Το 2019 ήταν η χειρότερη χρονιά για την παγκόσμια αγορά αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών. Οι επιδόσεις του κλάδου επέστρεψαν σε επίπεδα προς 10ετίας, σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), με τη ζήτηση να μειώνεται κατά 3,3% εν αντιθέσει με τη χωρητικότητα που αυξήθηκε 2,1%.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως παρατηρεί η IATA, «το 2019 αποτελεί το πρώτο έτος μείωσης όγκου των εμπορευματικών μεταφορών από το 2012 και έτος-σταθμός ασθενέστερης επίδοσης από την παγκόσμια οικονομική κρίση και μετά [βλέπε 2009]).
Οι επιδόσεις του air cargo, το 2019, επιβραδύνθηκαν από την ασθενή αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου μόλις 0,9%.
Η μειωμένη απόδοση του τομέα οφείλεται, ειδικότερα, στην επιβράδυνση της αύξησης του ΑΕΠ στις οικονομίες με μεγάλη παραγωγική ικανότητα.
Όπως επισημαίνεται, «η ήπια εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, καθώς και η μείωση των εξαγωγικών παραγγελιών, υπέβαλαν σε αγώνα επιβίωσης την αεροπορική μεταφορά εμπορευμάτων.Ωστόσο, κατά την IATA, «υπάρχουν ενδείξεις ότι η εμπιστοσύνη και οι παραγγελίες θα μπορούσαν να επιταχυνθούν το 2020. Είναι πολύ νωρίς για να πούμε ποιες μακροπρόθεσμες επιπτώσεις θα προκύψουν από τον αντίκτυπο των περιορισμών που σχετίζονται με την καταπολέμηση της επιδημίας του κορωναϊού.
Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Alexandre de Juniac, σχολίασε «Οι εμπορικές εντάσεις βρίσκονται στη ρίζα του χειρότερου έτους για το air cargo μετά το τέλος της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2009. Και ενώ όλα αυτά υποχωρούν, βρισκόμαστε σε άγνωστο έδαφος σε σχέση με τον τελικό αντίκτυπο του κορωναϊού στην παγκόσμια οικονομία.
Με όλους τους περιορισμούς που τίθενται σε εφαρμογή, θα είναι σίγουρα ένα κίνητρο για την οικονομική ανάπτυξη. Και, βεβαίως, το 2020 θα είναι ένα ακόμη δύσκολο έτος για τις επιχειρήσεις του air cargo».
Οι επιδόσεις της Ευρώπης
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες παρουσίασαν πτώση 1,1% στη ζήτηση εμπορευματικών μεταφορών, τον περασμένο Δεκέμβριο, με το capacity να αυξάνεται κατά 4,9%.
Η πτώση του Δεκεμβρίου ήταν χαρακτηριστική των επιδόσεων για το σύνολο του 2019, σύμφωνα με την IATA, όπου ο όγκος μειώθηκε κατά 1,8%, αλλά η παραγωγική ικανότητα αυξήθηκε κατά 3,4%.
Η ηπιότερη δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής οικονομίας, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα του Brexit, συνέβαλαν ώστε το 2019 η παγκόσμια αγορά να σημειώσει την πιο αδύναμη επίδοση των τελευταίων ετών, επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2012.