«Tο ΑΣΕΠ αφήνει τα αεροδρόμια ακυβέρνητα», υποστηρίζουν επιτυχόντες, από τους οποίους λάβαμε την ακόλουθη επιστολή:
«Οι διαγωνιζόμενοι της προκήρυξης 1ΓΒ/2023 για την πλήρωση των θέσεων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συνοψίζουν τα τεκταινόμενα της πρακτικής δοκιμασίας.
Στις 08/04/2024, μετά από ένα χρόνο από την ολοκλήρωση του Πρώτου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού 2Γ/2022, βγήκαν τα οριστικά αποτελέσματα της πρώτης προκήρυξης (1ΓΒ/2023) για την πλήρωση 141 μόνιμων θέσεων από επιτυχόντες του διαγωνισμού για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Η προκήρυξη αφορούσε 92 θέσεις ΠΕ Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ) με ηλικιακό περιορισμό τα 30 έτη, 9 θέσεις ΤΕ Πληροφοριών Πτήσεων (Air Traffic Safety Electronics Personnel – AFISO), 39 θέσεις διαφόρων κατηγοριών ΠΕ-ΤΕ και μόλις μια διοικητική θέση ΠΕ.
Οι υποψήφιοι για τις θέσεις των ΕΕΚ και AFISO εξετάζονται και σε Πρακτική Δοκιμασία που αποτελείται από δύο μέρη. Το Α’ μέρος με αντικείμενο την εξέταση γνώσεων και ικανοτήτων και το Β’ μέρος με αντικείμενο τη δοκιμασία ορθοφωνίας.
Στην εν λόγω προκήρυξη συμμετείχαν άτομα με υψηλές βαθμολογίες σε ένα διαγωνισμό που το ποσοστό επιτυχίας ανέρχεται στο 19,3% μόνο σε σύνολο 77.000 συμμετεχόντων.
Με μεγάλη έκπληξη και λύπη διαπιστώθηκε ότι η εν λόγω προκήρυξη τελικά δεν είχε το αποτέλεσμα που περιμέναμε τόσο για τις ανάγκες της Υπηρεσίας όσο και για την αποκατάσταση των επιτυχόντων. Και αυτό σε συνέχεια έντονων διαμαρτυριών που υπήρξαν σχετικά με τις ασάφειες στον προσδιορισμό της ύλης για την Πρακτική Δοκιμασία.
Συγκεκριμένα, μετά τα προσωρινά αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν με βάση το βαθμό που είχαν γράψει οι υποψήφιοι στο διαγωνισμό 2Γ/2022 ακολούθησε η πρακτική δοκιμασία στα πρότυπα που η ΥΠΑ διεξήγαγε και παλαιότερους διαγωνισμούς για την κατηγορία ΕΕΚ και AFISO. Στην εν λόγω πρακτική δοκιμασία σε σύνολο 92 θέσεων για την κατηγορία Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας μόνο 30 πέρασαν τη βάση δημιουργώντας ένα πρωτοφανές αρνητικό ρεκόρ για το ΑΣΕΠ καθώς το ποσοστό διορισμού των ΕΕΚ ανέρχεται μόλις στο 33%.
Η βάση, που ορίστηκε από το ΑΣΕΠ, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση ανακοινώθηκε την ημέρα της εξέτασης, λίγο πριν τη διεξαγωγή των εξετάσεων, και ήταν υψηλότερη κατά 5 μονάδες σε σχέση τις αντίστοιχες εξετάσεις προηγούμενων ετών. Σαν να μην έφτανε αυτό, το ΑΣΕΠ αποφάσισε να μην δημοσιεύσει ούτε τα θέματα ούτε τις απαντήσεις τους ούτε τη βαθμολογία των εξεταζόμενων και επιπλέον δεν έδωσε το δικαίωμα ενστάσεων!
Συνοψίζοντας, από τις 141 διαθέσιμες θέσεις της προκήρυξης 1ΓΒ/2023 για την ΥΠΑ διορίζονται 34 ΠΕ και 17 ΤΕ. Ήτοι έχουμε 51 διοριστέους και 90 κενές θέσεις!
Από την άλλη μεριά η ανάγκη για προσωπικό στην συγκεκριμένη υπηρεσία είναι επιτακτική! Η ΥΠΑ με αρκετές ανακοινώσεις της, με τελευταία αυτήν της 4/4/2024 όπου προκηρύσσει στάση εργασίας, κάνει έκκληση για άμεση πρόσληψη προσωπικού, καθώς οι ελλείψεις μεσοσταθμικά φτάνουν το 20% και σε ορισμένες θέσεις έως και 40%.
Την ίδια στιγμή, 10 μέρες πριν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, το να βγαίνουν αρμόδιοι υπουργοί και να κομπάζουν ότι προκηρύσσουν θέσεις και δεν βρίσκονται ικανοί υποψήφιοι για να τις καλύψουν, δημιουργεί ερωτηματικά, τη στιγμή μάλιστα που δεν ανακοινώνεται η βαθμολογία των υποψηφίων.
Τέτοιες δηλώσεις μειώνουν αξιόλογους ανθρώπους, επιστήμονες με προσόντα τυπικά (πτυχία, προϋπηρεσία κ.ά.) αλλά και ουσιαστικά, καθώς οι υποψήφιοι της ΥΠΑ έλαβαν από τις υψηλότερες βαθμολογίες του γραπτού διαγωνισμού 2Γ/2022.
Τέλος, ένας Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας εκπαιδεύεται από 3 έως 7 έτη, ανάλογα την ειδικότητα πριν αναλάβει υπηρεσία, οπότε γίνεται αντιληπτό ότι δεν είναι μια θέση όπου με μια τυπική εκπαίδευση 6 μηνών κάποιος θα αναλάβει κάποια τυπικά καθήκοντα. Σε κάθε περίπτωση όταν αναλαμβάνουν καθήκοντα είναι άρτια καταρτισμένοι.
Όλοι εμείς οι επιτυχόντες του διαγωνισμού που λάβαμε μέρος στις εξετάσεις της ΥΠΑ, που ήταν για εμάς ένα όνειρο ζωής, δεν ζητάμε το διορισμό μας σαν χάρη. Ζητάμε τη διαφάνεια και την αξιοκρατία! Θέλουμε να μάθουμε γιατί δεν είμαστε ικανοί να υπηρετήσουμε στην Υπηρεσία.
Ζητούμε να μάθουμε γιατί ανέβηκε η βάση στην πρακτική δοκιμασία και γιατί δεν δημοσιεύτηκαν οι βαθμολογίες μας.
Στερηθήκαμε της ευκαιρίας να κριθούμε στο αν είμαστε ικανοί για την υπεύθυνη θέση του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας, μέσα από την αυστηρή διαδικασία της εκπαίδευσης, μέσα από τη διαδικασία που αναδεικνύει στην πράξη αν είμαστε ικανοί, και όχι κατά τον τύπο και όχι χωρίς να ξέρουμε το πως και το γιατί!».