Μετωπικοί άνεμοι συνεχίζουν να επηρεάζουν τη ζήτηση στην παγκόσμια αγορά του air cargo, σύμφωνα με τα στοιχεία Οκτωβρίου που δημοσίευσε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, η παγκόσμια ζήτηση τον Οκτώβριο του 2022 σημείωσε αύξηση 3,5% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους.
Ωστόσο, μειώθηκε κατά 13,6% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021 και κατά 6,2% σε σχέση με το 2019.
Σύμφωνα με την IATA, αυτή ήταν η πρώτη ετήσια συρρίκνωση από τον Απρίλιο του 2022, καθώς η χωρητικότητα από μήνα σε μήνα αυξήθηκε κατά 2,4% ως προετοιμασία για την περίοδο αιχμής στο τέλος του 2022.
Στον αντίποδα, η διεθνής χωρητικότητα cargo αυξήθηκε κατά 2,4% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021.
Όπως αναφέρει η Ένωση, αρκετοί είναι οι παράγοντες που επηρέασαν το περιβάλλον λειτουργίας, οι οποίοι σταχυωλογούνται ως εξής:
-Οι νέες παραγγελίες εξαγωγών, ο κορυφαίος δείκτης της ζήτησης cargo, συρρικνώνονται σε όλες τις αγορές πλην της Κίνας και της Νότιας Κορέας, οι οποίες κατέγραψαν ελαφρώς υψηλότερες νέες παραγγελίες τον Οκτώβριο.
-Τα τελευταία στοιχεία για το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών έδειξαν αύξηση 5,6% τον Σεπτέμβριο, ένα θετικό σημάδι για την παγκόσμια οικονομία. Αυτό αναμένεται να ωφελήσει πρωτίστως το θαλάσσιο φορτίο, με μια μικρή ώθηση και στο αεροπορικό φορτίο.
-Το αμερικανικό δολάριο έχει καταγράψει απότομη ανατίμηση, με την ευρεία πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία τον Σεπτέμβριο του 2022 να φτάνει στο υψηλότερο επίπεδο από το 1986. Ένα ισχυρό δολάριο επηρεάζει τις αεροπορικές μεταφορές. Καθώς πολλά κόστη εκφράζονται σε δολάρια, η ανατίμηση του νομίσματος προσθέτει ένα άλλο επίπεδο κόστους πέρα από τον υψηλό πληθωρισμό και τις υψηλές τιμές των καυσίμων αεροσκαφών.
-Ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε ελαφρά στις χώρες της G7 τον Οκτώβριο και παραμένει στο υψηλό επίπεδο δεκαετιών του 7,8%. Ο πληθωρισμός στις τιμές παραγωγού (εισροές) μειώθηκε κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 13,3% τον Σεπτέμβριο.
«Το air cargo συνεχίζει να επιδεικνύει ανθεκτικότητα, καθώς οι αντίθετοι άνεμοι επιμένουν. Η ζήτηση στο cargo τον Οκτώβριο -ενώ παρακολουθείτο κάτω από την εξαιρετική απόδοση του Οκτωβρίου 2021- σημείωσε αύξηση της ζήτησης κατά 3,5% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο.
Αυτό δείχνει ότι το τέλος του 2022 θα εξακολουθήσει να φέρει μια παραδοσιακή ώθηση στην περίοδο αιχμής παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες. Αλλά καθώς ολοκληρώνεται το 2022, φαίνεται ότι οι τρέχουσες οικονομικές αβεβαιότητες θα ακολουθήσουν το νέο έτος και χρειάζονται συνεχή στενή παρακολούθηση», δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
Οι επιδόσεις της Ευρώπης
Οι αερομεταφορείς στην Ευρώπη κατέγραψαν πτώση 18,8% στον όγκο cargo τον Οκτώβριο του 2022 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021.
Αυτή ήταν η χειρότερη επίδοση από όλες τις περιοχές και μείωση της απόδοσης σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο (-15,6%).
Το εν λόγω γεγονός, σύμφωνα με την IATA, οφείλεται στον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα υψηλά επίπεδα πληθωρισμού, κυρίως στην Τουρκία, επηρέασαν επίσης τους όγκους.
Η χωρητικότητα μειώθηκε 5,2% τον Οκτώβριο του 2022 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021.