά τους με ακρίβεια και επάρκεια και στη συνέχεια να αποκαταστήσουν τη χρήση των χρονοθυρίδων το επόμενο καλοκαίρι», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.