To Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων της Ευρώπης, το ACI EUROPE δημοσίευσε σήμερα την έκθεση επιβατικής κίνησης που καλύπτει τον μήνα Ιούνιο και το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Της Βάσως Βεγιάζη
Η επιβατική κίνηση, στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, αυξήθηκε κατά 28,3% το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με τη διεθνή κίνηση (+32,2%) να αναπτύσσεται με διπλάσιο ρυθμό από την εσωτερική (+16,6%).
Ο ρυθμός ανάπτυξης της κίνησης μειώθηκε το 2ο τρίμηνο (+16,3%) σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο (+49%), αντανακλώντας το γεγονός ότι οι περιορισμοί του COVID-19 στα ενδοευρωπαϊκά ταξίδια είχαν, σε μεγάλο βαθμό, αρθεί από τον Απρίλιο του περασμένου έτους.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), ο όγκος επιβατών διαμορφώθηκε στο -7,7% στο πρώτο εξάμηνο και βελτιώνεται σταθερά κατά την εξεταζόμενη περίοδο, από -11% τον Ιανουάριο σε -5,9% τον Ιούνιο.
| NEW DATA |@ACI_EUROPE Airport Traffic Report: European airports are nearing full recovery! 🛫
Passenger traffic surged by +28.3% in H1 2023. International traffic grew at +32.2%, outpacing domestic traffic.
While challenges remain, Europe’s travel industry shows… pic.twitter.com/WkgMUQc3pm— ACI EUROPE (@ACI_EUROPE) July 31, 2023
Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI EUROPE, σχολίασε: «Η επιβατική κίνηση έχει ανακάμψει τους τελευταίους 6 μήνες, πλησιάζοντας ολοένα και περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη.
Ωστόσο, το 2023 δεν είναι το 2019. Υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των εθνικών αγορών και οι όγκοι εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους για περισσότερα από τα μισά (52%) των ευρωπαϊκών αεροδρομίων.
Εκτός από τη μόνιμη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία σε ορισμένες αγορές, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι, τα πρότυπα ανάκαμψης γίνονται δομικά.
Αυτά περιλαμβάνουν την εντυπωσιακή, αλλά επιλεκτική επέκταση των εταιρειών Ultra-Low Cost Carriers και τη σχετική μείωση των Full Service Carriers, μαζί με την εξέχουσα θέση της ζήτησης αναψυχής και VFR1, καθώς και κάποια εγχώρια κίνηση που μετατοπίζεται σε άλλα μέσα μεταφοράς».
Οι επιδόσεις της Αθήνας και των μεγάλων αεροδρομίων
Η επιβατική κίνηση στα 5 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, το 1ο εξάμηνο, παρέμεινε στο -8,9% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (1 εξάμηνο 2019).
Το Λονδίνο – Χίθροου (-4,3%) είναι και πάλι πλέον το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο στο Η1, εξυπηρετώντας 37 εκατομμύρια επιβάτες.
Η Κωνσταντινούπολη (+10,4%) ήρθε δεύτερη με 35,6 εκατομμύρια επιβάτες και παραμένει το μοναδικό αεροδρόμιο του top 5 που ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία.
Τον τουρκικό κόμβο ακολούθησαν το Paris – CDG (-12,6% | 31,8 εκατ. επιβάτες), το Άμστερνταμ – Σίπχολ (-17% | 28,7 εκατ. επιβάτες) και η Μαδρίτη (-2,7% | 28,5 εκατ. επιβάτες).
Ωστόσο, μέχρι τον Ιούνιο, η Φρανκφούρτη (-20,1% | 26,9 εκατομμύρια επιβάτες) είχε ξαναμπεί στο top 5, αντικαθιστώντας τη Μαδρίτη στην πέμπτη θέση.
Μεταξύ των άλλων μεγάλων αεροδρομίων («Ομάδα 1»), τα μόνα που ανέκτησαν πλήρως τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία, το πρώτο εξάμηνο, ήταν αυτά που βασίζονταν στη ζήτηση αναψυχής/VFR και επωφελήθηκαν επίσης από την ισχυρή διατλαντική ζήτηση: Λισαβόνα (+8,7%), Αθήνα (+7,3%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+3,8%), Κωνσταντινούπολη Sabiha Gökçen (+1,6%) και Δουβλίνο (+1,5%) ξεχώρισαν.