To 2027 εκτιμάται η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης» συμμετέχουν το Ελληνικό Δημόσιο σε ποσοστό 45,9%, η Τέρνα Α.Ε. σε ποσοστό 32,46% και η GMR Airports Limited σε ποσοστό 21,64%.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
To νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση.
Πρόκειται, όπως υποστηρίζεται, για ένα «πράσινο αεροδρόμιο» με ιδία παραγωγή και διαχείριση ενέργειας, ενώ ανταποκρινόμενο στην ανάγκη μέριμνας για την κλιματική αλλαγή, θα δίνεται έμφαση στη μείωση αποτυπώματος CO2.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό είναι η εφαρμογή υψηλών κριτηρίων στην παροχή Υπηρεσιών, σύμφωνα με τις προδιαγραφές διεθνώς αναγνωρισμένων οργανισμών του κλάδου (ACI ASQ, IATA Optimum Level).
Ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου θα περιλαμβάνει εμπορική ζώνη προσβάσιμη από τον αστικό ιστό και ενταγμένη στην ευρύτερη οικιστική και χωροταξική ανάπτυξη της περιοχής έκτασης 800 στρεμμάτων.
Αναφορικά με την πρόσβαση στο αεροδρόμιο και εφόσον όλα κυλήσουν σύμφωνα με τον σχεδιασμό, επιτυγχάνεται η πρώτη μεγάλη σύνδεση Βόρειας και Νότιας Κρήτης, με το διαμήκη άξονα που ενώνει τη Χερσόνησο με τη Νότια Κρήτη, μήκους 25 χιλιομέτρων, ενώ με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) εκτιμάται ότι το αεροδρόμιο θα είναι προσβάσιμο από το Ηράκλειο σε λιγότερο από 25 λεπτά.
19 οι πύλες επιβίβασης
Η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου θα ξεκινήσει το 2027. Ο Αεροσταθμός θα διαθέτει 19 πύλες επιβίβασης, εκ των οποίων οι 8 θα είναι συνδυαστικής χρήσης για πτήσεις Εντός και Εκτός Σένγκεν
Ο Αεροσταθμός θα έχει έκταση 90.000 τ.μ. κατά την έναρξη λειτουργιών και διαθέτει 8 επίπεδα.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής των επιβατών στον Αεροσταθμό θα υπάρχουν βιομετρικές και αυτοματοποιημένες διαδικασίες ελέγχου, καθώς και εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας, αναψυχής, εστίασης, προσευχής, υποστήριξης βρεφών και μητέρων δημιουργώντας ένα μοναδικό αίσθημα ταξιδιωτικής εμπειρίας.
Επίσης, ο Αερολιμένας θα διαθέτει:
–31 απομακρυσμένες θέσεις Power in – Power out ICAO Code C με σύστημα ανεφοδιασμού Fuel Hydrant
–6 θέσεις στάθμευσης MARS τύπου push back για αεροσκάφη τύπου ICAO Code E εξοπλισμένες με Fuel Hydrant και τροφοδοσία 400 Hz και PreConditioned Air
–4 θέσεις στάθμευσης Ελικοπτέρων
–Δεύτερο (νέο) διάδρομο προσαπογειώσεων μήκους 3.200m, κατηγορίας ICAO 4E για πολιτικά και στρατιωτικά αεροσκάφη με διπλή διασύνδεση (taxilink) του νέου Διαδρόμου προσαπογειώσεων με τον υφιστάμενο διάδρομο αεροδρομίου της 133ης Σμηναρχίας Μάχης
–Αεροσταθμό Γενικής Αεροπορίας/VIP και πίστα χωρητικότητας 9 θέσεων αεροσκαφών
–Εγκατάσταση Αποπαγοποίησης & Πλύσης Αεροσκαφών
–Eγκαταστάσεις Δεξαμενών Καυσίμων, Βιολογικού Καθαρισμού, Διαχείρισης Απορριμμάτων
–Υποδομή Υποστέγου συντήρησης Αεροσκαφών MRO
–Εμπορικοί χώροι Αεροσταθμού 13.000τμ
–Εγκατάσταση Σταθμού Λεωφορείων και λοιπών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
–Αποθηκευτικοί χώροι και χώροι γραφείων Αεροδρομίου άνω των 6.000 τμ.